Powered By Blogger

dissabte, 22 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (VI)


Estic entaulat a una “brasserie” (Le Goéland, que molt em sembla que és un ocell atlàntic entre el pinguí i la gavina), esperant uns musclos, que és el que es porta aquí. Estava cansat de ser a la terminal i la cafeteria tampoc oferia garanties gastronòmiques. Feia més de vint-i-quatre hores que no menjava res i un cert apetit, el sentit de la prudència i les ganes de distracció m’han dut fin son sóc. El dia s’ha posat definitivament nòrdic, però no es pot dir que faci fred. D’aquí una hora, hora i mitja sabré si tinc sort o no, si puc afegir-me al bus de marres o si em quedo tirat aquí esperant un vaixell o amb la perspectiva de tornar a Caen i buscar-me la vida…

El que veuen els meus ulls no es pot dir que sigui maco exactament. Una mena de pàrquing amb illots d’arbres i vegetació baixa. Una filera de cases baixes marcant l’inici del poble; unes quantes brasseries oferint restauració. Si tingués menys edat o m’esperés algú, una dona estimada, o una feina important o apassionant, estaria neguitós, rabiós, nerviós. No estic (malauradament?) en aquesta tessitura i m’ho puc prendre amb calma. La vida és curiosa i rica arreu, si fa no fa, almenys per a un filòsof amb proclivitat mística, que és com a voltes m’atreveixo i m’agrada considerar-me. Siguis on siguis estàs amb la teva veritat, la teva creu, la teva mort (i, si vols i en saps, amb Déu, que uneix en triangle els tres vòrtexs).

Fa temps, això sí, que no entenc (ni aprovo) que viatjar per terra i mar sigui més car (més lent és obligat, de rebut i potser buscat) que fer-ho per l’aire. Val, cal més personal, però sospito que es fa trampa en algun punt de la història (en forma de subvenció, d’exempció parcial d’impostos o alguna cosa del gènere). O potser no, potser la forta demanda i l’eficiència técnica ho fan possible, i això és tot. Això, tanmateix, no resolt el problema: els efectes psicològics i sociològics de la cosa... I en qualsevol cas, és una llàstima que aquestes altres maneres de desplaçar-se estiguin tan descuidades, siguin, resultin tan poc atractives. Lars von Trier, aviat només quedarem tu i jo…

Quan començava a escriure aquesta crónica volia dir unes paraules sobre el TGV (TAV, AVE, etc.). Sóc dels que hi ha estat sempre en contra (en el meu cas la cosa no té ni misteri ni mèrit: sempre estic contra el progrés, el tècnic, al cap i a la fi l’únic efectiu; però m’enganyo, és el tecnològic el que temo: el mecànic, consistent en multiplicar per 3, 10 ó 50 la força o la velocitat de l’energia animal, la força sanguínia, que es diu, sigui humana o purament animal, em sembla no sols perfecta sinó genial. Un llevataps o una bicicleta són invents magnífics, gairebé divins.

Contràriament a la immensa majoria de persones, a la idea dominant per tant, no tinc gens clar que la comunicació, cada cop més intensa, rápida, d’idees, o el desplaçament igualment fluid, de persones, asseguri millor entesa, una més gran concòrdia i solidaritat entre uns i altres. És l’esforç en l’acceptació i la millora de les pròpies condicions d’existència el que ens fa ser realment millors, més bones persones. Sembla que parli en Jordi Pujol, però és que alguna raó té, ha tingut sempre; el problema és que no ha estat mai prou a l’alçada del seu discurs, massa sovint l’ha traït, però això és una altra qüestió; tampoc és fácil, val a dir: les temptacions del segle i la influència –gravitatòriament pesant- de la majoria, fa difícil ser fidel a les pròpies clarividències. El valor afegit del treball ben fet, això ens pot salvar, i poca cosa més. L’humiltat de la generositat sacrificada, això ens elevarà i consolidarà com a persones de bé. Cal fer sempre el més difícil, deia el poeta Rilke. Aquest és el criteri, tensar-se sempre en el millor de nosaltres mateixos. Defugir doncs la facilitat. En quina mesura això es pot i s’ha d’aplicar als diferents àmbits de l’existència, supera, ara per ara, la meva capacitat d’anàlisi. No hi he pensat prou. S’haurà d’estudiar.

