Va començar una estada, una
setmana llarga, més aviat rara, inclús per a mi, que ja és dir: més pendent de
comprendre’m i de comprendre la vida visc amb una considerable manca d’organització,
el que produeix constantment situacions incoherents, absurdes... A Dakar sembla
que vaig voler posar-me a prova i batre records.
Els grans eixos dels
meus dies Dakarians van ser esperar remeses de diners que no venien o trigaven,
indagar si hi havia manera d’embarcar-se cap a la Península, el Marroc o les
Canàries, buscar bitllet d’avió barat un cop descartada l’opció del barco, estar
pendent de la necessària i convinguda posada a punt del cotxe, esperar la
vinguda d’una amiga senegalesa que va acabar no tenint lloc, prendre banys de
mar i vagar fent el turista tafaner pendent de totes aquestes coses que no s’acabaven
de concretar.
L’hotel on m’allotjava
estava francament bé. Es deia Océanic, que ja és tota una promesa evocadora.
Era antic, dels anys trenta, i tenia la solidesa constructiva d’una època que no
tenia tanta pressa i on es feien les coses amb un esperit potser més definitiu i
perfeccionista que no ara. Aquest hotel està en el centre històric, tirant ja
cap a la zona del port, el que em
permetia un accés relativament ràpid a una part de la façana marítima, un dels
atractius de Dakar.
El primer que s’ha de
dir, es pot dir és que Dakar és molta capital, amb contrastos de pobresa i luxe
esfereïdors, això sí. De llarg el més modern, el més europeu que hauré vist en
aquest viatge. La presència d’occidentals, sobretot francesos, és clar, és
notable. S’intueix una certa decadència en l’ambient, com si l’Àfrica, mica en
mica, anés recuperant aquest espai que en el seu dia va ser, com dèiem, la joia
de la corona del colonialisme francès en aquesta banda del món. Els vestigis de
l’esplendor colonial passat són nombrosos i confereixen un to i una inèrcia al
conjunt, però les esquerdes de l’edifici són cada cop més evidents. Aquesta evolució
era inevitable i desitjable, encara que no sempre sigui per una major justícia
social.
És una ciutat totalment
oberta al mar. És evident que la conformació d’aquesta punta de terra en feia
un lloc d’elecció per fixar-hi un port, un fort, un empori i el que fos. Té mar
per tres costats. En el costat sud, hi ha el port; en que dóna frontalment a l’oceà
el que s’anomena La Corniche, un tram de costa accidentada amb caletes, clubs i
platges, la majoria, privades; la façana nord també és escarpada acabant amb
platges llargues i donant ja a zones populars, més “autòctones”, és més
desolada. La temperatura és bastant ideal, uns 27 graus, amb una brisa
atlàntica permanent que permet pensar que la calor no és mai insuportable,
tampoc quan passa dels 30.
Una característica que xoca,
realment insòlita és la presència d’esparvers. No alguns, centenars. En veus estols volar constantment, sobretot per la zona marítima. Ningú se’n sorprèn, formen part del paisatge. Són les
gavines de Dakar: si no tenen la mateixa funció sí que n'ocupen en tot cas l'espai i tenen un comportament semblant, tot i no ser ocells aquàtics; la seva especialitat, diria, són les deixalles, la carronya, el que fa que s'han habituat a la proximitat humana i no li tenen por. Un dia en vaig veure tot un arbre ple, en un carrer
transitat. L’ocupació espacial d’aquests rapinyaires fa, és clar, que no hi
hagi gaire diversitat ornitològica: a penes hi ha gavines (les africanes: per un
cop d’una espècie més petita que les nostres), potser alguns cormorans, alguna
mena de merla i para de comptar. El rei és l’esparver: espectacular en el seu
vol, bell de tonalitats (marró-grisenques), imponent per la seva grandària... i també un pel
sinistre. El seu planejar en círcols amb les ales desplegades recorden indefectiblement el vol, tant explotat cinematogràficament, dels voltors.
Hi ha, també, tres petites illes
a una distància visible des del continent. N’hi ha una de visita obligada: Gorée.
