Powered By Blogger

dilluns, 24 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (XIII)


Són dos quarts d'onze. He anat a petar al Monkey Brass, un pub que té tot el que ha de tenir un pub per a ments hipersensibles com la meva. El lloc respira els valors de la fusta, de la llum groguenca, dels colors ocres, de la solidesa dels interiors de fa cent anys o més. La música, de balada-pop està un pèl forta, però és que un lloc pensat sobretot per al jovent. He entrat perquè de lluny la llum o alguna cosa de l’entrada m’ha semblat particularment acollidor. Tenia també un motiu afegit: rentar-me amb aigua, encara que fos inútil, la taca amb regueró en el camal esquerra que el final del shawarma m’ha propinat.
Encara que tard, he fet la passejada en profunditat que em proposava de fer, i era obligat de fer. Abans, però he passat per casa a canviar-me. S’ha acabat portar sandàlies i camisa de màniga curta. M’he vestit ja més pròpiament i, aquest cop, m’he deixat portar per l’autobús fins territori desconegut, o simplement més enllà de l’eix dels quatre carrers, del petit perímetre que identifico. He parat davant de l’òpera. Zona ja més moderna, per moments freda, amb desolació de diumenge a la tarda. Passat el cinema ODEON, ubicat en un angle d’un edifici imponent que sembla un ministeri nacionalsocialista, he vist que estava ben situat per atacar el castell, que s’entreveia entre el angles d’un carrer. Baixant un carrer (potser amb escales) m’he trobat amb la Market Place on havia estat ahir a la nit. Aquesta sorpresa de trobar-me en llocs ja coneguts des d'un altra angle, i connectar-los entre ells anant teixint la trama de carrers, places, jardins s’ha anat produint al llarg del vespre, fins ara, que estic perdut.

Ja no es podia accedir al castell, era massa tard. No hi fa res, tot allò, que poc després sabria que es diu Royal Mile, tenia la força captivadora de les coses autentiques, de qualitat. M’ha cridat l’atenció una botiga d’articles de “cashmere” oberta des del 1797 (Johnstons)  l’aparador de la qual mostrava diferents peces de tartan (la tela amb el motiu de quadres típic escocès); des de fora es podia també veure una oferta de bufandes. Total he entrat i a més de bufandes li he comprat un plaid a ma mare. Sóc mal fill i això no ho canviarà, però aquest hivern passarà menys fred. He aconseguit una certa rebaixa a base de regatejar amb la dependenta (una bona noia asiàtica, que ha acabat traslladant el meu desig al propietari de la botiga: un hindú amb torbà).

Som l’endemà. Escric des de l’habitació, amb la companyia, gairebé innecessària, de la llum que dóna la làmpada flexo més grossa que he vist mai. Avui finalment fa mal dia, plou. Mrs. Claymore em deixarà un paraigua. Estic notant amb creixent força el conegut fenomen de la “densificació” del temps: no porto 48 hores aquí i sembla que hagin estat 48 dies. Segons com, només per això ja val la pena viatjar: tens la sensació que vius més. La contrapartida és clara: el temps pesa més, no té la lleugeresa inconscient de la rutina. Cal omplir-lo; la consciència de l’obligació-urgència de fer-ho pressiona de mala manera, ja que per una banda la possibilitat (de fer coses) es presenta en tota la seva potència, i per l’altra la limitació temporal força la selecció al màxim.

Reprenent el fil del que comptava ahir, després de comprar el plaid i les bufandes aquelles vaig fer una passejada nocturna per la Lawnmarket Street i carrers adjacents. Va ser una passejada altament agradable, amb mínima circulació de cotxes, una temperatura suau, una llum tamisada (l’enllumenat públic és molt discret, limitat a fanals i focus aplicats a les parets de les cases). El carrer principal, el Lawnmarket Street, fa baixada i tot ell és d’una peça: tot edificis antics d’una mateixa tonalitat fosca (el negre fumat de la pedra llargament exposada a una intempèrie plujosa i, tal vegada, carbonífera). Hi ha quelcom corprenedor en la perspectiva d’aquest ample i llarg carrer. Com la de beneficiar-te d’un privilegi exclusiu, com podria ser el de la tranquil.litat monumental però encara humana.

