Als profetes, ja se sap, ningú els escolta, i cal que el vaixell estigui
inclinat un cert nombre de graus (els suficients perquè un no s’aguanti i
llisqui irresistiblement cap a baix) perquè el seu discurs comenci a suscitar
credibilitat i guanyar adeptes.
En David Fernández, em consta, no ha parat durant tots aquests anys. És una
d’aquelles persones al costat de la qual pots mesurar tota la teva petitesa. El
seu exemple és d’aquells que serveixen de patró per calibrar l’extensió de la
teva incoherència, la immensitat de la teva contradicció, la pobresa de la teva
generositat, la grandiositat de la teva pusil.lanimitat.
Dir encara que és amb admiració gratificant que, malgrat el pas dels anys i
el desgast de l’àrdua lluita que mena, segueix sent el mateix de sempre: la
bona persona amable, abordable, a l’escolta, sempre amb un somriure de simpatia
divertida. Reprodueixo aquí el que vaig llegir ahir en un article d’un tal
Andreu Barnils: “I si aquest algú és un radical de veritat com en David
Fernández i la resta de la CUP, doncs molt millor. I si, a més a més, el
radical no és cap fanàtic, doncs excel.lent. Perquè n’hi ha prou de conèixer-lo
una mica per saber que el David no és ni fanàtic ni sectari. Al revés, és
lletrut, format, suau, educat, un encant de paio. Un perill real.”
Sí, sembla que en David pugui i vulgui entroncar amb la millor tradició
revolucionària nostrada, amb un Francesc Layret i un Salvador Seguí, per dir-ho
d’alguna manera. A veure si el deixen fer el seu camí sense posar-li massa pals
a les rodes.
El que no acabo d’entendre (o no vull entendre) és que existint l’opció de
la CUP ICV hagi pogut augmentar el seu suport. Per a la gent que dona prioritat
absoluta a la defensa dels drets socials, em sembla que no hi hauria d’haver
color. Per què no s’han inclinat per la CUP? Per què han preferit un partit,
malgrat tot, de l’establishment? Com
es pot votar pels revolucionaris “oficials” existint l’opció dels (més)
autèntics, dels que acaben de deixar, momentàniament, les barricades?
Se’m dirà que ICV està més consolidada i que posats a votar, a jugar el joc
democràtic, és millor, més efectiu fer-ho pels que ja tenen una posició sòlida
en l’entramat polític. És una resposta plausible, però no m’acaba de convèncer.
Sospito que hi ha una altra raó, una segona raó més poderosa que la primera: el
sobiranisme sense complexos de la gent de la CUP xoca amb la mentalitat “ben
pensant” de molts votants d’ICV, per no dir dels seus dirigents. ICV està
instal.lada en el “sí, ma non troppo”.
Tenen ja molt rodat el seu discurs i no volen haver de canviar-lo, no volen
córrer el risc de veure aparèixer fissures en les seves files... i en les seves
ments. La covardia inspira la mandra o aquesta la primera, i mouen fitxa amb la
punta dels dits i la diuen amb la punta dels llavis. Es volen trobar còmodes, i
per a això no hi ha res com brandar i sacsejar el ninot de l’etern culpable (encara
que no sigui l’únic o només sigui capatàs), tot escandint veritats mig buides
de tan gastades i noms massa suats de tan pronunciats.
Hi ha una cosa, això sí, que em desconcerta, i potser em molesta i tot, de
la retòrica de la CUP: l’ús del gènere femení com a forma preferent (sinó
exclusiva) en la parla. No sé ara si era una broma o era cert, però em va
arribar que la CUP no tenia apoderats i apoderades, sinó apoderadEs (algunes d’elles
amb barba, patilla o bigoti). Bé, potser sí que les dones ens salvaran, i per
tant calia començar pel llenguatge, el pare, perdó! la mare de tantes coses,
però diguem que em costa una mica seguir el ritme.
