Powered By Blogger

dissabte, 23 de juny del 2012

Precipitada miscel.lània estiuenca de precipici (I)


Mentre escrivia els records del viatge a l’Àfrica la vida no ha parat d’abocar una dosi monstruosa de fets, novetats, notícies, canvis. Aquest és un dels mals de l’escriptura, que és mentalment paral.lela a la vida però no físicament: el temps de l’escriptura, en el que escrius també és el temps de la vida, en el que vius: també és dins del temps. La teoria, la ficció, la recreació de la vida també és dins la vida, no atrapa mai aquesta, aquesta sempre és més ràpida, diversa, fugissera, inaprehensible: com la sorra de les platges de tot el món, l’aigua de tots els mars i l’aire de tots els vents. Només l’amor sembla capaç de copsar uns instants aquesta immensitat. L’escriptura ho intenta però encara té quelcom massa possessiu i aparatós i en prou feines suggereix. La llum de la seva llanterna arriba quan la cosa ja fuig, el seu retrat es queda en caricatura, la seva descripció i explicació no passa de l’esquema borrós. És així i s’ha d’acceptar.

Dit això, feta aquesta confessió, i acceptant de continuar malgrat les limitacions de la cosa i el risc gairebé insalvable de fer el ridícul i de ser injust, hi ha força temes que m’han semblat rellevants, però estic per centrar-me, així, una mica arbitràriament, perquè hi vaig pensar un dia i no tinc esma de rectificar, en tres: Assange, el Sonar, el rescat espanyol.

Ara mateix no sé massa què diré. No tinc cap guió. Sols una vaga noció del que cada una d’aquesta coses suscita en mi i del que haig de pensar, i per tant dir, d’acord amb la meva visió de la realitat (que estic disposat a modular segons l’estat d’ànim, però no a canviar mentre no se’m demostri el contrari, que estic equivocat, feina que deixo a algú altre ;-).

Assange

La darrera notícia que he sabut d’ell és que està assetjat a l’ambaixada equatoriana de Londres. Assetjat en sentit figurat però no tant: si posa un peu al carrer els agents d’Scotland Yard el detindran per haver violat l’arrest domiciliari. L’espasa de Damocles de l’extradició a Suècia havia donat senyals de desplomar-se-li sobre el cap i va fer un darrer, o nou intent d’escapolir-se de la seva mala sort.

Reconec que he seguit de relativament lluny tot l’escàndol de Wikileaks. S’ha dit de tot de’n Julian Assange, aquest australià de cara intel.ligent de nen concentrat i cabells blancs, fins i tot que era un agent de la CIA. Un antic col.laborador i amic seu, cofundador de Wikileaks, aquesta mena d’agència de la transparència total del entre bastidors de la política, en va dir penjaments i se’n va desvincular. Reconec que durant un temps vaig dubtar de l’autenticitat del personatge, ara ja no. La persecució de la que sembla ser objecte té tots els trets de la veritable caça de bruixes. L’interessat es tem tota mena d’irregularitats per part de la Justícia i dels poders que mouen aquesta a l’ombra, com per exemple que el judici que l’espera a Suècia no sigui més que un tràmit, la porta d’entrada a una extradició als EUA on li faran passar les ganes d’explicar-ho tot, sobretot el que incumbeix a llur actuació en el món.

El referit és sabut i no he aconseguit, fins ara, aportar un gram de novetat o matís (admeto que és greu). Ara miraré d’agafar una mica més d’embranzida i enlairar-me per constatacions, consideracions un pèl més personals.

Si he seguit poc l’”assumpte Assange” no sols és per mandra (saturació, limitació, esgotament o el que es vulgui) o les ganes que sovint un té d’evitar una mica els temes depriments (per morbosos que siguin), que també, sinó per un general i difús  escepticisme envers tot el fenomen de la informació. M’explico. Tinc la íntima sospita que a partir d’un cert punt la informació paralitza. Aquí tampoc sóc original, perquè això ja ho va dir algú fa molts anys i qualsevol ho pot experimentar en el seu dia a dia. Em sembla tanmateix important recalcar que també la informació fiable, la del periodisme d’investigació (que englobaria la tasca de Wikileaks, doncs) té, en la majoria de casos, de persones, aquest nefast efecte.

