Powered By Blogger

dissabte, 22 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (VII)


He passat per les tisores  (18,50€ de l’ala) i sóc de nou a la terminal. El resulta és l’esperat. He rejovenit un pèl, però com sempre, en versió monacal. Ja m’està bé. De pallasso-artista-intel.lectual he tornat a monjo-executiu bancari (vist de tres quarts costat dret), conservant, espero la pinta d’intel.lectual (modalitat polida). Però potser no puc demanar, demanar-me tant. En tot cas no hi hagut sorpreses. Torno a no poder anar a cap país musulmà: l’aire anglosaxó desarreglat és una cosa; esquilada i afaitada, una altra (el tipus CIA és, o era, inconfusible). S’odia i es mata per aproximació, per connotació, ja se sap; el prejudici i el tòpic fa guanyar temps i facilita el passar a l’acció. Sigui com sigui, si he pogut reduir d’un o dos metres la impressió indigesta del meu rostre haurà valgut la pena.
Un senyor anglès, avisat per un altre, m’acaba d’oferir lloc en el seu cotxe. Li informo que ja tinc lloc en el “coach”, que moltes gràcies… Dubto (adonant-me del guany de temps que podria suposar), li demano si marxa ja ara, endevina el meu dubte i em precisa que va amb caravana (o en autocaravana, no capto al matís) i que per tant circula lentament. Li agraeixo un cop més tot desitjant-li un bon “trip”.

Estic dalt de l’autocar, a punt d’arrancar. Conductor negre, de tracte fàcil; amb camisa d’un color molt semblant al de l’abric de la noia caledoniana: la “gent de color” té un sentit del color (joc de paraules involuntari, fácil, que tanmateix no corregeixo) imbatible, únic. No, no passaran cap peli (em puc doncs instal.lar sota el televisor, el lloc amb millors vistes, després dels seients frontals, i amb superfície –justeta i de pla angulós-  on recolzar l’ordinador). Ens ha passat un full on hem d'anotar els nostres noms, ja que passem d’un departament a un altre (!). Motor, arrenquem, adéu Ouistreham. Ja veig que faré nit a Calais o, en el millor dels casos, a Dover. Abandono passatgerament el vici d’escriure per dedicar-me al paisatge.

Ha passat una estona llarga, reprenc l’escriptura, ni que sigui, breument. Falten encara més de 200 quilòmetres… He estat prenent notes al bloc (comprat a La Jonquera, ja marxant, per corregir la meva mala costum d’escriure desordenadament sobre qualsevol paper). Suposo que aniré tirant mà d’aquestes anotacions, però de moment em dono una mica de marge, de llibertat, per parlar del que veig i sento ara mateix, no fa mitja hora o una hora.

Des de que hem marxat correm per una autopista. El paisatge ha estat, fins ara, una successió de turons més o menys arbrats o planes cultivades. Blat de moro (sortosament no transgènic: ja se’l poden quedar als USA i incorporar-lo a les ogives nuclears, si volen), vaques, prats… la França grassa, com no podia ser altrament ja que de fet gairebé tota ella n’és. Hem creuat el Sena, amb l’estuari a la vista per un pont d’aquests de virtuosisme enginyerial: tirants com per a una arpa gegantina. Jo, m’estimo més l’enginyeria d’entreguerres o anterior (un Golden Gate, un Brooklyn Bridge), que semblava suspesa en un estat de gràcia, en la momentània i precària intersecció entre el passat i el futur, entre el progrés i la tradició, però admeto que són dèries meves. Han anat desfilant noms que ressonen en la memòria: Trouville, Deauville, Honfleur (localitats villégiature “impresionista”, per dir-ho d’alguna manera), Le Havre (un teixit de grues i d’instal.lacions industrials amb la seva teranyina de ferralla (xemeneies, cubs ferralla intrincada, imbricada entrevist en la desembocadura del Sena), Dieppe (i el fallit raid anglocanadenc de 1942), Rouen, Amiens… He pogut veure alguna cosa del tipus d’arquitectura tradicional: maca, com sol ser el cas.

Anava a dir que també havia vist alguns palaus i paulaets d’aquests neoclàssic que fan pensar, per moments, en l’estil renaixentista dels castells del Loira, amb un que era gairebé calcat al que surt a l’Assumpte Tornasol (amb extensió de gespa en pendent fins a un llac), quan s’ha, a curt de bateria, l’ordinador s’ha apagat.

Això comença a assemblar-se a un malson rocambolesc… amb final feliç, en principi. Després de més de cinc hores de carretera, estic en el hall del port d’embarcament de Calais. M’he connecta a un interruptor a tocar del seient on escric (encara he tingut sort). Fins aquí, o a partir d’aquí, bé, però la mitja hora precedent ha estat de caos i d’incertesa considerables per no dir totals. Només entrar en el recinte tots els de l’autocar (en la seva totalitat britànics, inclosa, segurament, una jove parella musulmana amb noia cofada amb xador) hem passat pel control de passaports. La paraula apareixia escrita més d’un cop. Viatjo sols amb el DNI i ja em veia quedant-me en el continent… Uf!, no problem.
L’autocar ha tornat a parar uns centenars de metres més enllà. Una noia amb armilla de Brittany Ferries ha començat a parlamentar amb el conductor i alguns passatgers. M’he dirigit a les guixetes, amb la tranquil.litat del qui es pensa que pagant tot s’arregla. Doncs no. La noia de la guixeta de BF m’ha adreçat a P and O Ferries. Allí m’he trobat amb el calçasses que s’atabala superat per l’imprevist. En principi no admeten pietons!!!!!! No donava crèdit al que m’estava dient. He fet gest d’insistir, de protestar o de no entendre-ho i ha trucat a la central. Era del gènere que farfulla al parlar, però venia a reafirmar-se en la negativa tot espolsant-se la responsabilitat rere el compliment de les normes. M’he adreçat, disposat a pledejar la meva causa, a la guixeta de BF. Al veure-m’hi fent cua una hostessa de BF que havia estat i seguiria estava torejant la situació amb tots els passatgers reunits a l’entrada del hall (i les bicicletes?, i la connexió ferroviària?
Nova interrupció. Torno a ser dalt de l’autocar, amb la gent de la que m’havia  breument acomiadat; han acollit la meva reincorporació somriures i algun riure. Hem arrencat i som a punt d’entrar a la bodega del ferry; per fi… Una noia m’ha vingut a cercar en el hall (estava previst que algú vingués amb aquesta comesa) i m’ha dut en cotxe de nou a la duana de la policia britànica (som en territori de UK, per cert). He hagut d’ensenyar de nou el DNI.