Powered By Blogger

divendres, 28 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (XXVII)


No sé com va anar però al cap de poc en J. portava la veu cantant en un desplegament del seu escepticisme conspiracionista sobre la versió que se'ns dóna de tot el que està succeint. Si fa cinquanta anys -ho sabem ara-, ens enganyaven, perquè no se'ns estaria enganyant igualment en l’actualitat? Va citar el nom d’un institut anglosaxó en el que es forma en variades tècniques de manipulació. Segons la seva jove opinió tot el cinema de ciència ficció no és més que una versió –una mica exagerada- del que està passant o passarà aviat. Posant-nos-ho al davant s’aconseguiria que la cosa ja no ens pugui sorprendre, preparar-nos així mentalment per quan sigui quelcom estès, siguin pràctiques habituals. Hom sempre tendeix a acceptar el que té l’aire de la normalitat.

Amb en J., en una certa orgia iconoclasta, vam reivindicar el petit com l’única manera de salvaguardar-se, fins a un cert punt, de la manipulació dominant. Em va semblar oportú treure l’exemple comparatiu del portaavions i la xalupa. El primer no pot maniobrar amb rapidesa, mitja hora a deturar-se; la xalupa és molt més adaptativa, pot canviar de rumb amb facilitar. D’aquí vaig saltar a l’imperatiu de creixement que pesa en els grans empreses (i per extensió en les economies dels grans estats), de créixer o morir. Ho vaig comparar (no feia més que amortitzar vella munició)  al cas dels taurons, uns peixos que necessiten moure’s sense parar per a sobreviure (ja que sols el moviment els hi permet obrir prou les brànquies). Seguint, vaig treure a col.lació el nom de Schumacher, i la seva idea de tecnologia i d’ajuda al 3r món a escala humana. A partir d’aquí, i això era nou per a mi, vaig llençar la proposta de que es fes un estudi de quina seria la escala humana en TOTS els àmbits de la vida humana (tenia molt en ment, al dir-ho, el cas, l’exemple dels edificis: a partir de quina alçada, de quin nombre de pisos, un edifici ultrapassa, se surt de l’escala humana). En J., que seguia i secundava la direcció, l’ampliació i la derivació de les meves tesis, va assenyalar que això en Schumacher ja ho havia fet en relació a la velocitat, incorrent en l’error –disculpable, i més essent jove- de confondre diferents pensadors.

En V., estirat  en el puf-sofà (tres mòduls desplegables o apilables: ha estat el meu llit aquestes dues nits), amb el cap mal recolzat, i la mirada centrada en l’ordinador que tenia sobre la panxa i que manipulava sense convicció, encaixava sense obrir la boca, amb pacient estoïcisme (i probable incredulitat) l’allau d’al.legats cismàtics, sinó directament herètics.

Amb en J. encara vam raonar que els catalans, per la repressió o absència de poder seculars, hem pogut i hem hagut de reflexionar molt sobre els grans temes de la dignitat, de la llibertat, de la responsabilitat. Privats d’acció, teníem bagatge filosòfic… que era el moment de portar a la pràctica. A veure si Déu ens inspira.

Que diferents, un i l’altre inquilí de pis. S’havien conegut a través d’un amic comú i s’havien fet amics… Sembla que en V., parisenc de socarrel (que potser no són ni majoria) havia acollit en J. amb les paraules atribuïdes a Victor Hugo, qui deia que ser estudiant a París et converteix en parisenc de naixement.

De tot plegat m’enduc la grata sensació de que a França, encara que les idees no sempre siguin vàlides, almenys hi ha debat, reflexió, curiositat i exigencia mentals. No debades en els 40 m2 d’aquell apartament hi havia, en grans i diverses estantaries de fusta blanca (una d’elles en permanent amenaça de caure sobre  el nostre home en el seus estats de dorment)  prou llibres per llegir sense interrupció durant tot un any o més. Sense cap excés de malícia vam irònicament imaginar un futurible V., perfectament integrat a la societat (i també feliçment enterrat en l’establishment), assistint a un congrés sobre Ciutadania Europea a Edimburg, amb visita als Highlands prevista per a l’endemà ;-)

Malgrat les diferències d’ideologia, saludo en el V. una persona oberta de ment, que s’esforça per formar-se, que pensa, que té conviccions... Diu no participar gens del tarannà, despreocupat, inconscient, lúdic, dels joves de la seva generació (que és el de totes o la de la majoria de generacions, val a dir), atès que ens encaminem cap a èpoques convulses. Que aquesta lucidesa i preocupació, impròpia potser de la seva edat, l’estigui portant cap al camí de la política és prova, es miri com es miri, d’una amplitud i altitud de mires prou admirable.  

