Powered By Blogger

dissabte, 28 de juliol del 2012

L'incendi (XI)



Des d’aquest punt lleugerament elevat es domina tota una planura que constitueix, d’alguna manera, el meu espai de passeig i d’evasió. És una  combinació de prats, aiguamolls, boscos d’alzina i afloracions de grans penyes granítiques. Semblava un camp de batalla: zones carbonitzades, d’altres superficialment rostides (com si un vendaval de brutícia les hagués fuetejat sense pietat), prats amb l’avanç estriat de grans llapissades o marees irregulars de negror (interromput pel caprici del vent o per la presencia d’una humitat excesiva)… Tot plegat feia l’efecte d’un bombardeig de napalm, amb les clapes que havien escapat a la destrucció, no del tot perfecte per aquesta banda. A mitja muntanya es veia com el Santuari de Santa Llúcia, on en un moment d’inconsciència infantil havia sospesat la possibilitat de situar-me per veure la marxa del foc en els seus primers compassos, s’havia salvat, però havia quedat encerclat per les flames, que havien consumit els boscos i matolls de la carena bastant més enllà en direcció a Cantallops.

Vaig sortir a la carretera cap a Cantallops i vaig comprovar el que li havia sentit dir a n’en P.: tota un renglera de pals elèctrics jeia de costat, segats per el foc. Hi ha poques visions que transmetin més la sensació de caos i violencia que la dels pals elèctrics abatuts. És una imatge que remet directament al sabotatge, a la guerra, als grans accidents o a les gran calamitats naturals. Els hi vaig fer algunes fotos. Se’m van apropar sense por i un d’ells em va voler caixalar la goma de la finestra, i això que per aquell marge de pista encara quedava herba més o menys fresca.
Vaig passar pel davant de Can Ferrutx i em va semblar intacte tot i el rastre del foc arran d’un cobert. A mesura que m’apropava de Cantallops anava veient, des de la carretera, el mapa de la situación de la plana. La llengua de foc havia passat, en el seu extrem oriental, per entre Cantallops i Capmany. En aquest límit, i més enllà d’aquest, cap a l’esquerra, hi havia alguns indrets fumejant, en particular un turó en el que es veia, de tant en tant, el despuntar d’alguna flama. La gent del restaurant Can Pau mirava de l’altra banda, cap a la carena. Les mandroses fumeres del migdia s’havien convertit en un front continu, de biaix, a l’alçada de mitja muntanya. Se’m va acudir pujar a Can Xiquet, des d’on la vista de totes les amenaces seria objectiva i clara. Passant per damunt d’un desplegament de mànegues petites i grans vaig estacionar en el pàrquing. Un colla de joves, empleats i potser voluntaris, eren asseguts per terra i en els graons de l’escalinata de l’entrada. Estaven silenciosos, expectants, talment com els soldats que esperen l’ordre i el moment d’entrar en combat. Els vaig saludar. Estaven pendents, em va dir un d’ells, de l’evolució del foc de la plana o del de la muntanya. Vaig respondre que el de la muntanya em semblava molt més greu.
Agafant un pista encimentada, a peu, vaig anar a donar un cop d’ull a aquest darrer. Vaig passar arran de piscina de l’hotel: una mànega (amb la invisible però més que previsible bomba) i un generador asseguraven el subministrament d’aigua. Un aspersor per allà la vora no parava d’escopir aigua en un semicercle de cinc o sis metres sobre la pinassa d’una pineda. Una caminadeta de deu minuts em va apropar una mica més del foc. No era d’una gran virulència; gairebé no es veien flames ja que quedaven tapades per la vegetació: sense vent fort la cosa era una anar rosegant, no devorant.