Powered By Blogger

divendres, 29 de juny del 2012

Precipitada miscel.lània estiuenca de precipi (V i final)


El tercer “tema” que volia abordar era el de la situació econòmica general. Fa tres setmanes la cosa s’hauria limitat a parlar del cas Bankia, però ara això sense ser cap anècdota (és desitjable que els responsables vagin a galeres), queda petit, diluït en el panorama general de descomposició per entregues.

Com a prèvies haig de dir no menys de dues coses. La primera és que no hi entenc, però que sentint-ho molt reivindico ara i aquí la meva ignorància, el meu dret a no entendre-hi; tindré ocasió d’explicar-me. La segona és que aquest enfonsament de l’ordre conegut fins ara no em fa cap pena: mai hi he cregut. Els anys que vaig treballar per a les Comunitats Europees em van desenganyar prou. Un botó de mostra és suficient; a la base de qualsevol cosa hi és tot (tota ella): l’esperit que informa, batega en una cosa es fa visible en totes i cadascuna de les seves parts, en tots els seus racons, en totes les seves ramificacions.

Em centraré de moment en aquest segon punt (que de seguida farà comprensible la primera consideració, la de la ignorància reivindicada o en tot cas sense culpabilització).

No sóc tan ingenu com per pensar que de la destrucció d’un model hagi de sortir necessàriament, automàticament quelcom millor, tot i així sóc poc partidari dels mals menors. Serà inconsciència, ressentiment o romanticisme, el cas és que la crisi em sembla molt bé com a correctiu col.lectiu; és una oportunitat de tornar a començar a fer les coses millor. Si no en som capaços, doncs no en som capaços, però el somni, la il.lusió haurà durat uns instants, uns instants suficients per omplir una vida, segons com.

Pel que fa al Titanic en el que som, és evident que les coses, i menys d’aquesta magnitud, no passen per accident. Els fonaments de l’edifici eren espuris; era normal que s’acabés esfondrant. Quan parlo de l’edifici em refereixo a la Unió Europea, però igualment a tota construcció política, a tota organització que no respecti certs principis no escrits, però no per això menys determinants, que regeixen la vida social.

La UE, amb l’Euro al capdavant, està fracassant en última instància per les seves pròpies contradiccions. Europa és tota ella una contradicció. És un vol i dol constant.

Així, mirant per sobre, el que salta a la vista és que la UE és un monstre tecnocràtic. La base, justificació de la tecnocràcia és sempre la mateixa: el poder de decisió ha d’estar en mans d’experts, ja que la realitat és complexa i sols el coneixement aprofundit, tècnic d’aquesta permet gestionar-la correctament. Dit altrament: la vida és una equació de 3r grau i cal tenir estudis de 3r cicle per poder entendre com funciona. Amb aquesta idea s’ha introduït ja un concepte potencialment, prometedorament perniciós: la vida és un problema que desborda de llarg la capacitat que tinguin la tradició, el sentit comú, la intuïció i la cultura general per encarar-lo; la vida, per ella mateixa, no porta “guia d’instruccions”, cap immanència intel.ligent, cap mecanisme d’autodesenvolupament harmoniós, coherent, viable.

És cert que estem parlant de l’organització de la vida col.lectiva, i que aquesta, certament, requereix uns coneixements que ultrapassen els merament intuïtius o superficials (cal conèixer les tendències, les necessitats, les respostes que hi hagut en el passat davant de situacions anàlogues, etc.), però com tot allò col.lectiu està fet de comportaments individuals, ja han obert la porta a considerar l’individu inapte, incompetent per “gestionar” la seva pròpia existència. Del general es passa al concret: en nom de l’ordre general l’individu concret és intervingut i dirigit. I el que és pitjor, l’individu n’està content: se li treu una part de la seva llibertat, però també, i això alleugereix molt la vida, de la seva responsabilitat: uf!

Ja tenim doncs una primera contradicció entre el suposat liberalisme i el dirigisme (i el paternalisme que el fa néixer i l’acompanya en tot moment: “pobret, sol no sap el que es fa, cal marcar-li el camí ben clar.”

Aquesta contradicció es dobla d’una segona. Resulta que el model “ideal” que es persegueix (en la millor tradició del despotisme il.lustrat) té que donar cabuda als interessos dels poderosos. És a dir, per una banda es busca dissenyar una societat lliure, responsable, cívica, culta, tolerant, democràtica, i per l’altra s’ha de fer això salvant en tot moment el control i l’afany de lucre de qui paga la festa. La cosa, en aquest punt, grinyola de mala manera. Al poder sols li interessa assegurar i ampliar aquest poder: de totes aquestes conquestes “il.lustrades” sols li interessen els bons restaurants, els cotxes cars, els homes i dones que facin goig, el golf, el iot o l’avioneta, els gossos i cavalls de raça, els clubs exclusius, les col.leccions d’això i d’allò altra (tant hi fa que siguin obres d’art o amants, les cases i les finques aquí i allà... glamur, comoditat i luxe, i poca cosa més. En principi aquestes dues exigències (donar satisfacció als valors racionals i democràtics del poble, i preservar el dret de cuixa dels poderosos) no és del tot incompatible, però la realitat és una altra.

