El nacionalisme català és un invent de la
burgesia
En un desconeixement notable de la
realitat i de la història de Catalunya es vol matar dos ocells d’un tret: dir, per
una banda, que el nacionalisme és un invent, i, segon, que és un invent creat
per un segment reduït de la societat al servei de la seva projecció i
predomini. Anem a pams.
Dir que el nacionalisme és un invenció és
com dir, és dir que el sentiment de pertinença ho és igualment. Ja em
perdonaran però el sentiment de pertinença és quelcom universal, gairebé
instintiu. L’individu s’identifica amb el que té al voltant, amb el paisatge i amb
els éssers que comparteixen el seu mateix espai. És un fet natural incontrovertible.
Estem parlant d’una necessitat de supervivència, de sentit, de socialització. El
nacionalisme no és més que una projecció d’aquest sentiment a una escala més
gran, abstracta. És cert que s’ha operat un salt, però aquest salt no és
arbitrari: es fa sobre la base d’una continuïtat
del sentiment primer i fundacional. La continuïtat, el continuum aquest pot ser
de diferent ordre: racial, religiós, cultural… Quelcom que uneix i que és
compartit com a tret definitori: la identitat nacional. Cada grup humà té la
seva (sovint producte de més d’un element) que sol articular-se en una història
compartida. Es dóna doncs aquest doble factor: una característica comuna i el
fet d’haver compartit al llarg del temps aquesta mateixa característica (la
història).
Efectivament, en el tombant del segle XIX
al XX una part, ni de bon tros tota, de la burgesia catalana va voler
entroncar aquest doble vector esmentat en un cos mental coherent: la nació
catalana. El nacionalisme era una doctrina d’arrel romàntica que volia
contraposar-se a l’statu quo
estatalista dominant. La intenció era, en uns casos, fer ressorgir velles
entitats “nacionals” (antigues pàtries) atenallades pel jou o la ingerència de
determinats estats (com era el cas d’Itàlia respecte a Àustria), o potenciar la
reunificació en clau expansiva (el cas alemany). Això no vol dir que els estats
ja constituïts de feia segles, com França, Anglaterra o la mateixa Espanya no
comptessin, tinguessin ja el seu propi “nacionalisme” (o patriotisme, que ve a
ser el mateix). En els cas d’aquests països, l’estat –finalment una estructura
molt abstracta- buscaba i trobava (sobretot en els moments de destret) en el
nacionalisme la seva justificació i la seva energía. Seguint amb l’exemple, i
no sembla cap atzar, cap coincidència, en tots tres casos tenim una nació,
ètnia o cultura que s’imposa a unes altres i des de i en forma d’estat
predomina sobre elles. En el cas del Regne-Unit tenim els anglesos dominant a
gal.lesos, escocesos i irlandesos; en el cas francès, els descendents dels
francs, manant sobre bretons, alsacians i occitans; el cas espanyol ja el
coneixem prou: hegemonia castellana sobre catalans, bascos, gallecs, canaris i
en una certa mesura també sobre andalusos (i qualsevol altre que es consideri injustament arraconat).
Per tal de ser complets en la descripció d’aquest fenomen, no hem d’oblidar que el dit moviment centrípet va acompanyat, comporta també una uniformització de la mateixa nació dominant: totes les variants, les modulacions i matisos interns tendeixen a ser esborrats: ni “asturleonés”, ni “bable”, ni res; s’’ha de simplificar cap amunt, cap a la concentració de poder. Per poder sotmetre els altres cal (primer) unificar mentalitats. Sols les majories vencen a les minories, que es bo mantenir desunide -divide et impera: així, cal dir que el català i el valencià no són el mateix, per poder carregar-nos el segon –la baula feble- per carregar-nos després el primer, la mare dels ous…
Per tal de ser complets en la descripció d’aquest fenomen, no hem d’oblidar que el dit moviment centrípet va acompanyat, comporta també una uniformització de la mateixa nació dominant: totes les variants, les modulacions i matisos interns tendeixen a ser esborrats: ni “asturleonés”, ni “bable”, ni res; s’’ha de simplificar cap amunt, cap a la concentració de poder. Per poder sotmetre els altres cal (primer) unificar mentalitats. Sols les majories vencen a les minories, que es bo mantenir desunide -divide et impera: així, cal dir que el català i el valencià no són el mateix, per poder carregar-nos el segon –la baula feble- per carregar-nos després el primer, la mare dels ous…
Doncs sí, una part de la burgesia
catalana va voler dotar el país d’un cos, d’una visibilitat nacionals que havia
perdut feia temps. D’entrada ho volia fer sols en clau cultural, però a partir
de 1906 es va passar a la fase política. L’episodi que va ser la gota del vas per
fer el salt qualitatiu és conegut: l’assalt perpetrat per oficials espanyols a
les redaccions de les publicacions Cu-Cut!
i La Veu de Catalunya el 1905. Tot,
per una vinyeta humorística prou innocent: un breu diàleg entre un militar i un
senyor de paisà en el que el primer inquireix el segon a propòsit d’una
congregació de gent per assistir a un banquet; el de paisà li diu que es tracta
de “El banquet de la victòria”, a la qual cosa el militar conclou que pertant
no hi assistirà cap militar. Aquesta subtil mofa, set anys després, de la
derrota de Cuba i Filipines, va ser considerada un afront en tota regla al
honor de l’exèrcit i va encendre els ànims amb el resultat esmentat. La cosa va
anar a més, però: va donar peu a la “Ley de Jurisdicciones”, que deixava en
mans de la justícia militar tot el que fos considerat un atac als militars i a
la unitat de la pàtria… La resposta catalana va ser la formació d’una
candidatura unitària a les eleccions de 1907: Solidaritat Catalana. Va arrasar.
Havia nascut, amb bon vent, el catalanisme polític.
Dit això, seria fals afirmar que sols, o
fins i tot principalment, va ser la burgesia qui va posar en marxa la renovació
de la consciència nacional. Que tot el que fa la burgesia sigui més visible no
vol dir que sigui l’única cosa existent. Més que no pas aquesta classe social, qui
havia mantingut viva la flama havia estat, com sempre i arreu, el poble; i és
natural i obligat que sigui així: el poble no té recanvis culturals i sols
coneix allò immediat, allò propi, sense guanyar res abandonant-ho.
Situem-nos ara en el present. Aquesta
idea de que és la burgesia, continuadora de la de fa un segle, la que defensa
el projecte nacional no és falsa en el sentit d’intencionadament equivocada. I
ho és en dues direccions. Primerament, per obviar l’existència i el paper del
poble català (entenent per aquí les classes populars del país); segonament per
atribuir el projecte nacional a un segment reduït i poc “popular”, en el sentit
de poc simpàtic: els rics (altrament coneguts com “els dolents”). Presentat
així, mistificadament, el nacionalisme només pot suscitar rebuig (que és el que
es busca). La realitat és molt diferent. Després de l’esbandida i la terrible
repressió franquista, la burgesia del país havia canviat substancialment de
tarannà, d’actitud: l’espanyolista, és clar, ho va seguir sent, i el que
quedava de la que havia cregut en la possibilitat de refundar Espanya a partir
d’una Catalunya moderna (el projecte noucentista)
va tirar la tovallola i es va adaptar als nous temps. Va haver-hi excepcions,
és clar (gent de conviccions fermes o gent tornada de l’exili), però eren una
minoria residual, més petita i feble que la que havia intentat aixecar el país
una generació abans.