Bé, vist, per tant, que no té perquè acabar-se Espanya perquè marxi
Catalunya, ni Catalunya esdevenir cap inhòspit descampat, podem passar a
abordar un altre, el següent aspecte de la qüestió.
Democràcia?
La meva tesi és molt simple: la democràcia espanyola és de molt baixa
qualitat (o hem de dir intensitat). A aquestes alçades diria que no és revelar
cap misteri, dir això.
D’entrada s’ha de dir que el seu naixement va ser molt adulterat (espuri,
diria més d’un). La famosa Transició va tenir molt, massa, de revestiment i
posada al dia (una mena d’ aggiornamento)
de l’antic règim o, si es prefereix, un salvar les seves peces i línies mestres
(un bon amic l’anomena, amb raó, la
Transacció). Com és sabut la Monarquia, en la figura de Joan-Carles, va ser
la clau de volta, la xarnera d’aquest procés de reconversió. Per un joc de mans
legal, el que havia estat nomenat successor de Franco va esdevenir Cap de
l’Estat. Es pot dir que només això ja invalida tota la instauració de la
democràcia que va seguir.
La cosa no es va limitar a això, però. Acompanyant aquesta imposició des de
dalt (com una mena d’axioma indiscutible), des de les Corts encara franquistes,
es van fixar com a mínim dos límits infranquejables: el que podríem anomenar
“enterrament” de la memòria històrica, i la indivisibilitat de la pàtria espanyola
(ara encarnada en una única sobirania popular).
El greu de veritat, però, és que aquest tres pilars: monarquia, llei del
silenci i nació espanyola entesa unitàriament i uniforme, no s’han revisat mai
(!) des de llavors. Vull dir amb això que potser (i només potser) era
inevitable passar per allò en aquell moment (el franquisme era socialment molt
viu, i els poders fàctics estaven intactes), però revisar cap d’aquests
principis al cap de 10 ó 15 anys ha estat una vergonya, un frau, un escàndol...
una covardia.
Passats uns anys la monarquia havia de poder sotmesa a sufragi popular.
Molt probablement hauria sortit avalada i hauria guanyat una legitimitat que
ara, sentint-ho molt, no té. No es va voler fer, per pors i resistències de qui
fos, del nucli dur de l’antic règim recol.locat en el nou (la casa reial, una
part de l’exèrcit, la cúpula de l’Església, sectors de la patronal) i
segurament bona part de la classe política...). Cap partit polític, llevat
potser del PCE (però ho dubto), va qüestionar com es devia la institució de la
monarquia. Es va celebrar un referèndum sobre l’OTAN i cap sobre la
monarquia...
Aquesta va néixer com un assumpte intocable, i així segueix sent, malgrat
les relliscades i pífies del Rei... Se’ns va vendre el seu paper el 23F com el
seu compromís amb la democràcia. Ja llavors es va poder sospitar (i després
s’ha anat comprovant) que el seu cop de timó a favor de l’ordre constitucional,
de la “democràcia”, era més fruit d’un càlcul inspirat en la seva supervivència
política que altra cosa. Poc hi feia: es va muntar una operació de màrqueting i
la cosa va quallar durant una bona temporada.
En quant a la “memòria històrica” és cert que es va decretar una amnistia
política. També és cert que s’havia d’evitar entrar en una dinàmica de passar
comptes (prou violència hi havia amb els assassinats de l’ultra dreta (Batallón
Vasco-Español, Falange, Guerreros de Cristo Rey, carlistes de l’ala feixista,
etc.), i els d’ETA, GRAPO i FRAP. Però una cosa és la revenja i l’altra poder
explicar la història i tancar les ferides. Això, estem un cop més d’acord,
potser no es podia començar a fer immediatament després d’assolides les
llibertats polítiques i civils, però sí al cap d’uns pocs anys, en la primera o
segona legislatura socialista.
Només fa uns pocs anys que la cosa ha començat a moure’s una mica, que s’ha
començat a escriure la veritable cara del franquisme. Ha calgut esperar més de
20 ó 25 anys (!) des de la mort del dictador... I per increïble que sembli el
procés encara topa amb enormes resistències i retards. Com sabem, el jutge
Baltasar Garzón, que volia investigar el tema dels morts de la repressió
massiva franquista, al ser inhabilitat com a jutge, va haver d’abandonar
aquesta intenció. Els papers de Salamanca han trigat gairebé 30 anys a ser
retornats, i encara no tots. Existeixen encara associacions que promouen la
figura, l’”obra” i “el pensament” del dictador Franco, com la Fundación
Francisco Franco Bahamonde, repetidament i generosament subvencionada fins a
l’actualitat.
