Powered By Blogger

divendres, 8 de juny del 2012

Cròniques africanes (X)

Aquest cop ja no vam dormir en el terrat com la nit precedent en aquest mateix hotel. Vam gaudir del luxe d’una habitació, ja no sé si amb mosquiteres incorporades o no, però amb un nivell de confort desaforat tenint en compte d’on sortíem. L’endemà, després d’esmorzar en el petit patí enjardinat i d’haver-me entretingut uns minuts bescanviant algun dels llibres ja llegits per algun altre dels disponibles en unes senzilles lleixes allà mateix, vam emprendre la marxa cap a Djenné, ciutat que compta amb la mesquita construïda amb fang més gran del món. Ens va semblar interessant fer un recorregut diferent del seguit a la nostra primera anada fins a Mopti; ens semblava que així fèiem també drecera.

No cal dir que al cap d’un quart d’hora ja estàvem desorientats, sense saber exactament on era la “carretera”: tot eren camps igualment marcats pel que semblaven roderes de vehicles. Feia vent i aquest aixecava uns remolins de pols immisericordiosos amb els escassos éssers perduts per aquelles contrades: dones i homes transportant fato o circulant en carretes tirades per ases. Va ser un d’aquells instants en què podies copsar tota la duresa, la despietada inclemència que sovint s’abat sobre el continent africà: en aquest cas, de les inundacions i els mosquits anòfeles (portadors del pal.ludisme) passaven a la sequera, la calor i la pols durant mesos.

La visió d’aquesta gent soferta traginant coses o simplement caminant per la immensitat d’unes extensions de pastures resseques i sense bestiar, em va fer pensar en les fotografies d’en Sebastiao Salgado. La pols, en particular, em portà a la memòria Els raïms de la ira, de John Steinbeck, amb el vent sec que destruïa les collites i obligava la gent a abandonar llurs granges i a emigrar (sembla que a la Xina aquest fenomen està a l’ordre del dia).

A base d’insistir i més per eliminació que per sort el mapa ens va acabar donant la raó i ens vam situar en el camí cap a Djenné. Devíem ser encara a uns 40 km que vam començar a trobar-nos soldats arran de carretera; un rere l’altre, posem cada 50 m, drets, fent de sentinella. Ens va semblar una mica inquietant, però alhora tranquil.litzador: aquesta barreja de sentiments que suscita sovint l’autoritat armada. En sentit contrari a la nostra marxa no paràvem de creuar-nos amb 4 x 4 imponents. En un control militar, crec, ens van informar que el President era de visita a Djenné invitant-nos a circular lentament.

La carretera va desembocar en el riu Bani, afluent del Níger, més enllà del qual es troba Djenné. Calia esperar el bac per travessar-lo. L’espera es va fer llarga perquè la comitiva del President tenia preferència i per altra banda era tan nombrosa que feia impossible de desembarcar: tot l’espai era ocupat per dotzenes de 4 x 4... No vam tenir més remei que assistir a l’escena del progressiu trasllat del seguici de tot terrenys (darrers models, per cert) d’una banda a l’altra del riu Beni. Hom no podia evitar de preguntar-se perquè el President necessitava 40 o 50 cotxes d’acompanyament, sovint només ocupats per dues persones. Hi havia més que una qüestió de seguretat; estàvem al davant d’un espectacle de clientelisme i d’ostentació d’uns i altres. Al final el 4 x 4 del President també va passar, rabent (sense a penes sentir unes dones i col.legiales que corejaven el seu nom:  Touré! Touré! Touré!), i al cap de poc vam poder salvar el braç de riu i al cap de poc entrar a Djenné. Coses de la vida, qui era protegit i adulat ara rau amagat qui sap on o viu sota vigilància dels nous amos de Bamako.

De seguida ens va semblar una ciutat encantadora, petita, o millor: un poble gran, d’edificis de fang i ambient festiu (potser la visita presidencial havia donat alegries). A la plaça central, d’un terra com de terra batuda, es respirava l’ambient que segurament tenien abans les places majors dels nostres pobles: una mena d’ebullició variada i alhora sostinguda per un mateix bategar comunitari. Amb una simple ullada veies que era una destinació turística i que això traduïa en una major cura per els detalls i la decència urbana. La famosa mesquita donava a la plaça. Era més petita del que un havia imaginat i voldria, però era una petita joia arquitectònica. Ens va contrariar una mica que els no musulmans no hi poguéssim entrar, però no ens vàrem fer mala sang.

Havent aparcat el cotxe com qui diu a qualsevol lloc (l’Àfrica té, almenys per al turista, aquesta llibertat totalment perduda a casa nostra: viuen en dictadures o en falses democràcies, però en el dia a dia tenen uns marges de maniobra que a nosaltres ens són de fa temps desconeguts), vam voltar buscant on dinar. Aquí també ens va costar escollir, cadascú defensant la seva opció; algú dels dos va cedir o  vam convenir en un lloc que a priori ens convencia a tots dos. No vam menjar malament i vam tenir temps per comprendre que aquell era un lloc privilegiat, vora d’un riu, amb terres de cultiu, en una posició central i per tant prou ben comunicat... Molt em sembla que havia llegit en alguna de les guies que dúiem que en el passat havia estat capital de no sé quin reialme. Tot s’explicava.