Powered By Blogger

divendres, 7 de desembre del 2012

Anatomia d'un moment històric (XI)


El paper dels diferents partits: el bloc unionista

El primer que s’ha de dir és que el bloc unionista ha aguantat prou bé, i des d’un esperit de competitivitat esportiva se’l pot i se l’ha de felicitar. No s’ha produït cap  “esbandida” clamorosa davant l’envestida de CiU. Tot just ha perdut un escó. El conjunt unionista apareix per tant com un front bastant consolidat, prou compacte en la seva voluntat d’oposar-se al sobiranisme. L’antisobiranisme ha quedat més definit, s’ha fet més visible. La diferència de vots amb el bloc sobiranista és de més de 800.000, un xifra important, però que, segons com vagin les coses, pot ser insuficient o simplement no renovar-se en la votació del futurible referèndum.

Que el dit bloc hagi tret un relatiu bon resultat (més pel mal resultat de Mas que altra cosa) complica bastant el futur immediat de la política catalana en clau sobiranista. Demostra també, una capacitat i una voluntat d’enrocar-se molt considerable. Les apel.lacions, argumentades o sentimentals, del sobiranisme no han fet gaire forat. Sectors importants de la societat han provat ser-hi impermeables.

Abans de fer un repàs de cadascun dels partits que composen la sensibilitat espanyolista, crec que seria interessant comentar una sèrie de trets que són comuns a la mentalitat o al capteniment dels que formen part, d’una manera o una altra, d’aquesta posició cultural i ideològica.

L’exposició que segueix no se cenyeix a cap principi de classificació previ. Aniré enumerant i comentant cada un del punts de forma lliure, sense buscar necessàriament la relació i la dependència entre ells.

1. El primer postulat, que certament subsumeix molts dels altres, dels unionistes és que Catalunya no és una nació. Segons ells som i sempre hem estat part d’Espanya. La història així ho demostraria clarament. La reiterada, secular voluntat de pertinença de la major part del poble català explicaria i corroboraria aquesta dada històrica.

2. Un segon punt seria l’afirmació de que el nacionalisme és un invent o una malaltia. Aquesta idea és fruit de l’articulació del següent raonament: hi ha una classe dirigent frustrada en el seu afany de poder i que utilitza pretesos drets històrics per tal d’enardir un poble (que la crisi ha fet receptiu a la queixa i la reivindicació egoista) i conduir-lo cap a aventures populistes i descabellades.

3. Un altre leit-motiv seria l’axioma de que l’espanyolisme no és un nacionalisme. Dins de la lògica unionista, reivindicar l’espanyolitat no és fer prova de nacionalisme, ja que sols hi ha una nació, l’espanyola, i reivindicar el que ens defineix a tots no pot ser, d’acord amb aquesta perspectiva mental, cap nacionalisme. D’una banda hi hauria els que volen ser el que són (definit d’una vegada per totes, com si es tractés d’una essència), i de l’altre els que volen deixar de ser-ho.

4. Catalunya no pateix cap mena de greuge. Hi ha una negació sistemàtica de tots i cadascun dels greuges que des del bàndol sobiranista s’afirma (amb les dades que es creu oportú aportar com a prova) que pateix Catalunya i els seus habitants. Segons els unionistes no hi ha ni greuge cultural, ni polític, ni econòmic. Ni ara ni en el passat (si exceptuem el fet de la persecució de la llengua catalana durant el règim franquista).

5. Es pot ser perfectament espanyol i català. No sols no hi hauria incompatibilitat, sinó que serien identitats perfectament complementàries, cadascuna des del seu diferent nivell: una seria la general, i l’altra la particular. Hi hauria una manera catalana de ser espanyol, com es donaria igualment una manera asturiana, andalusa o castellana de ser-ho. La llengua i la idiosincràsia catalanes formarien part del ric mosaic cultural de la nació espanyola i ningú els hi nega aquesta condició d’ingredient.

Pretendre atorgar-los un paper superior –troncal, vertebral- és negar la història i la realitat. La societat catalana ha estat sempre bilingüe, és una de les seves característiques diferenciadores, i el bilingüisme, entès més com a dret (de parlar i ser atès per l’administració en la llengua materna), que com a aptitud i pràctica (la capacitat i la disposició a emprar ambdues llengües), s’ha d’estendre a tots els nivells institucionals i d’administració pública de Catalunya, sobretot a l’ensenyament escolar.

6. No s’ha de fer cap referèndum. El dret a decidir no és aplicable al cas de Catalunya. El dret a l’autodeterminació sols té sentit per a aquells pobles que són nació, perquè tothom els reconeix com a tal, i que els avatars de la història els ha dut a dependre, a estar sotmès a un altre. No és ni ha estat mai el cas de Catalunya. No té sentit que Catalunya es pregunti a ella mateixa si és, si se sent nació, perquè és incórrer en una absurditat.

El que determina si s’és o no una nació no pot dependre de la voluntat popular, del resultat d’un referèndum. És la història i el veritable sentiment de la gent el que diuen què i com són les coses. En virtut d’això, cal concloure que no es té dret a preguntar una cosa que no és, que d’entrada no pot ser, i que en el pitjor del casos (si malgrat tot el poble es deixés obnubilar per la propaganda) donaria peu a una monstruositat perillosa. Així doncs, Catalunya, ni té dret a preguntar-se què és o vol ser, ni, en qualsevol cas, li convé de cap manera fer-se aquesta pregunta.

Arribat el cas, seria tot el poble espanyol, depositari en el seu conjunt de la sobirania de la nació espanyola, el que hauria de decidir si Catalunya és o no una nació i si, en lògica conseqüència, té dret a decidir el seu estatus polític en relació a Espanya. Una altra via, seria celebrar la dita consulta prèvia la pertinent modificació de la Constitució. Tot el que no s’ajusti a aquests paràmetres és il.legal, i per tant il.legítim.

Celebrar un referèndum, doncs, no sols és inútil (perquè està a bastament provat que el poble català se sent, ara i sempre, majoritàriament espanyol), sinó que és també antidemocràtic: hi ha un sol poble i una sola nació. La Constitució espanyola, votada pels catalans amb més d’un 90% de vots a favor, així ho estableix de forma concloent, i està fora de lloc, per improcedent, discutir-ho.

7. Renovar, estrènyer la col.laboració de Catalunya amb Espanya. El bloc unionista no proposa cap altra programa, cap sortida a les dificultats que travessa Catalunya (que no són altres que les de la crisi), que reforçar els lligams amb Espanya, mantenint i reforçant la seva col.laboració per el bé comú. Catalunya, sense Espanya, no s’entendria ni seria viable (confirmant-se també l’inrevés, diuen). Alguns (PSC), tot i minimitzar-lo, no neguen (en bona part pel fet de que el govern espanyol està en mans dels seus rivals polítics), un cert problema d’encaix, i parlen de federalisme, prèvia reforma de la constitució.   

Aquesta és, al meu entendre, desglossada en els seus diferents plantejaments, la postura del que, per simplificar, s’anomena bloc unionista.