Powered By Blogger

dijous, 27 de setembre del 2012

Viatge a Edimburg (XXIII)


Ja sóc dalt de l’aparell i assegut en el meu lloc. Estic cap al davant, costat passadís, com els tocatardans i imprevisors. Mentre no em diguin res i no ens enlairem, aniré escrivint. Suposo que els problemes, i per tant la prohibició, ve amb la connexió, no amb l’ús “pedestre” de l’ordinador, sense emetre més ones que una torradora de pa sofisticada. Estaria bé poder evadir-me amb música personalitzada (ipod o equivalent) i abstraure’m així de tots els sorolls antipàtics que acompanyen, sent-ne part indissociable, el volar. El brunzit de l’era de l’hèlice, pel poc que he pogut comprovar, era menys persecutori que la burxadora aspiració de l’era de la reacció.
Estic molt més tranquil que a l’anada. Potser he passat el punt d’inflexió i he decidit guiar-me exclusivament per la racionalitat de les estadístiques (que no serveixen de res, si et toca malgrat tot, com deia en Camus a La Peste). Estic curull de respecte i confiança envers tota aquesta gent. Tenen la intel.ligència de les coses pràctiques, que han inventat ells. Sabran el que es fan.
És clar que, com un fantasma planant sobre tot Europa, hi ha l’amenaça de l’atemptat terrorista. Creuant França no feies més que veure portades de diari parlant de les vinyetes de Charlie Hebdo sobre Mahoma…
Ja som als 10.000 metres poc o menys habituals. La cosa trontolla sols moderadament. Els núvols queden molt a sota nostre, formant primes i extenses capes sobre la seva ombra del mar (?). Quan veig aquestes coses sempre penso en els combats aeris de la Segona Guerra Mundial. Per una banda en la llibertat que devien sentir els pilots volant, sense perill o segurs de la seva destresa, entre les volutes de cotó nebulós. Però aquesta imatge no es pot dissociar de l’horror que van viure els 200.000 que hi van deixar la vida (comprenent totes les nacionalitats i teatres bèl.lics). Calia molt coratge i no poca inconsciència per enlairar-se en aquell context de mort.
Tornant a Mahoma, em pregunto si la llibertat d’expressió no hauria de tenir algun tipus de limitació. Suposa realment una aportació a la millora humana enriure-se’n del profeta de l’islam? La crítica, legítima, a certes desviacions més o menys greus de l’Islam, no hauria de preservar la seva figura i la de l’Alcorà, encara que fos per simple respecte?
Arrel d’un recent comentari del bon amic L., que reivindicava la llibertat d’expressió sense restriccions, vaig desenvolupar la següent reserva. Sí, d’acord, sembla desitjable que tothom pugui dir de tot sobre tot; i ja és molt, perquè el llenguatge, tot i haver perdut molta de la seva força i credibilitat, encara li queda marge d’influència, alliberadora o intoxicadora. Ara bé, aquesta llibertat, per ser realment democràtica, hauria d’anar acompanyada, desdoblada d’una idèntica capacitat de difusió de tots els missatges que hom vol publicar, emetre, fer arribar als lectors, oients, televidents. D’acord que la cacofonia seria encara més intensa que l’actual, però també es donaria una molt més gran possibilitat de selecció, cosa que ara no passa, ja que l’atenció, inevitablement, s’en va cap als grans “altaveus” (fàcils de trobar, ja que arriben a tots els racons de la societat),i que, evidentment, no són neutrals: formen part de la corretja de transmissió del poder (el que és ben sabut i deduïble, i per tant no cal aturar-s’hi).


