Powered By Blogger

dissabte, 2 de juny del 2012

Cròniques africanes (VI)


Seguim i "acabem" amb Tombuctú...

Aquí, com arreu de Malí, molta iconografia de Barack Obama, bastant del Che i, tancant el rànquing una poca de Mickey Mouse. Molts patis miserables de sorra o "banco" (el llot amb el que fan les toves per a la construcció) batut. Carrers amb número, com a Bamako... i Nova York. Portes de fusta noble amb decoració en metall seguint encara l'estil tradicional, forns en forma d'ogiva, també de fang, davant de les cases, al carrer (van ser els marroquins els qui van introduir el pa...).  Es diria que es fan esforços per recuperar l'esplendor passat: es reformen mesquites i palaus; obres de reforma per tot arreu (tot molt manual: ni una sola grua ni tampoc cap carretilla: transporten el material en lliteretes)... 

La creixent pràctica de barrejar el ‘banco’ amb sorra malmet la consistència d'aquell i resisteix poc les inclemències del temps (sobretot el ploure de l'època de les pluges); això fa que els més rics tendeixen a fer-se les cases amb pedra calcària de la zona. Les cases són d'un o dos pisos, totes del color marró clar del fang, i de la merda, parlant clar. Una de les poques cases que desentona, de manera patètica (un pastitx disgraciós), en el centre històric és un centre d'estudis islàmic, obra recent d'un arquitecte sud-africà, que ha d'acollir tot el llegat d'un erudit exiliat forçós del segle XVII o XVIII (un tal no sé què Babà), part del qual encara és retingut per l'Estat marroquí...

Sembla que la Unesco ha posat el crit al cel i amenaça amb retirar no sé quin ajut o reconeixement a la ciutat de Tombuctú (la consideració de patrimoni de la Humanitat, segurament)... L'Estat i el món assistencials semblen presents o ho fan veure per la multitud de cartells institucionals amb els que hom topa a qualsevol cantonada; aquests, no divergeixen gaire dels altres: el mateix grafisme de coloraines, amb un punt d'innocència infantil, sobre suports de cartró, fusta o directament pintats a la paret: l'Àfrica és un món de manualitats, artesania, inventiva i informalitat ben intencionada. Les revoltes tuaregs del 91 i del 2002 fan que hi hagi una discreta presència militar. 

La població és un barreja de sonrais (?), tuaregs, armas (descendents dels hispano-marroquins que s'apoderaren de Tombuctú a finals del segle XVI), "maures", etc.; tots islamitzats. Gasten la mateixa simpatia, curiositat divertida o naturalitat feta de manca d'estranyesa (una mena d'igualitarisme metafísic) respecte als occidentals que la resta de malienses. La màxima hostilitat és la indiferència. Pel que hem sentit dir no som més de tres dotzenes d'occidentals en tot Tombuctú: una proporció exòtica si tenim en compte que la població local és d'unes quinze mil persones, més alguns milers més de tuaregs que acampen si cal al bell mig de la ciutat (munten les seves cabanes en patis i solars abandonats (en el desert ho fan en tendes de pell de camell). El turisme ha punxat de mala manera... Això és una mica com viure en quarantena, en una illa encerclada per la flamarada del desert. Et sents com en un illot a la deriva. No et sents insegur però et preguntes si tornaràs a tenir esma, forces per a sortir-ne mai més.

Aquí sembla que es visqui, també, com arreu de Malí, fora del temps, esperant no se sap què. La gent viu, treballa, dormisqueja, va amunt i avall amb xancletes, però en el fons sembla que només ho facin veure. Els nens juguen a futbolin en voreres que ja són el carrer, arrosseguen capses de cartró, pidolen ("tubabu, cent francs!", "Monsieur, cadeau, bombon!"; aquí almenys no et reclamen els "bidons", referint-se a les ampolles de plàstic buides, com en altres zones del país) amb insistència però sense convicció i, afortunadament, sense gaire tenacitat. Tu ets sents un imbècil amb la teva càmera de fotos i el teu barret peul per a protegir-te del sol (ja no diguem quan vas amb els casos de l'Ipod); tens l'inesquivable sensació de contribuir a llur aviliment, a llur cretinizacio, perversió, banalització. 

Et saluden pel carrer, i per poc que et deturis o mostris vacil·lació tens tres o quatre candidats a fer-te de guia. La gent disposada ha seguir-te com un voltor esperant que flaquegis i cedeixis son legió... Sembla practicar-se molt la cortesia de la salutació. Et donen, es donen molt la mà; n'hi ha de dues menes: les rugoses i aspres i les humides i estovades (no sabries dir quines són més desagradables). Et poden estar esperant un parell d'hores sense fer res, amb la sola esperança d'acabar venent-te alguna mandanga o d'esgarrapar-te la llastimosa gratitud d'una propina. Guia, mosso d'encàrrecs, camàlics... tot s'hi val. 

El temps, com el desert i Déu, juga a favor d'ells. És un joc tant degradant i pesat com a voltes còmode i útil. Dit això sembla detectar-se honestedat, sinó noblesa, en aquesta gent. El que et pot matar, desarmant-te, és la seva estranya i desinhibida naturalitat, la seva diferència, alteritat, no la seva animositat, inexistent o en tot cas molt dissimulada, reprimida. No et volen cap mal però la seva "lògica" et va cuinant al foc lent, al bany Maria. La modernitat del mòbil, l'antena parabòlica i el 4 per 4 no sembla que hagi afectat massa l ànima africana, el seu ritme de vida popular (malgrat siguin molts els que immigrin o somiïn en fer-ho). Tot plegat els turistes vindríem a ser com gent d'ara, del segle XXI, sobtadament aterrats en plena Edat mitjana: confonem el panorama, però sospito que som impotents, i potser és millor així, per canviar res de les vides d'aquesta gent.