Powered By Blogger

diumenge, 2 de desembre del 2012

Anatomia d'un moment històric (IV)


Per acabar amb ICV, les dues lliçons que té pendents d’aprendre són fàcils de sintetitzar:

1. Entendre que la injustícia és una i indivisible (i encara podria afegir allò de gran i lliure que es deia d’Espanya, però no abusem del llenguatge i les seves similituds ;-). És una sola i mateixa situació (o condició si tenim en compte la durada que sol tenir  l’”estigma”) que es declina, això sí, de diferent manera. Hi ha la injustícia de classe, certament, però també hi ha la racial, la religiosa, l’ètnica, la cultural, i d’altres com la sexual (la de gènere i la de la preferència sexual). Causa i circumstàncies de discriminació, d’abús n’hi ha moltes, atemptats a la igualtat n’hi ha de moltes menes. ICV sembla sols tenir sensibilitat per al primer i per a l’últim dels casos assenyalats: la injustícia de classe i la d’origen sexual. Per què?

Doncs perquè és tributària d’una concepció moderna de la lluita per la igualtat. És i vol seguir sent miop i cenyir-se estrictament a l’esquema clàssic de la lluita revolucionària de matriu comunista. És cert que ICV, com tota l’esquerra, per tal de no quedar del tot desfasats, ha anat incorporant el “dret sexual” com un element més de la reivindicació, fins al punt de fer-ne un element distintiu més, però no han anat més enllà: s’han quedat curts. Hi ha unes quantes maneres de ser ciutadà de segona, diferents o combinables amb el fet de ser obrer, dona o homosexual. No veure això és caure en una visió simplificada i simplificadora de la realitat, és voler que la realitat correspongui a l’estret i confortable marc conceptual que hem preparat per entendre-la i fer-nos-hi un lloc... L’esquerra (o diguem millor aquesta esquerra: la clàssica), si vol sobreviure, ha d’eixamplar i refinar enormement la seva base teòrica.

2. Entendre que l’eix nacional no és que sigui previ a l’eix social, és que, almenys transitòriament (en l’objectiu ideal, definitivament), és inseparable, és i ha de ser una i la mateixa cosa. Curiosament, durant la guerra civil, els comunistes eren partidaris de guanyar primer la guerra per fer després la revolució (en clar antagonisme amb l’actitud professada pels adversaris anarquistes, que volien fer la revolució d’entrada i de totes totes). ICV, ara, sembla adoptar el punt de vista anarquista, i em sembla bé sempre que la revolució sigui integral, no “sectorial”, que inclogui, incorpori totes les injustícies, no només les consagrades del discurs i per la cultura d’”esquerres” aquests darrers 70 ó 80 anys. Que superin d’una vegada els tòpics (interessats): el nacionalisme, l’independentisme no sempre (de fet dubto que ho sigui mai en el seu motor i nucli principal) és burgès i de dretes (arriscar-se no sol ser-ho), i si mirem la història, també la contemporània, veiem que en general ha estat una lluita, natural, que ha aconseguit reconduir infinitat de situacions d’opressió cap a realitats més justes.

En aquest sentit, és evident que queda encara molt per fer, que hi ha encara moltes, massa, minories minoritzades i sotmeses. Aquest no és de cap manera l’únic, però sí un dels problemes de la Humanitat, un dels factors que enverina i desestabilitza la convivència en multitud de punts del planeta. I salta a la vista que no es pot abordar, només, amb l’aparell mental de l’esquerra que practica ICV...

Es podrà replicar que Catalunya, de tota manera, no es troba en aquest cas, no és comparable amb els casos d’opressió descarnada que abunden en el món. No cal dir que hi estem d’acord; estem, certament, a un altre nivell: el d’un mateix fons, però amb unes formes diferents: més subtils, més sibil·lines, més a mig o llarg termini. Aquestes formes més suaus i psicològiques, descansen i es nodreixen, però, d’altres que no ho van ser tant en el passat, també el recent...

Dit això, sóc dels que creuen, potser endut per un excés d’idealisme, que la nació no és l’etapa final: l’etapa final és l’individu lliure. La nació, i la seva plasmació en forma d’estat independent, és un moment el procés, la parada que hom fa en un fita del camí. Cal anar més enllà. La nació ens fa més ciutadans, és un oportunitat per tenir més a prop el poder, és una possibilitat de fer-lo més transparent, però tot això, ja es veu, encara no és suficient. La fragmentació del poder indicada anteriorment ha de seguir el seu camí fins a fer de l’individu una persona lliure i responsable. Sols en arribats a aquesta meta, utòpica però no per això menys exigible, podrem dir que s’ha assolit la llibertat i la dignitat del gènere humà.

Cal superar, salvar les diferents etapes, sense negar-les tampoc necessàriament de forma absoluta. Cal entendre-ho, imaginar-ho en terme de cercles concèntrics: Món, Europa, Nació, Comunitat local, Família i Amics, Persona. Som totes aquestes coses i en cada una d’elles ens reconeixem i agafem forces ser millors i més nosaltres mateixos.  No es tracta, és clar, de fer individus que neguin res i que sols s’afirmin a sí mateixos, el que cal és donar, dotar a l’individu de tot l’escalf i tot el sentit que el permetin construir-se de manera completa i harmoniosa.  

És justament des d’aquesta òptica que s’explica la paradoxa, tantes vegades criticada (i desconcertant per als mateixos independentistes) de voler ser lliures i alhora posar fronteres. Aquesta crítica (i aquest desconcert) no tenen prou present que la frontera té dos usos, dues raons de ser: separa, d’acord, però també protegeix. De la mateixa manera que els individus tenen “fronteres”: el seu mínim espai físic, casa seva, la seva habitació, el seu llit (i aquí podríem parlar dels límits i mínims de la propietat privada); les comunitats humanes també en tenen, o les necessiten vaja, per ser, per seguir sent.

És doncs des d’aquesta constatació (d’ordre, diríem, antropològic: és una constant de tota la Humanitat) que tot i estar contra les fronteres en el que tenen de separació, l’independentisme predica, lògicament, un ordre de coses en que hi hagi fronteres, més fronteres (per poroses que siguin). Què busca amb això? Doncs el que dèiem, prevaler-se d’ingerències externes, resguardar-se d’intervencionismes extemporanis i asservidors, per tal de poder anar fent camí, via en l’esforç de fer individus més bones persones. Per moments ho imagino una mica com el procés de vinificació: el bon vi és el producte d’un procés en el que les influències han estat filtrades, com qui diu seleccionades, i en el que els elements intrínsecs, pròpiament constitutius del vi, han pogut operar la seva barreja, síntesi, decantació, enriquiment, etc. És així com imagino i vull imaginar la independència del meu país i la de totes les nacions de la terra: un perfeccionament a partir del que ens ha estat donat, a partir d’una herència que no és casual ni accidental.

Qui estigui pel bon vi, qui estigui per la natura i l’ecologia no hauria de poder estar contra la independència de les nacions.

ICV sembla tenir tots els elements per sumar-se a aquest impuls alliberador vers l’excel.lència, però sembla encara molt atrapada en velles categories mentals (el nacionalisme és egoista, insolidari i de dretes)... Què hi farem. El temps potser els hi obrirà els ulls (una mica més).