Powered By Blogger

dissabte, 2 de juny del 2012

Cròniques africanes (V)


Seguim camí de Tombuctú. Aquesta mena de cursa cap a la ciutat "prohibida" (en el passat i en la llegenda) va ser una d'aquelles coses que fas empès per la inconsciència del moment i que mirades en fred et deixen una mica bocabadat. El conductor i l'acompanyant podien ser qualsevol cosa, també uns islamistes o uns simples bandolers. Enlloc de conduir-nos cap la nostra desitjada destinació podíem estar fent ruta cap a un cau perdut enmig de la sorra: una tenda ronyosa, quatre bidons, dues improbables cadires de plàstic i un dromedari ensopit (a disposar, vacances pagades). Un cop confiscats els nostres mòbils hauríem assumit el galdós paper d'occidental-segrestat-que-prega-per-la-seva-vida-i-demana-que-es-pagui-el-seu-rescat. Per a major glòria del nostre orgull personal i per a major tranquil.litat de les arques estatals, no va ser així. Però tornem a fa dos anys, a veure què pensàvem, què sentíem llavors...

A uns vint km del destí el xofer aminora la marxa i s'enfonsa en un sot de sorra en el que quedem enclotats. Amb indiferència uns i altres baixem del cotxe per estudiar la situació; es fa un primer intent, infructuós, i sense nervis ni presses i a penes concert, ens posem a cercar, amb la parsimònia del somnàmbul, sota un sol ja tòrrid, i en un paisatge de desolació esblaimada, pedres, troncs o qualsevol objecte servible. Es fa intervenir el gat (que es fa descansar sobre una de les catifetes del cotxe sàviament doblegada), es treu sorra de sota les rodes motores, s'hi col·loquen troncs, pedres i alguna branca amb fullam, es buida el maleter per reduir el pes; espitxem i sortim del parany. Bruts de pols, seguim la marxa. 15, 10, 5 km... el paisatge canvia: som en una mena d'aiguamoll, de planura extremadament plana clapejada d'herbam com rasurat; els estanys i llengües d aigua es van fent més amples, més llargs. Sempre he imaginat que l'Índia seria així, ha de ser així...

Enfilem una recta, veiem quatre cabanes al seu extrem, una frenada en sec i som a tocar del Níger. Primera noticia, sorpresa: havíem oblidat el riu i que no hi ha pont que valgui. Comença una espera que et fa sentir en tota la seva intensitat el què és la temporalitat africana. El transbordador que ens ha de dur a l'altra riba ha d'aparèixer al cap d una hora. En passen tres en la immobilitat assolellada d'un horitzó d'aigües i una promiscuïtat de brutícia, de nens fascinats pel turista blanc, de peix (el recurrent "capitaine" del Níger) assecant-se al sol amb l'expressió estupefacta de la mort, d'adults somnolents en llurs provisionals o precaris forats (els africans tenen l'art de jeure en postures i suports que semblen desafiar les lleis de l' equilibri i el confort), d'un grup de mares ajagudes amb criatures, pacients, resignades... 

Un sopor mortal, un mena de purgatori a l'escaire de la fi del mon (o en tot cas certament del desert). La calor estàtica, l'amplitud panoràmica, les quatre piragües varades o que van i venen fan de la visió un espectacle de calmosa desolació apocalíptica, una mena de Canaletto de lepra. Embarquem amb tots els tempteigs, escridassades, cridòria, tumult, agitació habituals (ara aquest 4 per 4, ara les cabres, etc.) i sota una claror ceguedora creuem el riu en companyia d'un mostrari de la humanitat d'aquest racó de món afro-àrab. Tots som un; jo sóc ells, ells són jo. Desembarquem, veiem com el xofer ensiborna l'oficial de duanes i fem els 15 ó 20 km d'avinguda d'eucaliptus que ens separen de Tombuctú com un llamp (els traficants semblen disgustats amb el tracte rebut de l'oficial corrupte)

Mitja hora més tard som a l'hotel Le Caravanserail (als afores, a 100 m del mar groguenc del desert). Una petita joia etnològica que ens han recomanat; obra d'un francès que també té muntat un restaurant a la vora, on es passa el dia buidant gots de pastis amb el seu fill, Frank. Ha passat un dia; seguim aquí. Hem patit una gloriosa nit de mosquits (negligència amb la mosquitera...); el lavabo és un autèntic viver d'insectes de tota mena (humitat i poc lleixiu). Bramant a proximitat, tenim el generador gegant que proporciona electricitat a tota la ciutat (l'anterior – sembla que silenciós - es va espatllar); per sort sols funciona de nit i tot i el soroll la distància i les parets garanteixen el son. 

Ens enfrontem amb la calor i la pols d'una ciutat feta de fang i pedra (almenys el centre històric), amb carrers colgats de sorra color beige, amb alternança de palauets (alguns antigues residències d'exploradors europeus i personalitats àrabs), mesquites i els xiringuitos i la brossa de sempre. He visitat un museu i un parell de biblioteques (topant-me en una d'elles amb un gran retrat d'un Cat Stevens convertit a l'Islam) i admirat breument els manuscrits en àrab, de diferents èpoques i cal·ligrafia, que s'hi guarden: astronomia, geografia, jurisprudència, alcorans, historia, biografies... 

Això va ser una capital, també o sobretot cultural (100.000 habitants, universitat amb 25.000 estudiants); va ser un centre de comerç de primera importància pel què fa a l'or, als esclaus i també a la sal gemma (l'únic tràfic encara subsistent del tres) tallada en blocs rectangulars - amb aparença d'alabastre – d'uns 60 quilos i transportada a llom de dromedari i embarcada en les piragües del Níger riu amunt o avall). Sembla, pel que m'explica el guia,  que els esclaus derivats cap al mon àrab eren tants o més que els escolats cap al Nou món, però els primers eren castrats (per allò dels harems) i per aquest motiu no hi ha població negra autòctona en el mon àrab. 

Avui dia Tombuctú és un núvol de pols i de carrerons, de reguerons d'aigües brutes (és molt dubtós que existeixin clavegueres) i de nens descalços com animalons. Hom no pot evitar comparar-la amb Nuakchott, en molt més petit, amb arquitectura més uniforme, mal animada amb els mateixos ciclomotors xinesos de Bamako (una plaga nacional, doncs: Allah els fulmini!). L'omnipresència d'animals (gallines, burros, bens) pels carrers o patis (o en gàbies-corrals de ferro adossats a les parets de les cases), de les construccions de tova, les edificacions baixes, el vestir, el comerç i el traginar d'articles bàsics pels carrers donen estampes bíbliques per totes bandes.