Powered By Blogger

dimarts, 18 de desembre del 2012

Anatomia d'un moment històric (XXIII)


La Carta Magna, malgrat definir l’estructura de l’Estat en termes d’un conjunt de Comunitats Autònomes (molt em sembla que sense dir-ne el nombre ni el nom) i de parlar de “nacionalitats històriques” (terme aquest d’una ambigüitat estudiada, al que, val a dir, el mateix Prat de la Riba havia recorregut –o s’hauria de dir en el que havia caigut?- en la seva obra La nacionalitat catalana), deixa molt clar de què estem parlant quan parlem d’Espanya. En substància estem en l’esquema mental de sempre: 1 nació, 1 Estat, 1 territori, 1 llengua. En el postulació d’aquests principis, d’aquesta “arquitectura” estatal el text constitucional és d’una rotunditat i d’una diafanitat  envejables.

Curant-se en salut, la Constitució prohibeix explícitament qualsevol fusió, confederació de dues o més comunitats autònomes. No cal ser molt perspicaç per endevinar que fixant aquesta prohibició el que el legislador tenia en ment eren els casos del País Basc i Navarra, i el de Catalunya, País Valencià i Illes Balears. Calia evitar a tot preu la reconstitució d’entitats territorials que poguessin tenir vel·leïtats federalitzants. S’havia d’impedir, d’arrel, qualsevol retorn a una idea d’Espanya plural.

Si la Constitució era el lloc idoni, per excel.lència, obligat on dibuixar un Estat plurinacional i plurilingüístic, es va fer tot menys això. Amb aquest mancament es va perdre una oportunitat històrica, i es va condemnar la democràcia espanyola a néixer estrafeta, i a ranquejar més que a caminar.

Marcat amb lletres d’or quin era el punt de partida, la direcció a seguir quedava  ja prou ben traçada. L’espanyolisme havia guanyat la primera (i fonamental) batalla política, ideològica, cultural. Els polítics de l’oposició franquista, sobretot els catalanistes i altres “perifèrics”, no van poder o ser capaços de convèncer o d’imposar-se. Amb la seva claudicació van donar via lliure a una visió de la realitat espanyola que diferia ben poc de la que s’havia tingut sempre des del poder de l’Estat. Com dèiem, a partir d’aquell moment, aquesta concepció –uniforme, centrípeta, de matriu i expressió castellanes- primaria i calaria en la vida política i social del país. Aquesta, i no altra, és la idea d’Espanya que ha prevalgut fins als nostres dies. El pecat fundacional, per no dir original, estava servit.

Les concessions que s’havien fet (règim autonòmic, reconeixement de l’existència d’unes “nacionalitats històriques”) no passaven de ser una cosa secundària, subsidiària, més aparent que real. Un daurar la píndola perquè passés millor el contingut, la “doctrina” autèntics. El tema, doncs, es va liquidar amb una mica de maquillatge, uns copets a l’esquena i alguns dinars de “cochinillo”. Els negociadors catalans (els bascos, almenys, van salvar el concert econòmic) en van tenir prou amb això: una mica de retòrica i els creure’s tractats com iguals. Poc avesats a fer política, cofois de formar part de la magnificència del poder, o d’almenys prendre-hi part, de tenir-hi un mínim protagonisme, es van creure que havien negociat, quan en realitat els havien ensarronat amb una mica de formalisme, unes unces d’estètica verbal.

Per comprendre millor com es va poder encaixar un gol d’aquesta magnitud, només cal fer memòria i recordar qui eren els més destacats negociadors catalans del moment: Jordi Solé Tura i Miquel Roca Junyent. Cap dels dos, no és cap misteri, es caracteritzava per tenir una profunda catalanitat, una idea de Catalunya veritablement i radical nacional. En aquestes condicions, s’explica amb facilitat que accedissin a tanta rebaixa. Calia un nivell de convenciment i de compromís que no tenien. 

Tant en Solé Tura com en Roca Junyent venien de tradicions ideològiques escassament catalanistes (dit amb molta generositat pel que fa al primer: com a bon comunista creia que el nacionalisme era un tret distintiu de classe social, a saber, de la burgesia). Eren, també, fills de la seva època, gent crescuda, formada en el franquisme: no coneixien altra realitat que la franquista; el franquisme era el seu únic món, tot i viure des del seu contrari, des de l’antifranquisme. Havien begut poc de les fonts anteriors (en sentit cronològic però també mental) a aquell règim que els havia, com qui diu, bressolat, educat, instruït fins a fer d’ells uns brillants professionals de la docència i l'advocacia. 