No hi ha cap dubte que la CUP és un dels partits que més deu haver impulsat
i secundat el moviment del 15M a Catalunya. Aquest moviment, com gairebé tot en
aquesta vida, té molts clars i obscurs. Deixant de banda l’error, un cop més de
voler “totalitzar” el moviment, fent-ne un fenomen de masses a escala estatal,
s’hi pot veure un cert nivell de contradicció; caricaturitzant-ho podria quedar
en un “volem ser lliures i reclamem els nostres drets d’assistits”. Es dirà que
aquesta és una manera esbiaixada de presentar-ho, que la gent, el que exigeix és una democratització de la política, o si es prefereix, una radicalització de
la democràcia, quelcom que porti a una major transparència, justícia, participació decisòria. En
consonància amb això, la gent estaria demanant, amb més raó que un sant, que els més
responsables de la crisi, que en la majoria de casos també són els més beneficiats per ella
(!), siguin el que paguin els plats trencats (o almenys, deu apuntar algun
prudent "realista" conscient de la responsabilitat compartida per tots en el nyap, que siguin els que paguin la major part de la factura).
Estem d’acord, però hi ha punt de reformisme rupturista i de rupturisme reformista que no sé si acaba anant al fons del problema, o que queda en un entra dues aigües més o menys inoperant. Bé, potser m’equivoco i s’estan duent a terme moltes iniciatives eficaces i interessants. No treu que la solució apareix és allà, i és dura: tornar a la terra i aprendre a generar riquesa amb les pròpies mans (aliments, energia, matèries primeres). Això són molt pocs els que ho volen fer... potser també perquè no se’n senten capaços.
Estem d’acord, però hi ha punt de reformisme rupturista i de rupturisme reformista que no sé si acaba anant al fons del problema, o que queda en un entra dues aigües més o menys inoperant. Bé, potser m’equivoco i s’estan duent a terme moltes iniciatives eficaces i interessants. No treu que la solució apareix és allà, i és dura: tornar a la terra i aprendre a generar riquesa amb les pròpies mans (aliments, energia, matèries primeres). Això són molt pocs els que ho volen fer... potser també perquè no se’n senten capaços.
L’axioma és molt clar: tota la riquesa ve, prové de la terra i del treball
d’aquesta, o a partir d'aquesta. Qui vulgui ser lliure i just no té més sortida que treballar el més
directament possible la font de la riquesa i procurar-se amb aquest esforç el
seu manteniment i dels seus que encara no poden o ja no poden fer el propi. Aquest
discurs, malauradament, sona massa dur a moltes orelles. Ningú està per agafar
un aixada... és anacrònic, diuen. No cal dir que m'incloc en el bloc dels incapaços.
Ara bé, mentre depenguem de la riquesa que genera el capitalisme, i
contribuïm amb el nostre consum i treball a la generació d’aquesta riquesa, no
sé si hi haurà res a fer. És cert que no cal començar primer, necessàriament i
exclusiva, en el camp; a les ciutats es podrien també crear tallers i petites
fàbriques autogestionades, posar en marxa cooperatives en tots els sectors
productius i comercials, obrir caixes de microcrèdit i que sé jo més.
Segurament ja s’estan fent coses, seguint l’esperit de la CUP, però el procés
sembla que serà lent i laboriós. I és que l’individualisme ha fet molt de mal i
segueix estan molt arrelat entre tots nosaltres. És de témer que el salvi qui
pugui prevaldrà, almenys fins que la crisi no estrenyi més.
Estem vivint, doncs, una nova edició del dilema, de la disjuntiva entre
reformisme o rupturisme. Potser més que mai els dos semblen igualment
impossibles. L’experiència del passat també ens diu que la reforma no sol
passar d’un maquillatge per guanyar temps, un gat per llebre, i que la ruptura
sol acabar reproduint monstres semblants als enderrocats.
Potser la solució, i aquí hauria de desmentir-me i rehabilitar als meus
ulls el 15M, és una dialèctica entre reforma i ruptura: una mica d’un, una mica
de l’altre, i anar fent, fins on es pugui. Pel camí se salvarien algunes coses,
no poques vides. Aquesta forma de procedir tindria, a més, l’aval de la mateixa
existència: no és la vida un equilibri entre conservar(-se) i renovar(-se)?
Doncs això.