Queden encara milers de monuments (monòlits, conjunts escultòrics, creus, etc.), plaques, inscripcions, noms de carrer dedicats exclusivament als morts nacionals de la Guerra Civil (morts per a Déu i per a Espanya) o a institucions i personalitats destacades del règim; l'eliminació (allà on s'ha fet...) ha estat molt tardana. El Valle de los Caídos segueix sent un santuari, un lloc de peregrinació feixista; el projecte socialista de reconvertir-lo en un joc de memòria històrica compartida ha quedat en lletra morta, i tot fa pensar que els milers de presoners republicans que van treballar per a construir-lo (d'entre els quals en van morir centenars) no tenen ni un trista i modesta placa recordatòria...
Tot això per no parlar de la quantitat ingent d'associacions, partits polítics (les dues Falanges, España 2000, que potser sols és una associació, ara no estic segur, les restes ultres del carlisme, etc.), centres culturals o sindicats (com "Manos limpias") que no amaguen, o a penes, la seva nostàlgia franquista i el seu esperit volgudament i marcada feixista.
Queden encara milers de monuments (monòlits, conjunts escultòrics, creus, etc.), plaques, inscripcions, noms de carrer dedicats exclusivament als morts nacionals de la Guerra Civil (morts per a Déu i per a Espanya) o a institucions i personalitats destacades del règim; l'eliminació (allà on s'ha fet...) ha estat molt tardana. El Valle de los Caídos segueix sent un santuari, un lloc de peregrinació feixista; el projecte socialista de reconvertir-lo en un joc de memòria històrica compartida ha quedat en lletra morta, i tot fa pensar que els milers de presoners republicans que van treballar per a construir-lo (d'entre els quals en van morir centenars) no tenen ni un trista i modesta placa recordatòria...
Tot això per no parlar de la quantitat ingent d'associacions, partits polítics (les dues Falanges, España 2000, que potser sols és una associació, ara no estic segur, les restes ultres del carlisme, etc.), centres culturals o sindicats (com "Manos limpias") que no amaguen, o a penes, la seva nostàlgia franquista i el seu esperit volgudament i marcada feixista.
Pel que fa a la definició i a l’estructura de l’Estat, ja sabem en què en
diu la Constitución Española... D’entrada s’ha de dir que aquesta va ser votada
en un ambient del que es pot dir, com a mínim, que era enrarit. La por dels
poders fàctics (començant per l’exèrcit) era omnipresent, es podria dir que
palpable. És coneguda la circumstància de la redacció del títol octau, crec,
aquell que fa referència al paper de les forces armades. Es dóna per cert que
l’advocat Herrero G. De Miñón, un dels ponents constitucionals, va rebre un
sobre gran adreçat al seu nom amb el text del redactat del dit títol i amb
instruccions comminatòries de que fos incorporat tal qual, sense canviar-ne una
coma. Al cap d’un temps, quan la cosa va acabar transcendint, es va saber qui
era el remitent: no era altre que les altes instàncies de l’exèrcit espanyol.
En aquest clima d’amenaça, i amb molts dels protagonistes de l’antic règim
participant com el primer i el que més (com per exemple Manuel Fraga Iribarne)
en la construcció del nou marc polític, la concepció del nou Estat democràtic
es va fer des de premisses marcadament espanyolistes, tal com quedà reflectit
en el text que recull i consagra aquest esperit i designi: la Constitució de
1978.
És un fet que la norma bàsica va ser àmpliament referendada per una majoria
de votants i pel conjunt de l’Estat (llevat del País Basc, on va ser
rebutjada). La gent va votar amb la il.lusió de girar full, de mirar cap
endavant, i temen el que podria advenir-se en cas de no prosperar... El seu
redactat incloïa una sèrie de cotilles difícils d’acceptar per uns quants,
entre ells molts catalans, però es volia creure en que prevaldria l’esperit
sobre la lletra; i l’esperit, en aquell moment, era d’apostar per el consens,
per a la reconciliació, per a la generositat...
Pocs eren conscients del perill que suposava deixar plasmada, de forma
indefinida, una definició tan “carpetovetònica” (alguns afegirien encara carrinclona
i casposa) de la nació espanyola; pocs veien que allò era una llosa, unes
manilles, una camisa de força, una coartada doblada d’un xantatge potencials...