Això de l’illa de Gorée
em va ocupar algunes estones, algunes mitges jornades, però em vaig tenir unes quantes més, i per tant
vaig poder i haver de fer altres coses. Dic haver perquè la meva estada era
obligada per motius logístics, però també una mica autoimposada com a deure
turístic: ets aquí, podria ser perfectament que no hi tornis mai més, fes
l’esforç veure això, d’anar a allà, d’aguantar... Una mica en la línia
d’esperar i creure que m’havien de passar coses extraordinàries, que havia de
deixar que el temps i la realitat que m’envoltava decidís per a mi, afaiçonés
el meu destí. Hi havia un cert gust camusià i kafkià en estar penjat, esperant
fets i coses que no arribaven o trigaven, deixant que les hores i els dies
m’arrosseguessin. Esperant Godot, com sempre, ara en versió senegalesa.
El meu temps, i més vist
ara en perspectiva, es va dividir en tres o quatres espais i ocupacions. Els
banys i passejades per la ja esmentada Corniche (que eren com les vacances,
l’evasió); el deambular pel Plateau
(el centre històric colonial, “blanc”) cobrint les necessitats d’”intendència”
(queviures, internet, trucades, bitllet d’avió, bancs, l'agència Western Union...) i fent
el turista observant la realitat del meu entorn: l’urbanisme, la circulació,
els tipus humans; les anades al port, bé per embarcar-me cap a Gorée o per
indagar sobre l’existència d’algun vaixell que fes ruta cap a Europa; i les
escapades a l’altra punta de la ciutat per deixar primer, discutir i negociar
després i recollir finalment el cotxe del taller mecànic (el que va donar peu a
agafar, per primer cop, els diferents tipus d’autobús que operen a la ciutat). En
això, i en algunes anècdotes, va consistir la meva experiència a Dakar.
Parlem una mica més de
la primera zona, La Corniche. Era, sens
dubte, la part daurada de Dakar, un dels “clímaxs” glamurosos de tot el país. Un
racó que concentrava, al llarg de menys de dos quilòmetres de costa més o menys
retallada, tot el goig de viure que pot donar una posició privilegiada i el
tròpic. El desnivell del “Plateau” fins al mar era escalonadament ocupat per mansions
i clubs privats, amb l’elegant acompanyament d’arbredes, d’aspecte més
mediterrani que africà, que jugaven a tapar i a insinuar el ric hedonisme que s’hi
exalçava i cultivava. Tot era suggeriment, suau i discret, de la possible i
real felicitat terrenal.
Es respirava aquell
aire una mica démodé que transmet certesa,
seguretat, reconfort: feia molts, molts anys que allò funcionava així i que seguia
igual (o quasi), sense necessitat de canviar res, vivint la pura continuïtat de
les coses perfectes, amb l’aval de vida regalada i la convicció, inconscient,
que el plaer i la bellesa són un dret natural i diví que protegeix i eximeix de
tot mal i condemna.
Com és lògic, un lloc així
m’atreia de forma poderosa, sobretot si es té en compte que era pràcticament l’única
zona de Dakar on podies banyar-te en el mar. Per una gràcia dels corrents i
dels vents, aquest solia estar, arran de riba, encalmat, i per tant irresistible
en la seva placidesa blavosa. Des la part alta anaves baixant per escales entre blocs de pisos i cases (tot molt anys 50, 60) i l’equivalent de pinedes, gaudint del paisatge i d’una sensació de
vacances primigènies, de retorn a una infantesa mitificada (o real: tota infantesa és mite, es viu míticament).
Arribaves a la
carretera, com qui diu al replà, que, amb poc trànsit, recorria sinuosament aquell tram coster. La seguies en un sentit o l'altre fins al
lloc que et semblava més atractiu en funció de la inclinació del sol del moment,
de la novetat o de la facilitat d'accés. Hi havia no sé què de Collserola en l'ambient, aquesta barreja de parc i bosc, de racons amb gent
humil, d'indefinició urbana, d'imbricació i juxtaposició més o menys caòtica
però efectiva de llocs i construccions: un cert desordre, una certa "promiscuïtat" entre rics i pobres (el servei i algun pidolaire oportunista?), entre natura i
construccions. Recordava una mica l'alegre i irresponsable improvisació franquista de les urbanitzacions i segones residències (amb més bon gust i menys estridències, però).