Tornem al vol. Ja baixem. Més núvols que a Escòcia. Un dels raonaments que m’estan permeten moderar una mica la meva angoixa és la que no tot és blanc o negre: hi ha els grisos: els accidents amb final feliç, els recursos d’un fuselatge aerodinàmic i de la perícia d’uns pilots experts. La cosa, en cas de problemes, pot acabar amb simple desviació cap a un aeroport alternatiu o, i això ja no fa tanta gràcia, amb aterratge forçós sense conseqüències…
Escriure mentre l’avió evoluciona amb sacsejos cap al seu destí em permet combatre l’aprensió: a través de l’escriptura em sento lligat a la vida, al real. És el meu cordó umbilical. M’ho ensumava, però ara ho veig en tota la seva radicalitat i cruesa… Mentre escrigui no em passarà res o sí, és clar, però fins al darrer segon o minut, m’hauré vinculat a la supraconsciència del logos, que no és el paradís, però sí la seva versió psicològica, filològica, gramatical...
A Heathtrow tocarà buscar-se la vida fins a París, amb vol o, preferentment amb Eurostar.

Aquest viatge haurà estat una experiencia interessant, com gairebé tots. Hauré conegut un lloc sumament entranyable i hauré après una mica més de mi (formant-me, entrenant-me fora d’hora, però mai és tard per fer els deures…).
Sóc transportat cap a Londres en metro (amb vagons estrets en forma de túnel); és un underground però hi estaré una hora i mitja, fins a King’s Cross. D’allà, la idea, és agafar l’Eurostar (l’únic tren, he sabut que uneix les dues capitals: s’ha acabat allò de les pel.lis del Hitchcock d’abans de la guerra amb personatges agafant un tren que embarcava en un ferry per a trens, el que apareixia sempre en versió maqueta, amb fum de cigarreta, que s'esvaïa a una velocitat que no lligava). He sortit per la porta equivocada, sense recuperar la maleta, i he perdut una mitja hora llarga per poder accedir allà on era. No he estat l’únic, el que sempre tranquil.litza una mica, en el sentit de que no et fa sentir tan enze.
El preu m’ha fet desistir d’agafar un avió fins a París. Em temo que l’Eurostar no sigui més o menys igual de car, però vull provar sort. A l’aereoport, els molt sibilins, et venen el bitllet però no t’informen del preu…
Afortunadament no haig de fer cap transbordament (hi ha un metro especial que va dos cops més ràpid, costa 4 cops més i sí que ha de fer transbordament); ho dic per la maleta i també perquè em caldria una lupa per llegir el nom de l’estació on hauria de fer el canvi.
Estic creuant els afores del gran Londres, l’enorme i brillant ciutat que sols París i més tard Nova York li van fer una mica d’ombra, i tampoc gaire. Segurament seria interessant anar-hi algun cop, però ara mateix tot just ho incorporo a la cua de les possibles, eventuals futures escapades.
Amb aquest viatge a Edimburg volia encetar tota una sèrie de breus estades per capitals europees (mentalment batejat amb el nom de “El Gran Comiat”: un tour continental discret i, en principi, per allò de la necessitat feta virtut, solitari). Després, però, de les complicacions i del car que m’haurà sortit aquest primer destí, em sembla que hauré d'espaiar bastant el “programa” i escollir molt millor les opcions de desplaçament. Al final m’haurà costat bastant més l’anar i el tornar que l’estar, el que és un absurd, una barbaritat, es miri com es miri (almenys tractant-se d’un mateix àmbit europeu).
Si estic ben informat, el low cost, a Catalunya està en mans de 3 companyies: Vueling, Air Berlin, i Ryanair. Les dues primeres fan “abstracció” de la llengua catalana, per dir-ho eufemísticament , amb l’agreujant, pel que fa a la primera, que és propietat d’un faux jeton, que dirien els francesos, anomenat Josep Piqué, un home que sols té la convicció de l’èxit en el cap, un irresponsable de coll blanc, per dir-ho d’alguna manera, els pitjors i més perillosos de llarg. L’alternativa que queda, Ryanair, que sols vola des de Girona (el que segons com ja m’està bé) o de Reus (ja no tant) ofereix uns estàndards de seguretat i de comoditat de taxista borratxo.