Els musclos “à la sauce Neustrie” (nom que evoca alguna cosa així com el país d’una imaginària geopolítica que anés d’Àustria fins el Càucas, el Volga o el Pol Nord passant per Sibèria…), amb el “subtítol” de “à l’armoricaine” (amb Calvados inclòs), eren prou bons. El rumsteak a la salsa “trois poivres” tendre i gustós. He menjat massa per a cap crêpe o galette, especialitat de la casa. M’estic prenent un cafè, ja a l’interior, mentre escric i el notebook carrega bateries. Em debato entre fer una escapada rápida a una barberia próxima, m’han informat, o tornar cap a la terminal. Ja veig que guanyarà l’opció adulta, precavida: a Edimburg ja em vagara de tallar-me la cabellera entre pub i pub. Suposo, vaja.

Estic esperant torn a la perruqueria unisex. La perruquera està acabant de reconstruir el cap d’una senyora ja molt avançada en l’aventura existencial. Al final hi ha plaça per a mi en el bus. Surt a les 5. Aniré justet però ho farem. L’anada i vinguda pel passeig marítim m’ha permès constatar que la marea no ha fallat. El nivell del mar deu haver pujat uns dos metres. Tot està més animat que aquest matí. Un grup escolar circulant amb l’excitació mental i la mandra física pròpia dels adolescents; un veler entrant a motor en el port; activitat i concentració de gavines, alguna grossa ja quasi com un albatros; cel i mar de grisos diferenciats, tampoc gaire.

Ja tinc la idea per transmutar l’enuig de la carregosa bossa en quelcom positiu: serà el meu esport. Un dels problemes del viatjar és la manca d’activitat física. Amb la bossa que porto tinc resolta aquesta faceta. Tot té el seu costat bo. Cal trobar-li l’angle.

Venint de nou cap al poble i passant un cop més davant un rètol anunciant l’existència, presumiblement propera, d’un búnquer, m’ha passat pel cap la idea d’agafar un taxi i fer un breu, esperitada visita. Em quedaria la impressió, la idea. Ha primat més la vanitat i sóc on sóc.

El Mur de l’Atlàntic, com tota cosa fixa, va fracassar davant de l’energia en moviment. El mateix passarà (o hauria de passar) amb la Constitución Española darrera de la qual s’escuden, es parapeten els immobilistes. Caldrà superar, saltant per dalt, o passant pel costat, l’obstacle. El "¡No pasarán!" uni-idiològic s’ha de revelar fals, inútil, impotent, vacu.

Els alemanys tenien, cultivaven la faceta fulgurant de la guerra (el célebre Blitzkrieg), però tenien igualment molta tirada cap a la cosa estàtica, medieval, de posició inexpugnable. Un cop més, Heràclit i Parmènides. Jo sempre he tirat més cap al segon que no pas el primer (tot i apreciar i cultivar també, en moments feliços, el valor de la celeritat), he tingut propensió cap a allò sòlid, massiu. Tanmateix, el fet de no pertànyer a cap país gran (o a l’Albània de fa 20 anys o a la Corea del Nord i, tal vegada, la Cuba actuals: estats més aviat petits amb síndrome d’assetjament perpetu) m’ha obligat a practicar l’agilitat més que no pas la densitat compacta, diguem-ne dogmàtica. Cadascú segons els seus mitjans i d’acord amb les seves circumstàncies. No oblidem, però, que ni el Mur de l’Atlàntic ni el de Berlín van poder frenar la història… Per bé que és cert que el de Cisjordània i el de Xipre (o si més no Nicòsia) sembla que sí que l’estan frenant, o en tot cas desviant… Cal ser equànimes, objectius: no; seria massa fácil que Heràclit sempre tingués raó… El caos, el desordre, la disgregació, la inestabilitat es poden considerar heracliteans, i no són sempre necessàriament bons.

Veient-me en el mirall a uns cinc metres se’m confirma una idea que fa un cert temps se’m va obrint pas en el cervell. A més edat, major distanciel rostre guanyi en harmonia. De jove, es pot ser bell a mig metre, a un metre del mirall. A una certa edat cal una certa distància per a no espantar-se. A mesura que passen els anys aquesta distànica va augmentant; al final, com ja no es distingeix més que una vaga taca, una escueta figura, tot passa.