Powered By Blogger

dimarts, 4 de desembre del 2012

Anatomia d'un moment històric (VIII)



Encara que es pensi i es digui que les ideologies han mort, no és potser tan cert com sembla. En darrera instància la diferència entre ICV i la CUP també és d’ordre ideològic (que acaba determinant les formes i els objectius). ICV, com és sabut, és la versió actualitzada del comunisme; la CUP beu de les fonts de l’anarquisme.


Això explicaria l’estatisme d’ICV, en contraposició a la malfiança de la CUP envers tota forma d’autoritat (el punt de partida, per a ells, de l'autoritarisme en qualsevol de les seves formes i avatars).


ICV estaria encara abonada al model que podríem resumir en la idea de "com a poble que som, som els creadors de la riquesa i exigim una justa redistribució d'aquesta per part del poder econòmic, i per a tal cosa volem un Estat fort que posi en cintura el capital i faci de garant de l'equitatiu repartiment del que hem creat tots amb el nostre esforç". Passa, però, que aquest model, suposant que hagi funcionat mai, està en crisi, en l'actualitat, per la senzilla raó de que està deixant de funcionar. La realitat és una altra: o bé l'Estat tendeix a desaparèixer, a fondre’s (a privatitzar-se!), o bé es posa del costat dels poders fàctics, constituint-se ell mateix en un poder fàctic.


Contra això el discurs “clàssic” de l’esquerra, o l’esquerra “clàssica”, no té res a pelar, o per dir-ho més suaument, té un marge ínfim d’actuació: pot suavitzar la cosa, no canviar-ne el seu sentit.


Per aquesta raó més amunt parlava, potser amb exageració sarcàstica, ho reconec, d’”assistits” per a referir-me a l’esperit predominant en el moviment 15M. En tot cas és el que em va semblar copsar llegint els seus al.legats i agafant el pols a l’ambient els dos o tres cops que vaig anar a Plaça Catalunya. La impressió que me’n vaig endur era que volien i reclamaven poder tornar a un punt de partida idíl.lic: la del bon Estat que s’ocupa amorosament del seu ramat. No és que no els dubtes, els recels i el sentit crític fossin absents; no, eren ben presents, però inconscientment la idea, el sentiment dominant era aquest: exigir a l’Estat que fes d’Estat, que tornés a ser Estat, de “veritat”.


Potser sóc mal pensat i porto la perspicàcia massa lluny, però sempre he sospitat que l’Estat del benestar no es basa tant en els èxits de la lluita obrera, en les victòries de la democràcia, com en les concessions que al “sistema” li ha semblat oportú, hàbil de fer des del moment i en la mesura en que podia rescabalar-se fora de les nostres fronteres del marge de guany que perdia a “casa”. El 3r món, colonitzat primer i descolonitzat després, hauria estat la gran font de dividends, de beneficis del capital, no les diferents metròpolis. 

És allí on s’ha creat, des de fa més d’un segle, la part principal de la plusvàlua, que com és sabut és la diferència entre el benefici del treball i el cost d’aquest mateix treball. És allí on s’ha desplaçat, talment una externalitat més, l’explotació que antany es practicava a Europa, a Occident. El procés ha tingut les seves etapes, les seves resistències: és cert que ha calgut l’amenaça o el conat revolucionari perquè el capital cedís, però si ha cedit és perquè podia, com deia més amunt, compensar les pèrdues d’aquí amb els guanys d’allà.


La conquesta dels drets socials i econòmics s’ha fet, doncs, gràcies i mentre arreu del món aquests mateixos drets eren trepitjats, follats immisericordiosament. Com la injustícia flagrant va deixar de ser visible entre nosaltres vam creure que havia deixat d’existir. Va passar una mica com amb l’extermini dels jueus: com passava lluny semblava que fos una llegenda urbana...

Ara tenim més coneixement d'aquest estat de coses, sabem el que passa al 3r món (o al 2n: Rússia,  repúbliques ex-soviètiques, Xina, etc.) però seguim pensant i actuant com si no ho sabéssim. Amb això es demostra: 1. que sols ens mobilitzem de veritat pels nostres interessos particulars, personals (que som uns egoistes, vaja); 2. que sols creiem el que veiem amb els nostres ulls o ens diuen des d'instàncies "oficials" (l'Estat i els seus corifeus).


Però la novetat, ara, és que el gran Manitú, bé perquè no en té prou o perquè ho té més difícil que abans (sigui per la competència, perquè el 3r món s’ha espavilat una mica o perquè els recursos naturals comencen a escassejar) torna a estrènyer la seva “pròpia” gent. Potser no tornarem a l’Edat Mitjana, com auguren alguns, però de moment ja quasi som al segle XIX, i en tot cas als anys 30 del segle passat.


És possible, fins i tot probable, que tanta prevenció envers l’Estat em vingui de la meva condició de català: majoritàriament, el poble català sempre ha estat un “cos estrany” en l’Estat espanyol. Queda el dubte de saber si estic contra el concepte i la realitat de l’Estat simplement perquè no m’identifico amb l’Estat particular en el que visc (al no considerar que els meus drets siguin degudament respectats), o si el meu rebuig va més enllà, és més radical i general. Tot fa pensar que amb un Estat propi aquesta reticència, aquesta desconfiança cap a la forma Estat s’esvairà, però potser sols en part: és versemblant que els segles viscuts posant en dubte i mirant de canviar un estat de coses imposat des de dalt i des del centre, tinguin una inèrcia en mi i en molts altres.


Del 15M recordo igualment la discussió un xic agra que vaig tenir una discussió un xic agra amb un parell de nanos de l’organització sobre el tema nacional: per a ells era menor, secundari, quasi un fals problema (aquells dies estava en joc una votació assembleària sobre el dret a l’autodeterminació, també del poble català). Ni els vaig convèncer, ni ells tampoc a mi.


També em va xocar una mica que en una de les assemblees parlés una noia que tenia poc més de 20 anys per llançar, amb veu d'espinguet una arenga revolucionària reclamant la solidaritat amb els obrers. Res a dir, però ho havia fet relegant prèviament a cosa de simple acompanyament, a afegit merament simpàtic, la implantació veïnal del moviment. Un cop més s’imposava l’esquema de classe a l’esquema comunitari, els apriorismes i postulats de regust doctrinari, a la naturalitat humana que tot moviment, tota protesta, tota proposta ha de tenir...