És segurament des d'aquesta mentalitat mig acomplexada i ingènuament "moderna" que en Roca Junyent va desestimar l'oportunitat de que Catalunya tingués un concert econòmic com Euskadi. Li va semblar anacrònic, innecessari, i aquesta oferta, nascuda, com d'altres, d'un cert sentiment de culpa per part d'alguns sectors de l'antic règim, va passar de llarg: es diria que la manca d'orgull nacional i de visió de futur de Miquel Roca va ser superior als ànims de redempció i de reparació d'alguns preclars elements del sistema franquista en fase de reconversió i rehabilitació. Fantàstic fàstic.

Afegim que, anys a venir, el polític de CDC va poder tastar en primera persona la fòbia que allò català pot arribar a generar en el gruix de l'Espanya profunda; ens referim, és clar, al seu estrepitós fracàs en l'intent d'accedir a la presidència del govern espanyol, conegut amb el nom d'"Operació Roca"... 

Un fallit intent més per a la col.lecció: Pi i Maragall, president de la I República va durar un mes en el càrrec; El General Prim va ser assassinat; Cambó va patir un atemptat i mil i una travetes (unes quantes del mateix Alfons XIII, qui l'havia cridat més d'un cop per dirigir el govern). Per a un polític català, el càrrec de ministre és el súmmum al que pot aspirar, el plafó màxim. I tampoc és fàcil. En el curs dels darrers, posem, 150 anys, la proporció de ministres catalans ha estat sempre molt per sota del pes de la població catalana en el conjunt de l'Estat. Si els comptéssim sortiria una cosa així com que per cada ministre català n'hi ha hagut, potser, 20 de castellans, 10 d'andalusos i 5 de gallecs o d'altres parts castellanes de l'Estat (Astúries, Aragó, Extremadura, Navarra del sud, Múrcia). Significatiu, tanmateix.

La història d’aquests més de 30 anys de vida política a l’Estat espanyol (o diguem-ho sense embuts: de política espanyola, en clau espanyolista) en règim democràtic no són altra cosa que la història de les estratègies, de les tàctiques de l’Estat (inclòs el joc brut) per impedir o frenar l’inevitable: el marge de democràcia real, tot i ser petit, ha permès que la veritat d’una Espanya més diversa i complexa hagi anat aflorant mica en mica fins a convertir-se en un clam poderós, en una imperiosa reivindicació.

La crisi ha acabat de fer evident que l’edifici constitucional espanyol tenia els peus de fang. S’ha vist a la llum del dia, per fi, que els seus fonaments estaven corcats, podrits. Dia que passa hi apareixen més esquerdes. La Monarquia, un femer; la separació de poders, una il.lusió; la corrupció, una peça més del sistema (entre d’altres perles la privatització d’un bon nombre d’empreses públiques adjudicades pràcticament a dit); l’administració, una disbauxa dispendiosa (amb una taxa de funcionaris altíssima i una política d’infraestructures demencial); la lluita antiterrorista, GALdosa; el model de creixement, un oportunisme desgavellat de república bananera (totxo i confiar en el turisme i els fons europeus); 17 autonomies, una festa on sobren ¾ parts dels invitats (però es vol que hi siguin per diluir en l’olla de grills i el fals greuge comparatiu la personalitat de les poques que sí tenen sentit); un sistema bancari que fa aigües; unes finances públiques cada vegada més intervingudes i tutelades des d'instàncies europees i internacionals (per molt que s'eviti parlar de rescat o la versió més flagrant d'aquest); etc. En poques paraules: una crisi institucional de cavall.

L’amenaça de ruïna és un fet. I tot per preservar els privilegis d’una oligarquia bàsicament radicada a Madrid, arrepapada als aparells de l’Estat i a un sector privat estretament vinculat i dependent d’aquest mateix Estat. En nom dels interessos d’aquesta casta s’ha frenat tot possible i vertader desenvolupament del país, tota evolució vers una societat més madura, més integradora, més tolerant, més eficient i responsable.

En què s’ha traduït això respecte a Catalunya? Doncs ja ho sabem: la LOAPA amb el “café para todos”, la invasió de competències, o dilació en la seva deguda transferència, persistència de la figura del Delegat del Govern, desinversió, escanyament fiscal, etc.