Powered By Blogger

dimecres, 26 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (XVIII)






L’home semblava tenir ben assumida la consciència de quin era la seva tara, com també de que dugués la roba que dugués no podria lliurar-se de l’estigma de l’aspecte risible. Havia, contra vent i marea, escollit, com a protecció i afirmació, la vestimenta nacional; la seva petitesa cercava i potser trobava un escalf en aquesta disfressa que és molt més que una disfressa, un sentit i una grandesa que ell mateix, en l’aparença, no tenia. D’entrada hom hauria dit que feia un flac servei a la causa escocesa, però mirant-ho millor, era tota un cant i una proclama a favor d’ella: sí, sóc petit, sí estic sol, sí porto unes cerveses per beure-me-les amb mi mateix i oblidar una estona la meva condemna, però crec i estimo alguna cosa, participo d’alguna cosa gran i bella, sóc una part viva d’un cos noble. Sloánge!, ànima desconeguda però germana!
El dia estava començant bé. El que veient els ulls era grat. Em dominava el sentiment d’admiració i de gratitud que hom té davant de les coses maques, ben resoltes, proposades amb bon gust. Botigues, pubs, restaurants, cafeteries, tot era d’un alt nivell estètic, però alhora, i això és el quid de la qüestió, sense luxes excessius, sense ostentació aparatosa; simplement jugant amb les línies, els volums, la llum i alguns materials nobles. Sense pensar-hi, em va sobrevenir un sentiment d’orgull: em sentia orgullós de ser a Edimburg, de conèixer-lo, de que existís. És trist, però no sé si m’ha passat mai a Barcelona; també és cert que hom coneix més els pecats, les misèries de la pròpia terra, amb la que és ultra exigent, que amb la del veí, que sols coneix superficialment i mira amb bons ulls i interès intacte, íntegre.
Vaig desembocar de nou a l’avinguda del parc, que és l’eix de referencia per excel.lència, almenys per al turista despistat, i passant per davant del bronze d’un tal Guthrie (predicador i filàntrop) vaig tombar la Lothian Road, que tanca el parc per aquella banda. A la cantonada hi ha l’hotel Caledonia, que es diria deu ser famós. El nom és d’aquelles coses que sonen però que un no sap molt bé de què; se m’acut que pot ser el nom donats pels romans a Escòcia, però ves a saber. Té, en tot cas, una sonoritat agradable, de banyera de marbre amb aigua calenta, tal vegada termal, batí de caixmir i berenar servit per una gentil i servicial hostessa... Això em fa pensar que estic arriscant-me a agafar un refredat; tinc les mans fredes i la gola amb un principi de nus maligne. Caldrà posar en marxa alguna cosa, recórrer als recursos a l’abast: jersei, roba interior tèrmica, bufanda i, com a mesura extrema, estrenar el plaid comprat per a ma mare… No, és broma, aixo no ho faré. Faré el primer, i si la cosa no millora, baixaré a pagar i aprofitaré el gest de donar els diners per suggerir la possibilitat de posar la calefacció (would it be possible, etcétera, etcétera). Som-hi.


S’han fet algunes coses. Mitjons, pijama Far West, pantalons: ja sóc un home Decatlon. La resta és una suéter esportiu –tot just de cotó- amb Aspen Mountains en relleu (sempre penso en la interjecció castellana: ¡Que me aspen…!), un jersei de cremallera (comprat més pel color –carbassa amb coll blau- que per la capacitat d’abric de la llana “acrilicada”) amb aquesta petada (manifestament tinc un problema amb les cremalleres); calçat de vambes de footing, la reserva estratègica, com qui diu. De la llimona birlada a l’aeroport de Heathrow (si et posen un recipient de metacrilat transparent amb cent cinquanta llimones és perquè n'agafis una, o què?) ja no se’n pot esperar gran cosa més. El cafè de kettle, calentó, m’animarà. Haig d’estar a l’aguait. Una segona tanda d'esternuts, més llarga que la primera, m’ha posat encara més en guàrdia. He caigut en que el radiador potser era tancat i l’he obert al màxim; a veure si es va notant el seu efecte. De tota manera albiro ja la necessitat de demanar algun remei preventiu a la senyora de la casa.

