Powered By Blogger

dilluns, 11 de juny del 2012

Cròniques africanes (XIX)


Es pot dir que la circumstància era ben galdosa. Per molt que relativitzés la cosa, no podia evitar que un sentiment de vergonya s’anés apoderant de mi. Volia concentrar-me en la conducció, però no hi havia gran cosa a fer per aquesta banda: érem pràcticament parats. Va caler donar una mica de conversa; va ser pitjor perquè un cop van agafar confiança van començar a exigir coses: abaixar o apujar el volum de la música, foc per encendre les cigarretes, canvi de CD... M’havia  tancat amb dues feres posseïdes pels reflexos més descarnadament consumistes i instantanis que dominen i esclavitzen l’ésser humà. M’ho havia buscat tot sol. Era un d’aquells moments en que un pensa: aquesta mena de coses sols m’ocorren a mi...

La cosa es va anar embolicant, amb les noies, però sobretot amb el trànsit. Pel que fa a aquest darrer aspecte, l’embús en el que estàvem ficats havia agafat dimensions paroxístiques. Si els carrils en el sentit de la marxa eren dos o potser un màxim de tres, s’havien format una, dues i per moments 3 i 4 fileres laterals, fora de l’asfalt, de cotxes que intentaven avançar tot salvant l’invisible obstacle que pràcticament paralitzava la circulació dels carrils “normals”. Hi havia quelcom d’espectacular en veure aquell caos desfermat, aquella explosió d’iniciatives individuals de “campi qui pugui” versió “avanci qui pugui per on pugui”. Dels autobusos anaven desertant passatgers: allò no ho aguantaven ni ells. Passaven caminant entre els cotxes, en una direcció o una altra, potser buscant qui els portés, potser deixant la carretera i buscant on passar la nit.

En un moment donat, per desesperació i emulació em vaig sumar als que sortien de la calçada i provaven sort pels marges laterals. Allí, evidentment, no es respectava cap línia: imperava la fluïdesa natural consistent en omplir tot buit i avançar-se al veí per evitar tot bloqueig. Ho vaig practicar uns minuts, certament alliberadors i divertits, però el risc no tant de col·lisió com de quedar-me ensorrat era massa gran i vaig tornar al ferm.

Amb tot això, les noies s’havien anat distreien a la seva manera i cada vegada intercanviaven més senyals d’”intel.ligència” amb ocupants masculins d’altres vehicles. Vaig témer no s’acabés organitzant una festa dins del meu cotxe i com qui diu a costa meva. Hauria estat massa... Vaig mirar de posar una mica d’ordre, de rebaixar la deriva frívola cridant l’atenció sobre la gravetat de la situació (exagerant la importància d’un problema que a elles, de fet, els hi devia semblar el més natural i habitual del món). Potser per un resta de temor i respecte envers l’home blanc, o per un fons de pudor i de candidesa tradicionals i religiosos (sinó per part de les noies, sí per part dels possibles candidats a una “road party”), el cas és que la cosa no va anar a més i vam poder suportar el cataclisme circulatori amb pau, amb estoïcisme civil, amb paciència responsable.

Al cap d’una hora o més es va veure la silueta espectral d’un camió tombat i travessat al mig de la carretera. La mare dels ous, el causant de tots els nostres mals. Veure el culpable sempre té una doble satisfacció: pots focalitzar la ràbia acumulada en un objecte, sobre un personal determinat; pots apaivagar el neguit de la curiositat escandalitzada que fins llavors t’estava corroint el cervell: el corcó de la incògnita queda esvaït i amb ella la tensió que et martiritzava.

A partir d’aquell, naturalment (la física i la lògica són malgrat tot les mateixes a l’Àfrica), la circulació recuperava la seva marxa, la seva velocitat habitual. Ara es veia, s’endevinava millor que érem en una mena d’autovia que ens havia de dur directes a la capital, probablement una certa concentració de llums que es veia a l’horitzó. Circulàvem a les fosques però els cartells es veien prou bé i s’havia de començar a estar al tanto. 

L’objectiu, fins llavors un sol punt i un nom, començava a obrir-se en tota la seva complexitat i diversitat. Jo sabia que havia d’anar cap al centre. Els hi vaig dir a les noies demanant si els hi anava bé i per on sortir. De mala gana em van indicar la sortida, crec recordar. Al cap de poc, resignades a la idea de que era un occidental ben estrany i frustrant, les vaig deixar en una cantonada d’una zona mig suburbial: “bon débarras!”, que diuen en francès (que vindria a ser un “m'he desfet d’un bon paquet!”). Pobres noies, malgrat tot...

Abans de passar per l’hotel, situat a la zona del port, tenia cita amb una coneixença que havia, malgrat els entrebancs de tot ordre, aconseguit localitzar per mòbil. S’havia fet molt tard però hi ha una certa Àfrica que no té horari. Em vaig trobar una ciutat, tal com m’havia dit en JP, molt Barcelona anys 70 amb edificis alts, asfalt (a pesar de tot una excepció a l’Àfrica) i modernitat més aviat “cutre” i juxtaposada a una misèria que apareix en tot el seu caràcter descarnat i injust. 

Carrers a les fosques, conducció a base de cop de clàxon (com a tot el món subdesenvolupat), escassíssima presència de semàfors... Vaig estar prou de sort i vaig trobar l'adreça convinguda sense massa dificultat. Aquí aparcar ja no era tant fàcil, però per una mòdica propina pots trobar un racó i un porter o una passavolant que et vigila el cotxe de lladres i policia: clientelisme esclavista pur i dur. Esperant la coneixença vaig estar fent-la petar amb l'empleat d'una gelateria (o era una creperia, ja no recordo). Els africans, o en tot cas els senegalesos són curiosos, són oberts, amics de la paraula; diria que està en el seu natural, però, tractant-se de blancs, s'hi barreja també el càlcul, un tempteig. 

Respecte al primer, cal entendre que en un món en que hi ha 50 ó 100 vegades menys de cotxes, d'ordinadors, de teles, ràdios, de cadenes de música, devedés, consoles de vídeo jocs, gepesses, i de les màquines, aparells i gadgets que hom vulgui (quedant el cas dels mòbils una mica a part, però tampoc del tot), és natural i obligat que l'ésser humà tingui, conservi una rellevància que a Occident, per moments, sembla haver perdut. Allà les coses de la vida passen necessàriament per l'individu: no hi ha res fora d'ell; voler evitar-lo no té sentit: ni es vol ni és possible. 

Allí segueix sent patent i vigent el que sempre ha estat però que a casa nostra semblem haver oblidat en part: tot passa per la relació humana: els sentiments, la seguretat, la diversió, la feina, el sentiment d'integració, la religió. Ara bé, com és lògic i vaig anar veient, la tendència natural a la comunicació es canalitza i s'articula, com arreu, al voltant d'uns eixos. D'aquests eixos sorgeix el sentiment de comunitat: Àfrica és un univers de milions de petites, mitjanes i grans comunitats, disposades en forma de cercles concèntrics. L'Àfrica, encara, és una realitat orgànica. 

L'altre factor que activa la comunicabilitat, ara envers el blanc, és evident. El blanc és percebut com un banc ambulant. En principi és perillós i està mal vist assaltar-lo, però se'l pot seduir de mil maneres. S'endevinen d'una hora lluny els seus gustos i les seves debilitats, universals i de sempre,  i se l'entabana tot el que es pot. La paraula, vàlida en la dimensió comunitària recent comentada,  aquí, en el tracte amb els blancs, ho és encara més. En aquest sentit es pot dir que els africans cultiven la sofística. Sobreviu més i millor qui parla més i millor.