Powered By Blogger

divendres, 8 de juny del 2012

Cròniques africanes (XII)

L’endemà al matí ens vam retrobar amb el subtil embruix de Ségou. El seu aire de ciutat agrícola colonial, els seus grans arbres, la seva pau (almenys en la banda de la ciutat on ens trobàvem) en contrast amb la bulliciosa Mopti. Ségou té l’encant d’aquests llocs envaïts per les fulles i les baines seques d’arbres desconeguts, per arbres integrats en el cos urbà, en el trànsit com qui diu, per carrers plens de detritus vegetals, per avingudes amples mig desèrtiques, per porxos i ombres sudistes... S'hi respira una placidesa feta d'espai i temps: com si un i l'altre s'haguessin fusionat en un tercer element íntimament assossegador, en una mena d'eternitat cadenciosa i lluminosa.

Em devia trobar en D. vora el cotxe o pel carrer de l’hotel. Tots dos estàvem més serens, però sense una reconciliació a la vista. M’hauria agradat fer encara una passejada vora el Níger, com a l’anterior visita; era allí a tocar (a uns cent metres seguint el carrer de l’hotel), però planava la idea de tornar el més ràpid possible a Bamako per tal d’acabar quant abans millor la nostra forçada companyia mútua.

Van ser uns dos cents o dos cent cinquanta quilòmetres (la distància fins a la capital) de poques parades i de menys paraules. Tornàvem a creuar els mateixos boscos, brolles i pobles però en sentit oposat (que és com fer un viatge diferent). El mateix perill d’atropellar algun nen despistat (ens havien recomanat, si això passava, de no parar fins al següent poble i allí avisar la policia; altrament t’exposaves a un linxament) o animal domèstic (majorment cabra o vaca), com havíem vist que havia ocorregut a l’anada, pocs minuts abans de passar nosaltres. Tampoc vàrem fer cap parada per comprar mangos o alguna altra fruita tropical a peu de carretera, a gent, tot sovint dones amb nens, que es guanya la vida així, asseguts a terra sense o amb escassa protecció del sol i un somriure.

Vam desembarcar en trànsit rodat de Bamako. Era l’hora de dinar i vaig convèncer en D. d’anar a dinar en un restaurant que també era hostal. Els nostres amfitrions estaven acabant la seva estada a Mali i no volent interferir més en els seus preparatius de partença preveia de traslladar-me a aquest hostal del que havia aconseguit l’adreça uns dies abans. Ens vam entaular per dinar, ja no recordo si en el mateix hostal o bé en un restaurantet proper. Érem en una zona residencial, però a l’africana, amb el  glamur de la incoherència i de les solucions d’urgència. En David va ser atrevit i va demanar una amanida, després de demanar garanties al cambrer (és sabut que a l’Àfrica s’ha d’evitar tot el que és fresc, llevat de la fruita, si te la peles tu i te la menges evitant tot el possible el contacte dels llavis amb la pela). Jo vaig optar per plats més segurs. Vam dinar a l'exterior, tot mirant una peli suïssa de temàtica socio-sentimental que no estava malament.

Després de barallar-nos amb el trànsit local, fluid però endimoniat, vàrem arribar a la casa dels nostres amics, el nostre quarter general. Després de més de deu dies retrobàvem el jardí exòtic, amb arbres de mangos, palmeres i altres plantes de clima càlid. També vàrem retrobar la piscina, les gandules i la calma d’aquesta banda de la ciutat, ja bastant excèntrica: una mena de Pedralbes amb carrers de terra i clots, cap indicació i porters asseguts a l’entrada de les finques veient passar el temps i els passants: l’ambient i les relacions humanes de fa 50 ó 100 anys, aquell aire de família, de naturalitat “orgànica” de la jerarquització social antiga, pre-moderna: Louisiana 1850... Això sí, a l’africana, amb un deix atrotinat, amb mòbil i amb brossa i abandó aquí i allà.

El clima que imperava a la casa ja no era el d’abans de la nostra escapada cap al centre i nord del país. Es respirava la tensió de l’estrès. Calia lligar moltes coses, organitzar una mudança, decidir què es venia o donava i què marxava de nou cap a Brusel.les. Tancar els temes pendents de la feina, els papers d’exportació per un, dos cotxes, una moto... Amb tot això en D. es va posar seriosament malalt: una indisposició gàstrica que no tenia exactament els mateixos símptomes que el còlic “del turista”; potser també es va especular amb la possibilitat de que fos "dengue", però la seqüència dels fets en tot cas ho descartaria. Mentre jo escrivia les meves coses, feia fotos, gestions i sortides pel barri, ell patia de valent. Diarrees, febrades, dejunis. La cosa va empitjorar i en JP el va dur a l’hospital. Sembla que el trajecte en taxi va ser antològic, amb el taxista patint per si se li moria el client i en D. exigint d’anar més ràpid.

Més tard en D. m’acusaria d’haver-lo portat a un restaurant sense garanties; jo tendia més aviat a atribuir la infecció a les arrossades de la “pinasse”: mai ho sabrem. Cal afegir que en D., amb un punt d’autosuficiència i d’inconsciència fatxenda, havia sistemàticament rebutjat la meva oferta de compartir els probiòtics que duia amb mi i que m’anava prenent amb una certa regularitat. En fi, li va tocar pagar el peatge turístic que un cert nombre de visitants han d’abonar (que si no és el malestar de les vacunes o el Malarone –el medicament contra la malària-, és en forma de gastritis més o menys aguda). La malaltia d’en D. va precipitar una mica els esdeveniments. Tot i refer-se bastant, l'amic viatger havia quedat com espantat i ja no estava per tornar en cotxe, i menys amb mi. Va decidir tornar en avió, cosa que va fer al cap de pocs dies. Adéu company, cuida’t.

Entre les opcions de marxa contemplades vam escollir de mutu acord amb en JP que jo aniria en el meu cotxe fins a Dakkar, on deixaria aquest en el taller mecànic d’un conegut seu, per tal que ell i la seva companya, més tard, poguessin recuperar-lo i tornar resseguint la costa atlàntica com havíem fet en D. i jo, però aquest cop de “pujada”. Jo miraria d'embarcar-me o, en el pitjor dels casos, d'agafar un avió. A ells, que estarien de vacances, aquesta solució els hi resultava més que simpàtica, i a mi també em convenia molt perquè m'estalviava d'haver de tornar a fer els més de 4.000 quilòmetres per carretera fins a Tànger viatjant sol, amb les incerteses que un viatge així comportava.

En JP, sempre tan previsor i servicial, em va proporcionar adreces d’hotels a Dakkar i oferir igualment la possibilitat d’anar a passar uns dies al petit bungalou que ell i la D. tenen a Boro, una petita localitat al nord de Dakkar. També es va preocupar de que fes fer una revisió del cotxe en el concessionari Renault de Bamako i d’ampliar el termini del meu visat (incloent el permís de trànsit del cotxe, o una cosa així). En la mudança cap a Europa en JP tenia la gentilesa d’incloure part de l’equipatge i de les compres fetes per mi i en D. Havíem vingut carregats com per creuar el continent fent bivac (tendes de campanya, una aixada (que va servir tanmateix per a desensorrar-nos en el terra de ningú entre el Sàhara Occidental i Mauritània), un caixa amb eines, cordes i cordills, càmping gas, sacs de dormir, farmaciola, literatura de supervivència...) i calia imperativament alleugerir el cotxe per a la tornada.