No és tant que les dues tendències o forces en presència xoquin, que també, com que en la pràctica sols n’hi hagi una, de tendència (!): el ric vol ser-ho més, i el que no ho és vol esdevenir-ho. El ciutadà més o menys “modèlic”, estàndard, vulgui o no, es resisteixi o no, acaba sent endut per la dinàmica general de la febre d’or. No és que no li agradi la cultura i la justícia, ja creu en la llibertat i la democràcia, però davant de la temptació els seus valors es demostren febles i cedeix. Qui no vol una vida més regalada, més plaent, més brillant? Qui no vol la seguretat per ell mateix i per als seus fills? Qui no vol el confort i la llibertat que donen els diners? Tothom, i és normal, el que no treu que un no s’hagi de defensar d’aquesta seducció: bé perquè no passa de ser, per a la majoria, una quimera, bé pel preu personal i col.lectiu que té la seva consecució: individus amb la personalitat minada, distorsionada; societats igualment desequilibrades, desequilibrades pel doble afany de definir-se com quelcom segur, igual a ell mateix (voluntat estàtica), i de deixar-se arrossegar per l’ímpetu de la llibertat que busca saltar-se els límits i córrer a la captura del que hi ha sempre més enllà (voluntat, moviment dinàmica); una societat que, per dir-ho d’alguna manera, és alhora museu i casino, parlament i borsa, església i prostíbul).

I no podia ser altrament: l’equilibri, fins i tot buscant-lo, ja és una cosa difícil d’assolir; si a sobre només se’l busca parcialment, aparentment, llavors el desequilibri està assegurat, servit. D’aquesta manera ja tenim dibuixada la dislocació: liberalisme per als diners (quant més diners més llibertat, fins arribar a la impunitat); reglamentació per a tota la resta (en una direcció ben determinada: augmentar el flux, la velocitat i la quantitat, de diners). Entre una cosa i l’altra totes las galindaines mentals que es vulguin per impedir que la maionesa es talli, per evitar que es vegi massa la irracionalitat de tot plegat. Una gran, una enorme, una clamorosa farsa.

I és que talment com fan els individus, les societats, per poder mirar-se al mirall, s’inventen tota una bateria de recursos dissimuladors: la hipocresia del políticament correcte, el pensament únic ben pensant, la desaparició de la transparència (censura, ocultació i tergiversació de la informació). El dir una cosa i fer la contrària. Una mena d’esquizofrènia del dia a dia, de l’any rere l’any que acaba dissolvent el sentit crític i de passada el de la realitat. Europa volia ser quelcom modèlic, l’exemple a seguir arreu del món, però resulta que sota la catifa hi tenia tones de merda. La crisi, i és un gran què, com si fos una ventolera potent ha aixecat la catifa i ha fet la llum sobre les nostres misèries i vergonyes. Som corruptes i especuladors de cap a peus, sí senyor. El resultat és una “merienda de negros” (i que se’m perdoni el racisme implícit en l’expressió) en la que no tots som igualment culpables, però en la que tots hi participem: és la nostra obra.

El problema, suposant que malgrat tot vulguem reaccionar, és que seguim estant desarmats, èticament indefensos davant la mentida (la nostra i la que ens ve d’amunt). Tenim els reflexos condicionats, la ment rentada i alliçonada. Tornarem, per tant, a caure en el parany de torn, el que sigui, per groller i evident que sigui; aviat no caldrà censura, es podrà dir i saber tot: l’atomització de l’individu serà tal que la seva insensibilitat, la seva indiferència farà que sigui incapaç d’indignar-se. Som com el nàufrag que s’agafa a qualsevol cosa que li llencin perquè pugui flotar: un ninot de plàstic amb un somriure fals també serveix. El cos social és una cosa amorfa, obedient o caòtica, difícilment revolucionària. No semblem capaços d’inventar, de bastir cap alternativa; ens vàrem vendre l’ànima al diable i el marge de maniobra és esquifit. Com a molt es pot intentar mantenir la lucidesa, procurar salvar algun moble, això és tot.

Però més enllà de la incapacitat de la gent, nostra, podria ser que malgrat tot la història faci la feina per nosaltres. Podria ser que allò que conscientment la gent reclama, que les coses siguin comprensibles, i per tant petites, simples i transparents, esdevingui una realitat. Podria passar que estiguéssim als inicis d’una nova Edat Mitjana, amb unitats polítiques més petites (que permetrien, almenys teòricament o inicialment, que l’individu recuperés part de la llibertat que ha cedit, delegat, i amb ella allò indissociable i crucial, la seva responsabilitat en tot el que afecta la seva vida). Unitats polítiques més petites que, necessàriament serien també més simples en llur organització i més transparents en llur funcionament. No ens fem, però gaires il.lusions: l’ésser humà no té solució definitiva. Això que apareix ara com una esperança també caurà en els seus propis i específics excessos i defectes, i al cap de 300, 500 ó 800 anys els humans anhelaran tornar altre cop als grans conjunts polítics, als grans imperis. És la llei del pèndol. Ara sembla que toca disgregar-se. A mi ja m’està bé: obeeixo. També podria ser que confongués el meu desig amb la realitat, però.