Gairebé totes les platges (caletes
mitjanes de sorra amb roques aquí i allà) eren d’un club o un altre, però
semblava haver-hi una certa tolerància i hi podies arribar bé directament per
algun pas exterior del club o bé per la mateixa platja. Potser pagant entrada hauria pogut fer ús de les instal.lacions del club, però no estava gaire per pagar res. La majoria dels membres
del club, més que a la platja, preferien estar-se en una mena de plataforma que es projectava cap a l’interior
del mar (una mena de fràgil moll aguantat en troncs alts) i que feia la funció
de solàrium. En l’extrem d’aquesta superfície quasi aèria hi havia unes escales
amb les que accedir a les aigües ja d’una mínima profunditat; també es podia saltar
des de dalt com si es tractés d’un trampolí, però l’alçada era considerable i
no recordo haver vist ningú que ho fes.
Tot i que la segregació
racial feia dècades que s’havia acabat, la majoria dels membres del club seguien
sent blancs. Locals més o menys adinerats que hi anaven a fer el vermut o
descansar entre negoci i negoci; potser també alguns turistes o gent de pas
invitada, en tot cas, aquella mena de gent per a qui totes les portes són obertes,
vagin on vagin.
Vaig preferir no
comprovar si també seria el meu cas, sospitava que em passaria el que ja m’ha
passat algun cop: que et facin fora just quan t’acabes d’instal.lar i comences
a gaudir de l’escalf del sol (així va ser, en tot cas, al club nàutic de Sant
Sebastià, allà a La Concha, fa llargs anys). A la platja em creia segur, fins que un dia també em
van invitar, amablement, a marxar-ne (o el que era el mateix, a no ultrapassar cert límit o a tornar, si volia, a partir de determinada hora de la tarda). L’oferta, però, era variada i sempre hi
havia algun club menys vigilant o estricte. Les platges públiques també estaven
igualment bé. Allí es reunia el jovent negre, no per nadar (la majoria, vaig
saber, no en sabia) però per jugar a futbol. El terreny més estret i petit era
aprofitat per practicar el que vaig anar veient és una passió nacional,
continental.
Tots somiaven en ser un
nou Etoo (l’ídol del moment, ara potser ja és un altre) i amb aquest objectiu
en el cap es donaven amb un entusiasme esforçat a la cosa. La majoria, sinó
tots, veien en el futbol el camí més ràpid, potser l’únic, de sortir de la
misèria, d’accedir a la glòria de poder marxar i viure a Europa.
Els que no jugaven s’ho
miraven, flirtejaven amb alguna de les escasses noies presents, o deixaven
passar el temps, serenament contemplatius (i potser també avorrits) entre els arbres i arbusts que arribaven fins la sorra. Sempre amb
aquell dénuement, aquella privació,
absència de consum tant negre: ni música, ni tabac, ni alcohol; res, només
ells, l’escassa roba al damunt i els seus cossos. Àfrica, ja ho dec haver dit
més d’un cop, és un continent de la persona, de l’ésser humà no dels seus
accessoris.
Fora dels clubs no hi havia on menjar i tot i practicar força el pícnic (en la seva versió més minimalista) o directament el dejuni per allò de mirar d'estirar un màxim els calés que encara tenia, acabava per notar la "manca", per afartar-me del paradís solitari i tocava el dos. Solia tirar carretera enllà fins al port. Gradualment el paisatge urbà i humà anava transformant-se. Dels rics anant i venint dels clubs, passaves a l'ociós forçós, al pobre que va i ve sense esma buscant alguna cosa improbable. L'illa de Gorée al fons, una mena d'espigó llòbrec i estret endinsant-se a l'oceà i com qui diu ja eres a la zona portuària.
En un mur donant a la carretera ja de baixada una pintada un xic inquietant acusava els libanesos de ser una màfia ("NON À LA MAFIA LIBANAISE" o "LIBANAIS MAFIA", o alguna cosa així). És cert que havia vist uns quants àrabs occidentalitzats; ara sabia que eren libanesos i que se'ls acusava, amb raó o sense, de xuclar més que de bufar. Així doncs, aquí, com arreu, hi havia igualment sangoneres o bocs emissaris, o les dues coses alhora.
En un mur donant a la carretera ja de baixada una pintada un xic inquietant acusava els libanesos de ser una màfia ("NON À LA MAFIA LIBANAISE" o "LIBANAIS MAFIA", o alguna cosa així). És cert que havia vist uns quants àrabs occidentalitzats; ara sabia que eren libanesos i que se'ls acusava, amb raó o sense, de xuclar més que de bufar. Així doncs, aquí, com arreu, hi havia igualment sangoneres o bocs emissaris, o les dues coses alhora.