Powered By Blogger

divendres, 28 de desembre del 2012

Anatomia d'un moment històric (XXXIII)


La vida política, d’aquesta faiçó, s’ha anat convertint en un coto vedat de tripijocs, en una llotja de misèries, hipocresies, silencis i escàndols calculats o apanyats; en un circ de furiosa mesquinesa, d’abjecte xantatge.

Les llistes obertes seria una manera de fer entrar aire fresc en tot aquest panorama d’aigües estancades i pútrides. De tornar a donar una oportunitat a la democràcia amb d majúscula, de córrer el risc, aquest cop sí, de fer valer d’una vegada el principi de la meritocràcia en el món de la política. Segurament la cosa també aniria acompanyada dels seus abusos i dels seus perills i deficiències (personalismes de tall populista, increment de la demagògia, augment dels nivells i de les formes de retòrica sofística, etc.), però valdria la pena de provar un sistema que, ni és nou (són uns quants els països on és vigent), ni, amb tota probabilitat, seria tan nefast com l’actual, en que pots tenir de diputat un perfecte inútil que no ha fet altra cosa que “vegetar” en el respectiu partit, donant-li vida o parasitant-lo a parts més o menys iguales.

Un tercer factor a revisar del sistema electoral en vigor seria el de les circumscripcions. Seria el moment d’adequar-lo, fent una llei d’ordenació territorial pendent des dels temps de la República (!) a la divisió territorial que correspon al país, la de les vegueries i comarques, superant d’una vegada l’heretada (i imposada) del segle XIX (Floridablanca). És evident que el nou sistema de circumscripcions (o districtes) hauria de trobar la manera –millor del que ho fa l’actual- de conjuminar el relatiu pes poblacional de cada part del país amb la realitat de la seva extensió i diversitat territorial. El país és la gent, però també el territori (i viceversa).

Que l’àrea metropolitana concentri el 60% o més de la població de Catalunya és una anomalia difícil de corregir (producte, en part, de la condició de Catalunya, durant segles, com a regió espanyola amb la segona ciutat del regne en importància), i ni pot ni correspon a cap llei electoral el fer-ho. Dit això, s’ha trobar la fórmula que garanteixi  tant la representativitat del territori com la voluntat de la majoria. La nova llei hauria de vetllar a que això sigui així, corregint en aquesta direcció les mancances que hi pugui haver en l’actual.

Tradicionalment el PSC ha acusat a CiU de donar una rellevància excessiva a la territorialitat en detriment de la població; pot ser, però caure en la tendència contrària també seria un error. Barcelona i el seu cinturó són, per dir-ho d’alguna manera, la punta de llança, l’avantguarda del país, però sense la resta (i encara més si Catalunya esdevé mai independent) no són res.

A tot això, ja prou enrevessat i greu, s’afegeix encara la qüestió del finançament dels partits, una dels majors factors de corrupció del nostra sistema polític. O no està prou ben regulat o simplement no es compleix la llei. El cas és que és una dimensió fosca i tèrbola que empastifa la majoria de partits (i en tot cas als grans) i que per extensió  degrada el conjunt de la vida política. La nova llei hauria de corregir de manera dràstica, peti qui peti.

Però tornem a Ciudadanos, ja amb ànim de concloure. Mirant de comprimir en poques paraules en el que sé i la impressió que em causen sintetitzar, diria que és un producte eminentment barceloní (aquesta combinació d’espanyolisme amb aires moderns és un segell, una característica que sols es podia donar a la capital catalana), tremendament tocat pel sentimentalisme suara explicat, i, en concomitància amb això, amb una considerable debilitat per l’esteticisme, pel formalisme de tall “clàssic”.

En el fons, es diria que és un partit travessat per l’esperit reaccionari de qui vol tornar a tot preu a la “joventut”, als “clàssics”, a les certeses convencionals (augmentades, depurades, millorades, d’acord, però també i sobretot, volgudament o no, buidades del seu sentit íntim, de la seva veritat universal, essencial, quedant-se només amb la carcassa reconfortant, consoladora del “revival” més o menys fantasmal...

Es tracta, per tant, d’un partit que té por del futur, i per tant de la realitat (i viceversa). Un intent, inútil com tots, de parar el temps, el curs de la vida, erigint uns dics aparentment vàlids però que no són més que construccions eixorques, parcials, sense dinamisme intern, més estètiques que reals.

El resultat de tot això no pot ser altre que el d’un miratge que no s’aguanta. Pot tenir un cert èxit, perquè tota incertesa provoca reaccions infantils i de pànic en bon nombre de persones, però és un projecte polític que no aporta cap proposta de país viable o ni tan se vols creïble.

Caient en el mateix error que l’espanyolisme més ranci, confon la part amb el tot, allò que és transitori amb el que es constant, la superfície amb el fons... Rebutja l’essència catalana per afirmar, sense rubor, l’essència espanyola. Gran novetat.

Reivindica la democràcia però nega que el dret a decidir sigui democràtic. Parla de la llibertat, de no tenir por, però nega que existeixi cap poble català... Es pot ser més retrògrad? Més previsible? Per a C’s hi ha una sola nació, i per tant una sola i indivisible sobirania: la cançó de l’enfadós de sempre... No hi fa res, per a ells, que una majoria social vulgui, com a mínim, que es faci una consulta: cas de fer-se, serien tots els ciutadans espanyols els que haurien d’emetre el seu parer, de manifestar la seva voluntat al respecte... I tota la resta: la sobirania resideix en el Congrés dels Diputats (res de Parlaments “locals”) i, en darrera instància, caldria passar per una reforma de la Constitució... Es pot ser més encotillat, tenir una visió més rígida de les coses?

Per a Ciutadans el que compta és la volonté générale, un constructe mental pensat per esclafar les minories, encara que la voluntat majoritària sigui, en un territori determinat, contrària a la general del conjunt de l’Estat. Si ens hi fixem bé, en bon demòcrata no caldria ni creure en l’existència de cap nació catalana per acceptar la celebració d’una consulta: en una regió determinada la gent vol una cosa, doncs via lliure. Aquesta seria la resposta normal, sana, democràtica.

Neguen la major, i per tant neguen també la menor: les minories, tot i ser minories, també tenen drets, entre ells el dret al respecte. La consulta serviria per avaluar, visualitzant la cosa, com és d’important la minoria (dins del conjunt de l’Estat) que voldria una estat propi, i per tant, en justa correspondència democràtica, se li hauria de concedir, sinó el que demana (que és “impossible”), almenys un reconeixement satisfactori, generós.