Tot per la imprudència d’ahir al vespre. Un no pot exposar-se durant hores, encara que faci parades gastronòmiques i cerveseres, a un temps com el que va fer durant tota la segona meitat del dia. Hi havia alguna cosa de tonificant, d'embriagador en aquelles fuetades d’aire fresc, en aquella lluent humitat. En vaig abusar. Millor vestit i calçat i amb un paraigua funcional potser el desafiament no hauria estat tan suïcida. Parlo de funcionalitat paraigüera perquè al segon cop d’obrir-lo el vent me’l va rebregar, desllorigar, desarticular de mala manera: no el vaig llençar perquè no era meu (i la gent va poder observar l’absurd  d’un home caminant fuetejat per l’aire i l’aigua sense obrir el paraigua; o no: potser coneixen prou bé la modalitat té-el-paraigua-petat-però-no-és-seu-o-vol-mirar-d’arreglar-lo-i-per-això-no-se-n’ha-desfet). La constitució (la meva i a la meva edat) “està pensada”, pot aguantar un parell d’hores o més aquest règim, però jo el vaig perllongar durant sis o set hores.

El fermall final de la meva escapada va ser arribar-me fins al Nou Parlament, l’edifici de nova planta executat pel compatriota Miralles. Vaig caminar amb afany, de baixada, per carrers que ja quasi eren carreteres, en una llum i en un joc de perspectives fantasmagòric, i m’hi vaig acabar plantant al davant. Què voleu que us digui. No és del tot lleig, desagradable, com un gran pastís trossejat en polígons irregulars, amb espais interiors en forma de pati, pel que semblava endevinar-se. Recordava una mica el pastís de nous que havia pres per postres unes hores abans, amb els seus sincopats enreixats-porticons de color marró. Jo hauria fet una altra cosa, però almenys té la virtut de que, tot i ser massiu, no és un edifici alt, ni que es vegi gaire. Queda, de fet, en un extrem ja tirant a desolat de la ciutat.

Al davant, una breu esplanada amb dues encantadores cases com de pescador (sortides directament de L'Illa Negre de Tintín) i un palau-castell (amb reixa senyorial de conte gòtic i bandera: lleó sobre fons blanc (o hauria de ser groc?) emmarcat en frisa igualment vermella… (la bandera d’Edimburg?) que no és altra que el Holyroodhouse, semblen posar un terme final, per aquella banda, a la ciutat. La tornada, pel turó enjardinat de Calton Hill (on em va semblar veure la taca d’una guineu) la vaig fer amb entusiasme romàntic, que vaig atribuir a la Guinness i a la suposada vigorització que li atribueix la publicitat antiga. També, i més verificat, vaig experimentar com de diürètica arriba a ser la cervesa. Devia passar prop de la columna de Nelson (no serà escocès, també?), però no vaig veure res. Sí que vaig veure, al passar al davant un edifici d'estil  totalitari (haig de confessar que no em desagraden del tot aquesta mena de construccions, sobretot quan la meva ment s’allunya dels valors històrics i transcendents…).

Bé, aquest és el "bany", la sobredosi d’Edimburg nocturn i tempestuós que ara em té amb el cos mig segrestat.

Però com anava dient, ahir el dia discorria sota el signe del bon humor. Vaig passar de llarg, davant per davant del Caledonia, d’un jardí-cementiri, amb esteles directament plantades a la gespa que cobria un terreny de baixada. Vaig atacar de nou el castell i de nou vaig ser rebutjat. Feia un quart que s’havia tancat el darrer torn… Vaig començar a buscar un lloc on “dinar”. “The Hub” era una possibilitat. M’havia quedat curt en l’al.lusió que n’havia fet anteriorment: la terrassa amb cadires era sol l’aperitiu, per a l’aperitiu; aquella església (neo)gòtica era un restaurant tota ella…