Powered By Blogger

dilluns, 30 de juliol del 2012

L' incendi (XV)


El silenci, la calma eren més intensos que mai. Els gossos van ensumar i detectar un conill. El van escometre i mossegar. L’animal, més desprotegit que mai, va xisclar. Vaig cridar els cans i van deixar la presa tranquil.la, que amb uns saltirons va allunyar-se aparentment indemne. Tots de caminois eren visibles com mai abans. Allà on abans la vista s’aturava, per la capa vegetal, a 10, 15 o 20 passes, ara atenyia extrems llunyans, despullats com un esquelet. Els gossos quedaven perfectament retallats en el paisatge, com uns éssers estranys i fora de lloc. El verd, el color verd, havia pràcticament desaparegut. El volum de les coses, també.
No anava amb roba de batalla (és un dels eterns maldecaps de l’Albera: constantment has de canviar-te de roba en funció de si vas al poble o et quedes feinejant a casa; en general opto per anar fet un pagès-llenyataire tot el dia, de matí al vespre) procurava no sortir de les zones d’herba no cremada per tal d’evitar la guixades de carbonet del terra i de les restes de mates a les Victòria i ala camisa i els pantalons pirata, i de seguir estrictament els camins traçats. A l’arribar a casa, un dels gossos em va saltar al damunt i la precaució presa, fins un cert punt, va resultar en va.


L’olor de cremat era intensa, indefugible. Em vaig preguntar si no era malsà respirar un aire així, si no faria bé de marxar uns dies o un parell de setmanes esperant que la cosa es normalitzés amb el pas del temps i alguna ploguda… poc probable en aquest període de l’estiu, sigui dit. Aquella nit va ser la meva primera nit passada, dormida en la nova albera, en la nova realitat que impera aquí dalt... La lluna, creixent (mora?) era, per l’aire encara carregat de fum i cendra, de color carbassa.


Som diumenge al vespre. M’he quedat sol (per moments un descans, s’ha de dir). Ha passat una setmana. La vida no s’atura. L’endemà d’Hiroshima també va haver-hi algun ratolí que va treure el nas. He dedicat gran part del dia a començar a fer desaparèixer els rastres del foc: fent llenya de les mimoses cremades, tallant les branques baixes i assecades per l’escalfor d’uns pins petits que tinc, talant les canyes mortes (de quatre i cinc metres) de la part seca de la bassa (ja hi ha nous brots de fins a 30 cm, val a dir que he regat força) i ficant dins els cotxes, prèviament seccionats, els metres i metres de tub de rec inservible i la massa informe de mànegues cremades. Quan penso que només jo, a penes afectat, ja omplo un cotxe de coses fetes malbé i inservibles, els rastre de destrossa, de destrucció d’aquest incendi és inimaginable, digne d’una guerra.
Ocupat amb les mimoses m’he fet un trau-tall a l’avant-braç esquerra (he ensopegat i he caigut amb el braç sobre una branca seca). La sang brollava amb ganes, però de seguida he vist que era superficial. M’ho he rentat i he aplicat un tovalló de paper per tallar l’hemoràgia (o almenys no tacar-ho tot); la T. m’ha fet una primera cura d’emergència (una mena de betadine i tintura de caléndula –no tenia  tap dosificador i n’ha caigut per parar un tren) i unes boletes d’arnica (l’estafisàgria –per cicatritzar- s'ha quedat estúpidament a Barcelona).


En Ph. m’ha acompanyat al CAP de La Jonquera. Era el segon que hi anava per aquest motiu. Fa cinc anys em faig “obrir el cap”, per emprar l’expressió consagrada; en realitat va ser un tall superficial fet amb la part de destral del magall. M’havia entretingut (bé, m’hi havien entretingut, però ve a ser el mateix) a Barcelona i vaig arribar que ja era fosc a Capmany. Volia de totes totes acabar de plantar una cosa i vaig cavar amb poca llum i sense recordar que hi havia una corda penjada allà mateix on tenia pensat fer el forat. Lògicament el magall va rebotar en la corda i em va anar a parar al cap. En aquell moment no duia cofat el salakot (un regal de Singapur de feia molt anys d’una nòvia alemanya: hauria esmortit totalment el cop). El cop va ser considerable però no vaig perdre el coneixement en cap moment. M’ho vaig curar com vaig poder i no vaig anar fins al CAP fins a l’endemà, on em va renyar per no haver vingut abans; no tenien clar que la cosa pogués cicatritzar, etc. Tot va acabar en no res. Fins que no sigui calb no es veurà la nafra.


Un infermer i una metgessa relativament jove s’han ocupat de mi. He rebutjat l’anestèsia (els dolors coneguts perden la seva capacitat de fer mal, i per altra banda la punxada de l’anestèsia sembla que és tant o més dolorosa, ha informat la metgessa). Ha utilitzat una agulla que és corva, com una mena de garfi. Fa poc més d’un any en vaig utilitzar una d’igual per suturar el coll del gos d’uns amics, que li penjava d’una enganxada que havia tingut amb un altre gos o amb un senglar; la metgessa m’ha confirmat que és la mateixa agulla, però amb un fill menys gruixut que en el cas dels animals. Al cap de 5 minuts érem fora. És el tercer o quart cop que baixo a La Jonquera des del dia de l’incendi. Els mateixos turistes francesos de sempre (comprant tabac i pastís a dojo), les mateixes putes prenent un descans o enviant diners. No ha canviat absolutament res, des del moment de que l’asfalt ha seguit sent el mateix i ha preservat l’illa estirada de humanitat, tan previsible com privada d’imaginació.