Declarada, justificadament, Patrimoni de la Humanitat per la Unesco el 1978. El
motiu d’aquest reconeixement, diria, és doble. Per una banda és un indret d’una
bellesa encantadora, una mena de Portofino escrostonat. Tot s’ha conservat (deu
haver-hi una normativa estricta) en l’estil original del segle XVIII: cases de
no més de dos pisos, carrers estrets, proporcions i espais a l’antiga
(balconades, terrasses, desnivells amb escales de pedra passant d’un lloc a l’altre,
etc.). L’altre motiu és que durant uns tres segles va ser mercat i port d’embarcament
d’esclaus, i segurament s’ha volgut retre un homenatge, en forma de desgreuge
simbòlic, al tremend sofriment del continent africà degut a aquest motiu.
Les cases que hi ha no són
altre cosa que les “Cases d’esclaus” dels diferents “empresaris” que es
dedicaven a la trata de negres. En la visita que vaig fer al museu dedicat al
tema vaig sentir la xifra d’un trànsit de 30 milions de persones; no em va
quedar clar, però, si es tractava de la xifra total (probable) o si només es
referia al nombre dels que van passar per allí (hi havia d’altres punts de
tràfic a llarg de la costa occidental (si ens limitem al comerç amb el Nou Món
i el no tant conegut, però prou important, amb Europa), sent la quantitat de
gent venuda com esclava notablement superior. No ho sé, però bé podria ser ja
que estem parlant de quatre segles de mercadeig amb el ”stock de coke”, per
dir-ho tintinescament.
En el museu aquest,
ubicat en el que havia estat el mercat de bestiar humà, hi havia, és clar, tot
de masmorres, totes les històries de forrellats i grillons, de càstigs i abusos
(també sexuals) dignes d’un conte d’horror. En concret hi havia un espai que no
oblidaré mai: el fons d’un corredor donava a una porta de fusta deixada oberta
que obria, pocs metres més enllà d’una platja de còdols, al mar infinit. Era la
porta del “viatge de no retorn”. Per allí, en corrua tètrica, desfilaven i
embarcaven els desgraciats que ja no tornarien mai més a veure la seva terra,
la seva gent, i que viurien tractats com gossos fins al final dels seus dies.
Una passarel·la, ara inexistent, els duia fins als vaixells fondejats a
proximitat (o a les xalupes que els hi duien). Els que miraven d’escapar saltant
a l’aigua eren tirotejats o bé devorats pels taurons, molt avesats a rondar per
aquells paratges atès les voraces oportunitats que se’ls brindava.
Aquesta visita, amb
aquest punt d’orgue de la porta del no retorn, aclaparava necessàriament l’ànim.
A vegades cal la nota d’un detall dramàtic, patètic per copsar l’enormitat d’una
tragèdia. Mai abans havia assumit, entomat la magnitud, l’abast del
fenomen de la trata d’esclaus com ho vaig llavors. Recordo que fins i tot vaig aventurar la teoria –força
plausible, trobo- que part de la postració crònica de l’Àfrica sigui deguda a aquest drenatge
vital, a aquesta impressionant sagnia patida durant segles fins fa poc més de 140 anys. Una
part considerable de la força activa del continent (els homes i dones joves,
sans), sobretot de la regió més atlàntica (encara que no només), va ser
sistemàticament exportada en benefici d’una altra raça, d’una altra
civilització. Tot això es va permetre i callar en nom del lucre: hi ha res més lucratiu que fer treballar algú per a tu de franc?
Un escàndol, una ignomínia de dimensions, com a mínim, continentals, que tanmateix ens deixa indiferents com si no hi tinguéssim res a veure. Inconsciència humana, natural però també interessada, còmoda. La vanitat selectiva del nostre ego...
Un escàndol, una ignomínia de dimensions, com a mínim, continentals, que tanmateix ens deixa indiferents com si no hi tinguéssim res a veure. Inconsciència humana, natural però també interessada, còmoda. La vanitat selectiva del nostre ego...