Tota aquesta part de la ciutat està carregada d’història, és un troç gran, espès d’història, escenificada amb un art exquisit. Ni massa carregat, ni massa poc. Le escultures de personatges històrics estan com estratègicament col.locades, en llocs destacats però sense embafar, trencar l’harmonia del conjunt. Hume, vestit de lletrat romà, és per allí. No podia faltar. En atmòsferes així el sentit ve de fora, t’abraça i, embadelit, et transporta amb saviesa.

A l’alçada de la High Stret (sempre hi ha una high street: cal creure que és el nostre carrer major) amb Bank Street, fent cantonada, hi ha la Deacon Brodie’s Tavern. Em va semblar un bon lloc per fer una cervesa. De la barra estant, bevent una half a pint negra, passava revista a la concurrència (principalment a les dones, obvi) i em recreava contemplant les dues grans reproduccions de gravats d’època, del XVIII, que cobrien i presidien el local des de la paret central (amb un fns marronós que recordava molt el murals de Sert i tal vegada les marines de Meifrén). Sempre m’han arribat a l’ànima els gravats d’escenes urbanes antigues; tenen una riquesa de detalls i una exactitud i vivacitat de formes commovedores. Entre ambdós gravats n’hi havia un tercer, estret i vertical,  amb l’estampa d’un home amb una careta i amb aire com de personatge de la Commedia dell’ Arte. Una inscripció a sota parlava d'algú que havia estat sentenciat a mort el 1788; no podia llegir-ho més perquè hi havia, interposats, els cossos d'alguns clients. Minuts més tard, llegint-ho en versió reduïda en una altra banda, sabria que el sentenciat a mort era en Deacon Brodie, notable ciutadà (pietós, ric i amb càrrec públic) durant el dia, i llibertí, lladre, assassí de nits. Va ser justament en aquest personatge que en Robert Louis Stevenson (un altre escocès, si no m’equivoco) es va inspirar per al seu Dr. Jekill and Mr. Hyde. La ficció gairebé sempre és deutora de la realitat.

Amb un sentit del deure turístic gens feixuc, amb una alada curiositat i respectuosa tafaneria, vaig recórrer tot el carrer, estudiant-lo des de diferents angles, escodrinyant els diferents racons, com ara els grans patis neoclàssics que s’obrien a una banda o un altra (el d’un tal Hugh Miller’s, geògraf i folklorista o el del Parliament corner on, ves per on, hi ha el Caffè Nero; nova sensació de grata sorpresa: el que no relaciones entre sí, de sobte, més enllà del temps i del context mental, es retroba i guanya coherència. La petita victòria sobre el caos d’una petita peça del trencaclosques universal.

Seguint potser el pas i la marxa d’una o més siluetes femenines, vaig recórrer la terrassa que desdobla, en altura, Victoria Street. Una sèrie de restaurants exòtics, amb les corresponents taules i cadires a l’exterior (amb plaids a disposició per combatre el fred), aprofiten aquell deliciós racó, regal urbano-arquitectònic d'una ment fecunda i benefactora. De fet, tota aquesta zona és una joia de l’inventiva arquitectònica: els ponts-passarell.la, els racons, els passatges amagats… Deliberat o no, fruit de la planificació o de l’evolució i de la juxtaposició “orgànica” del teixit urbà, el fet és que el conjunt dóna, es dóna, sense arribar a l’extrem laberíntic, el goig del joc de fet i amagat. Això, aquesta cadència, coherent, integradora (ni massa sinuosa ni massa rectilínia, ni només pla ni només pujada, ni massa gran ni massa petit) és famosa amb raó, ja que s’ajusta meravellosament al que l’ésser humà, conscientment o no, busca i necessita: l’equilibri, l’excelsa dosificació de volums.