Powered By Blogger

dissabte, 29 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (XXIX)


Es feia tard. Havíem quedat a tres quarts de nou a casa, i tenia la intenció de tornar a peu, pel que necessitava una hora i quart o una hora i mitja de marge. Havia de seguir direcció tour Eiffel i, alternativament i més a prop, la Tour Montparnasse. En el metro (en J. me n’havia assabentat) donen mapes de París (del metro) que sempre és molt millor que no tenir res.

Vaig començar a caminar deixant-me portar vagament per la direcció que havia de seguir. Era un autèntic goig. Caminar, com un més, sense cap pressa ni neguit especials, per una gran ciutat com París… Mil detalls em cridaven l’atenció, sense, però, aquell afany devorador amb el que mirava el món quan era jove i em feia obrir els ulls com unes taronges, exorbitant-me’ls. Sí, tot allò era allí, però jo no era ni podia ser allò, no m’hi podia fusionar, no ho havia posseït mai ni mai ho posseïria; les coses del món seguirien el seu curs, i jo el meu. Jo desapareixeria i elles seguirien més o menys igual o transformant-se: no hi havia manera de parar la màquina i de casar-s’hi.

Deixant esglésies, monuments, estàtues (Beaumarchais), cares, cames, jaquetes, llums, terrasses, escarpins, faldilles enrere, les passes em van dur cap i a través d’un barri que després vaig saber que era Le Marais. Algun dia, tal vegada, ho veuré, ho viuré amb indiferència, però encara no ha arribat aquest dia. La vida encara em crida talment una sílfide mefistofèlica… Allò era l’embarras du choix (l’extrema dificultat d’escollir) de locals (bars, restaurants), i, per qui volgués i pogués, de dones. I de tios, és clar, i no sols per a les dones sinó també per als mateixos homes: Le Marais és el barri gay de París. Es dóna la circumstància de que també era, i segueix essent, el barri jueu (algun nano vestit de negre i amb barret d’'la ampla sí que vaig veure). Per fer-se una idea de la cosa, s’ha de pensar que en un sol carrer de 50 ó 100 metres, hi ha el nombre total de locals que valen la pena de Barcelona; i de carrers com aquest n’hi ha dotzenes.

En una de les parets la vista em va quedar clavada en una frase estampada a l’estergit: Rendre à l’art la simplicité de ne pas l’être. Era en una ciutat on algú, amb el ben entès que una majoria de persones el comprendria, havia tingut l’humor i la paciència d’escriure una frase, sinó abstrusa, sí d’una complexitat paradoxal: retornar a l’art la simplicitat de no ser-ho. Ja em perdonaran, però això a casa nostra no és gens freqüent, per no dir simplement que no ocorre, que no pot ocórrer.   

Què queda, però, un cop fet el garbellament –a l’aigua i al foc- en el fons del sedàs? Vull dir, amb què ens trobem si fem abstracció de la frime, el "fardar" vanitós? Queden uns quants locals molt ben posats, gent amb un cert pòsit de cultura, i entre una cosa i l’altra la bellesa d’objectes, espais i persones (per a mi bàsicament dones, és clar). Dit altrament, també aquí cal fer la decantació i trobar l’essencial enmig de la faramalla, la palla, que també és abundant, i enlluerna més que no alimenta. Tampoc no queda clar que fer aquesta imprescindible operació de selecció sigui més fàcil aquí que a una altra banda; el que és segur és que l’error és més substanciós, més distret. Val a dir que l’edat ajuda en aquests casos: el criteri, més afinat, en l’elecció i la correlativa reducció de possibilitats tendeixen a convergir i a trobar-se. Paral.lelament em va venir al cap la idea de constituir-me en parany: construir-se en tant que focus d’atracció. És una estratègia que en principi t’eximeix, almenys aparentment, de tota responsabilitat i culpa. Provocar la feblesa de l’altra enlloc de seguir l’impuls de la teva. Un tema per a l’estudi.

No tenia ni temps, ni pròpiament ganes de parar-me enlloc. Era sols un passant, un observador, un esperit lliure que contemplava l’existència del món, com en un somni o en una pel.lícula. Vaig seguir, sense parar de veure realitats atractives, cares interessants, cossos formosos, les elegants bicis del bicing (d’un marró daurat i superfícies arrodonides que denoten consistència ergonòmica), carrers amb llambordes petites disposades en una successió indefinida de ventalls, brasseries resplendents, semàfors de ferro colat amb arabescs…. Em vaig creuar amb dos comerços que duien el nom de Fresco, i vaig pensar en un amic que té aquest cognom (a Edimburg ja n’havia vist un).

El dia s’havia apagat definitivament (l’agonia havia estat d’una gran bellesa). Era a l’alçada de l’estació Les Halles (nom de l’antic mercat central de París, malauradament desaparegut fa ja dècades). Vaig constatar que no havia respectat prou la marxa en diagonal que hauria hagut de seguir. Era en ple centre, molt lluny de casa. S’imposava agafar el metro.

Arribava a temps de passar pel Monoprix i comprar les cerveses i potser alguna cosa més per sopar. Va i m’hi trobo el nebot. Fem una mica de compres plegats. Fem parada a la secció de formatges; potser hi ha 200 varietats a la vista. A l’hora de pagar cap de les meves dues targetes funciona. Primer toc d’alarma. He estirat més el braç que la màniga. Paguem a mitges amb líquid (després van aparèixer 25€ a la bitlletera i vaig poder fer d'oncle generós). A l’abandonar el supermercat en J. veu V. encara dintre, i intercanvien uns mots. Entre el d’uns i altres n’hi haurà per fer un sopar de formatge i embotit.

Durant el sopar (com d’aperitiu, amb tauleta baixa), en J. ens va estar parlant breument de la lliçó que havia atès del seu curs d’introducció a la civilització àrab (o una cosa així). Havia girat al voltant de l’evolució i de la diferent utilització, segons la cultura, l’interlocutor de que es tractés, dels conceptes i denominacions d’Orient, Orient Pròxim i Orient Mitjà. Una cosa i l’altra s’havia anat referint a realitats més o menys grans segons les èpoques. El Magrib havia estat Orient Pròxim en un moment donat. Interessant. Les disquisicions subtils, de detall són la mare dels ous de tota interpretació, percepció intel.ligent de la realitat. En V. va puntualitzar en dues ocasions que el sopar que fèiem era bo però no tenia res de bo. Jo ja ho havia pensat, però m'estava donant vacances del meu hipocondrisme (coses de l'edat i d'estar de vacances); el nostre home era encara a l'edat dels grans principis i del tenir molt a perdre (devia patir, sobretot, pels grans que potser li acabarien sortint en el cutis: tots hi hem passat...).

Després la conversa va derivar cap als viaranys ja referits anteriorment. Amb això acabava el dia, aquella jornada parisenca del dijous 27 de setembre. Passaria la segona nit en aquell apartament marcat per la joventut dels seus inquilins habituals: cadires on no poder seure per ser plenes de roba, l’aparell de ràdio en el bany (amb el dial fixant la sintonia d’una emissora de jazz les 24 hores al dia), llibres ordenats o desordenats… Una particularitat del pis és els dibuixos o frases que en J. hi ha anat pintant en diferents èpoques. El més reeixit, potser, és l’efigie (copiada d’una foto prou coneguda), el retrat de la cara d’en Camus, fet amb precisos traços gruixuts centrats en l’essencial: les celles arrufades, el front prominent, els ulls concentradament mig closos, la boca grossa de llavis apretant una cigarreta per la comissura (recordant bastant l'actor Joubert).