L’endemà em vaig llevar amb la intenció de passar mitja jornada a París i agafar el tren a primera hora de la tarda. Just abans de marxar de casa vaig voler comprovar l’horari (amb els anys vaig incorporant petits reflexos de prudència: haurà costat el seu) i, astorat, vaig veure que el meu tren sortia al cap de poc més de mitja hora: havia confós l’horari de sortida amb el d’arribada. Vaig sortir disparat. Un cop al carrer, dubtava de si agafar el metro o un taxi. Un vianant em va aconsellar el primer; trigaria mitja hora… Ho veia ja perdut però volia intentar-ho, i sinó anar igualment a la Gare a comprar un segon bitllet. Quin remei.

He sortit a l’estació Pasteur, la més propera al meu destí (en línia recta) de la línia de metro en la circulava. M’ha costat una mica però he trobat taxi. Amb les corregudes, pujades i baixades estava quasi amarat de suor; em vaig treure la bufanda i la boina escoceses de recent adquisició. No em quedava clar si, amb aquesta, feia més el ridícul a Escòcia o aquí a París; però és sens dubte una d’aquelles peces de vestir a les que se’ls hi pot donar la volta –apreciativa- i constituir un element que marca época en la manera de vestir d’un, que pot tenyir d’un tret distintiu la meva discreta i anecdótica existència.

El taxista m’ha dit que no havia de patir, que si l’havia comprat per internet podria canviar d’hora. Uf!... Es podien trobar preus molt interessants a la página web “promos”, però calia comprar el bitllet amb una anticipació de dos o tres mesos (dubto molt que tingui mai un control de la meva existència que em permeti fer tal cosa). París desfilava amb la seva elegant, agitada i intrincada grisor. Uns vint minuts més tard baixava davant de la dita Gare de Lyon, segurament de les més monumentals de París: un edifici Belle Époque flanquejat per una masiva torre acabada en punta amb un gran rellotge que semblava anar a l’hora (un Big Beng en més baixet).

Unes màquines a peu de tren permetien fer el canvi de bitllet. En el momento d’introduir-lo en la ranura he vist que la data era dijous 27, i tenia molt clar que jo circulava un divendres 28: m’havia avançat d’un dia… Afortunament tornen a haver-hi consignes (després de no sé quants anys sense!). No vaig interpretar clarament la indicació d’un empleat de la SNCF i vaig haver de preguntar de nou: un jove d’uns 30 anys em va dir que feia 15 anys que havien desaparegut. Seguint de nou el senyal indicador i buscant confirmació prop d’un policía, vaig arribar a lloc i després de passar pel control de seguretat (com el dels aeroports), em vaig poder desfer del mort.

No havia esmorçat i volia trobar un lloc on fer-ho i on ensems poder escriure una mica. La noia índia del canvi (em vaig desfer de les lliures que encara duia) em va recomanar Le Train Bleu, una brasserie-restaurant sortint allí mateix a la dreta. Vaig entrar en un portal i em vaig trobar una rececpció com de porteria o d’hotel d’abans. Sí, era allí. Vaig pujar i em vaig trobar davant d’una gran entrada de vidre en forma d’arc que donava pas a un dels espais més fastuosos que he vist mai. Era un restaurant d’època, perfectament conservat, en un estil 1900 d’un flamboyant extremat. Tot era fusta treballada, sostres alts, enormes finestrals, bronze, cerámica, murals representant edificis emblemàtics i paisatges de França, probablement del sud. M’havien informat que hi havia un brasserie i vaig demanar com accedir-hi. Era al fons. Vaig recórrer les tres o quatre sales i vaig buscar seient en la zona de cafeteria, més discreta però igualment impressionant amb el seu volum d’aire, les seves butaques de cuir, taules donant al davant de l’estació als peus d’idèntics finestrals als vistos en el restaurant.