Per un mecanisme, una determinada llei psicològica (segurament fàcil d’entendre i de descriure) la informació supliria l’acció. A més informació menys acció. Si fem l’esforç d’analitzar com es produeix aquest fenomen, bastant paradoxal val a dir, ens trobem amb 3 fets o dades que estarien a la seva base, que en serien la causa.

El primer és evident i ja l’hem esmentat referint-nos a la informació en general, no només per la de qualitat: la paràlisi per excés, o més exactament, per continuació indefinida. L’acció, tota acció, neix d’un aturar-se i focalitzar l’energia en un punt, un temps concret, un objectiu. Davant del devessall constant de notícies, el moment de deturar-se, de deixar de pensar (investigar, comparar, especular, calcular) senzillament no es produeix perquè no arriba mai, no pot arribar mai. La successió de notícies és constant, un contínuum ininterromput que impedeix el sorgiment d’aquest instant “dogmàtic”, d’inconsciència determinada, de decisió particular i centrada que presideix tota acció. L’acció rau fora del raonament, fora del temps del discurs. En l’encadenament permanent de notícies, en la banda continua de dades no pot sobrevenir res. Tot el que es pot fer és seguir, pair, enregistrar el doll d’items que  apareixen. La possibilitat d’acció és xuclada, absorbida en la necessitat, l’exigència de l’estar atent, al dia... informat. En nom de la informació, de la veritat, esdevenim éssers passius. 

Per obra, per tants, d’un efecte màgic i pervers la notícia que ens hauria de mobilitzar, fer sortir al carrer a protestar, ens deixa no indiferents (encara) però sí expectants: i? Què més? I ara què diran aquests? Esperem, sortiran més coses... Sense quasi no adonar-nos-en ens convertim en espectadors d’una realitat convertida, reduïda a espectacle. Com en el circ romà se’ns deixa opinar (amb el polze amunt o avall: “m’agrada”, “no m’agrada”) i amb això ja en tenim ben bé prou. Alguns volen fer de gladiador, però els que volen marxar del circ o enderrocar-lo són ben pocs.

El segon punt a tenir en compte té a veure amb l’ètica. L’efecte com hipnòtic acabat de referir té una dimensió moral. La substitució de l’acció per la informació va acompanyat d’un factor de ficció militant. “M’informo correctament ergo ja estic fent alguna cosa, ja estic contribuint a que la veritat s’obri pas i esvaeixi les ombres de la falsedat, la manipulació i l’abús”. Com ja hem esmerçat l’energia de l’acció per informar-nos ens pensem (per una mena de transferència mental) que ja hem actuat, que ja hem fet el que havíem de fer, que ja hem reaccionat... És allò tan bescantat del donar-se bona consciència (en relació a la caritat), però ara a propòsit de la informació: el “ja sé” es transmuta en una mena d’imaginari “ja he fet”. És com si de sobte la majoria de la gent, que ha descregut sempre de la incidència, del poder de la pregària en la marxa del món, ara cregués que amb saber ja n’hi ha prou, ja s’ha fet la feina. Sorprenent però cert, i ningú, jo tampoc, és clar, se n’escapa. Potser hi ha revolta, però ja és purament mental, no transcendeix de l’opinió, dels escarafalls del foc d’encenalls. Estic informat, ja sóc revolucionari.

El tercer punt és simplement un matís respecte al primer punt. Si parlàvem, primer, de la infinitud en el temps de la informació, ara volem només afegir un nou aspecte caràcter d’aquesta infinitud: el de l'ajornament per complexitat. Presoners de l’enllaç sense pausa de la informació i de la pruïja de voler estar ben informats abans de resoldre’ns a passar a l’acció, a fer cap acció determinada, l’instant i el motiu de l’actuar són sempre posposats. Es produeix, així, la desconcertant situació de veure com la majoria de la que voldria canviar les coses no fa res esperant tenir més elements de judici, i els que sols pensen en els propis interessos, lliures i lleugers de cap mena d’escrúpol actuen i potinegen el món a la seva manera. Per moments sembla com si aquests darrers tendeixin a monopolitzar l’acció. Aclaparant els primers amb exigències de veracitat i honestedat (que ells són els darrers a aplicar-se!) neutralitzen tota oposició a llurs maniobres i actuacions nefandes. Preconitzen el pacifisme sí, però per als altres; defensen la democràcia, sí,  però només de paraula, en la pràctica l’atropellen; exalcen l’ecologisme, sí, però per passar-se'l pel folre millor.