Powered By Blogger

divendres, 8 de juny del 2012

Cròniques africanes (XV)


Amb l’ànima fosca i pesant, fet un nus, un niu de remordiments, vaig començar a desfer tot el trajecte, tots els quilòmetres que havíem fet plegats amb en D. unes setmanes abans. Per calmar-me em deia que hauria pogut estar pitjor, que m’ho havia ben buscat, que m’ho mereixia per tòtila, que era la meva contribució a corregir l’espoli secular del continent africà, que això li portaria mala sort al lladre: abusar de la bona fe no podia portar a res de bo (quasi m’exercitava, autosuggestionant-me, a sentir llàstima per ell), etc.

Tornava a veure, del revés, els paisatges que havíem anat descobrint a l’anada. Com entre una cosa i l’altre havia perdut mitja jornada, anava una mica just de temps per arribar a Kayes, a uns 500 ó 600 quilòmetres nord-oest, abans de la caiguda del dia. No podia distreure’m gaire. Vivia amb una certa embriaguesa el fet de ser sol travessant un bocí d’Àfrica. No tenia por, però sí el pessigolleig d’un perill, d’una aprensió controlada. Tenia de tot, diners, tabac, documentació, aigua i un cotxe revisat que en principi no tenia perquè fallar. 

Tanmateix, com sempre i arreu, la vida és un signe d’interrogació llençat als quatre vents: la incertesa, la indeterminació rau, arrupida, en el segon que segueix el moment present, en la immensitat i profunditat de tot el que ens envolta. L’accident, la pana, l’infart, l’assalt, la rebentada del pneumàtic, l’ictus cerebral, l’insecte malparit són allà, amagats rere qualsevol cantonada del temps. Bé podia ser que es presentessin d’imprevist i m’esgarriessin els plans. Què podria fer per defensar-me’n tot sol? 

Deixant tanmateix de banda aquests perills purament hipotètics, aleatoris, estadístics, n’hi havia un que em neguitejava de forma més racional (combinable, per altra banda, amb algun dels contratemps esmentats) era que es fes de nit molt abans d’arribar a la ciutat que m’havia fixat com a fita d’etapa, i hagués de dormir al mig del no res o en algun tuguri de carretera del que potser no em despertaria viu. És clar que, exceptuant, un cas de força major, sempre podria arribar a Kayes (o no: quantes estacions de servei hi havia entre Bamako i Kayes? amb un sol dipòsit no cobria tota la distància...), però arribar a les tres de la matinada podia ser tan o més perillós que quedar-se arran de carretera al mig del camp.

L’ésser humà, justament per poder sobreviure psicològicament, viu bastant en el moment present i és sobre la marxa que va encarant els problemes. El present té aquesta capacitat hipnòtica de la il.lusió estàtica: el temps és invisible i en canvi la imatge és fixa, ergo, per a una part del nostre cervell el temps simplement no existeix.

Aquesta part de Mali no és particularment maca. Tampoc és ben bé lletja (costa dir de res natural que és lleig): és una cosa més aviat estepària, tirant a àrida. Forma part del que s’anomena el Sahel, un gran arc de potser 400 ó 500 quilòmetres d’amplada i uns 1.500 o més de llargària que fa de zona de transició entre el Sàhara i les sabanes i jungles subtropicals en aquesta banda occidental de l’Àfrica (a la banda oriental, al Sudan i Etiòpia, la cosa potser va d’una altra manera o simplement es coneix amb una altre nom); era evident que no es podia passar de la duna a la liana sense una fase intermèdia.

El més destacable, característic, impactant de tot aquest paisatge és el ja descrit, cantat i lloat baobab. Sempre he estat un gran amant dels arbres (sembla que és un tret psicològic d’una certa dreta ideològica: que així sigui si ha de ser). Un arbre és el que s’assembla més a un ésser humà en posició dreta. Ocupa més espai però té una relació semblant amb l’horitzontalitat i l’orbe còsmic. És una unitat fàcilment distingible, un individu identificable que s’alça més o menys solitari contra el temps climàtic i biològic. En el regne vegetal no sembla que hi hagi res que s’assembli més a l’home que l’arbre; i de fet, estaríem temptats de dir que no hi ha res en tot el regne animal (exceptuant potser el ximpanzé): quin altra ésser viu aspira, com l’arbre, a la verticalitat i a la perennitat?

Queia la tarda i no parava de veure desfilar baobabs. Lamentava dolorosament ja no tenir la càmera per poder capturar les perfectes combinacions de posta de sol i baobab que les meves retines anaven captant. Haurien estat fotos “mítiques”, certament fàcils, però no per això menys valuoses. Un sol rogent de llum daurada precipitant-se rere el brancam d’un baobab despullat. Moment màgic, simbòlic com pocs.

S’anava fent de nit i les cavitats de l’asfalt es veient cada cop menys. A vegades era a temps de driblar el forat i estalviar-me la sotragada dels amortidors; sovint no, sobretot quan es tractava d’una “família” (constel.lació, arxipèl.lag, colònia) de forats, uns més petits els altres més grossos, o quan sent pocs llur situació, “col.locació” feia impossible salvar-los els dos: m’havia d’empassar un o l’altre. En aquests casos, freqüents, el càstig de les rodes era inevitable. El prudent hauria estat conduir més a poc a poc, però la velocitat, i més en carreteres desertes, és una temptació pràcticament irresistible, i més si fas tard. Hi havia algun que altre cotxe, però el protagonista de la carretera, també aquí, eren els camions. En aquelles hores, per a mi, la humanitat (amiga o assessina) passava sobretot pel col.lectiu camioner.

Ja de nit vaig entrar a Kayes. Aquest cop no aniria al mateix hotel del viatge d’anada, aniria a l’Hôtel du Chemin de Fer, recomanat per la D. Després de fer benzina –arribava quasi amb reserva- en una estació de servei del centre (on el cotxe i jo vam despertar una certa curiositat entre el jovent d’allà a la vora), passant arran del riu Sénégal (el que desemboca a Sant-Louis i fa de frontera entre Senegal i Mauritània), entre gent caminant en la foscor de la nit (l’abundant nombre de vianants nocturns és un dels perills amb què un es troba circulant en cotxe per l’Àfrica, sent per altra banda una de les notes d’alegria del continent), vaig buscar i trobar l’accés a l’hotel.

Era un edifici de l’època colonial, més aviat massís, de quan la línia de tren funcionava a ple rendiment (ara ho fa sols a mitges) i la ciutat de Kayes era lògicament una de les parades importants. Un cop instal.lat a la meva habitació vaig sortir a prendre l’aire i ha assaborir el meu petit triomf: encara era lluny de Dakkar, només era a mig camí i cali encara creuar la frontera, però aviat seria a Senegal, en un país més modernitzat i més a prop de la seguretat representada en la ciutat de Dakkar.

Hi havia una mena de jardí en la penombra amb taules i cadires, amb grups de noies i parelles prenent alguna cosa. En el bar, demanant una consumició, vaig veure potser la primera i l’única mirada de ressentiment en tot el viatge, en el barman: era una mirada d’odi acusador, fred, estudiat, acumulat. Si hi hagués hagut una ocasió favorable, aquella mirada hauria passat a l’acte i ja no seria aquí explicant res. Tret d’aquest detall no va ser una nit desagradable.