Powered By Blogger

dimecres, 15 de febrer del 2012

Victor Serge, l'insurrecte (II)


Res com unes citacions, espigolades del suplement, donaran més i millor la mesura humana d’aquest lliutador, d’aquest demiürg nat.

“De derrota en derrota... fins a la victòria final”. Sembla que no és d’ell sinó del seu fill Vlady que resumia així, a mode d’epitafi, la singladura vital del seu pare. Jo, modèstia apart (?), me la faig meva. Crec, igualment, que el meu país fa segles que l’ha fet seva.

“Cap perill, cap amargor, no justifiquen la desesperança, perquè la vida continua i tindrà l’última paraula”. No calen comentaris.

“Fins i tot abans de sortir de la infantesa, em sembla que vaig tenir, molt clar, aquest doble sentiment que hauria de dominar-me durant tot (...) la meva vida: el de viure en un món sense evasió possible on l’únic remei era lluitar per una evasió impossible”.

“Poques satisfaccions em semblen tan gran com les de comprendre i expressar. Els meus llibres són probablement allò a què tinc més afecció, però he produït molt menys del que hagués volgut, precipitadament, sense poder rellegir-me, combatent”.

“A Catalunya, cor de l’Espanya vermella, sempre li van faltar armes russes, i les va reclamar en va. Els russos temien l’esperit d’independència, el llibertarisme, la indocilitat dels catalans, i amb excuses diverses els van negar els mitjans per vèncer”.

També m’ha impressionat i arribat a l’ànima el que opinava respecte a la terrible repressió dels kulaks (camperols benestants) durant la guerra civil russa. Afirma que no s’ha d’oblidar mai que un ésser humà és un ésser humà: tant li fa que sigui enemic de classe o fil o nét de burgès. I que oblidar-ho és el més indignant i antisocialista que hi ha.

Afortunadament el seu exemple no ha passat del tot desapercebut, i unes quants intel.lectuals –Susan Sontag, John Berger, Régis Debray han fet la feina de reivindicar-lo i de rescatar-lo de l’oblit.  A casa nostra qui va fer aquesta feina és en Víctor Alba, nom de ploma de Pere Pagès i Elias, un de tants grans lluitadors per la llibertat que ha donat el país, escassament conegut, com la majoria d’ells. Sembla que es van conèixer personalment; segur que es van agradar. (Entretien avec Victor Alba. París, Robert Laffont, col.lecció « Bouquins », 2001, 1 050 p., introducció de Jil Silberstein, textos, notes, apunts biogràfics, bibliografia i índex a càrrec de Jean Rière) 

Però com és que Victor Serge ha romàs pràcticament un desconegut fins ara? Segurament hi té a veure el seu desarrelament i que no va ser un agitador polític, un sacsejador de consciències al gust de l’esquerra "oficial".

Llegim  en el suplement que el fet de ser un escriptor rus que va escriure en francès no l’ha ajudat a l’hora de ser reconegut. Ni França ni Rússia l’inclouen en les seves respectives tradicions literàries.

Per altra banda cap grup polític no ha pogut ni volgut fer-se’l seu. El fet de que es fes leninista fa problemàtica la seva vindicació per part dels anarquistes. Pel que fa als bolxevics, ja n’hem parlat a bastament: va ser el primer que va parlar de l’URSS com d’un estat totalitari. Al seu parer la revolució va ser traïda i es va perdre el respecte a l’ésser humà. Com dèiem, la majoria dels seus amics van ser eliminats. D’altres es van suïcidar, com en el cas del poeta Serguei Iessenin. Tanmateix va seguir exercint la llibertat de pensament, denunciant la repressió i les mentides del règim. Va ser detingut i deportat l’any 1933. Alliberat al cap de quatre anys va tornar a Bèlgica amb el seu fill Vladi i la seva dona. Amb aquestes cartes de presentació no ens estranya que tingués dificultats per trobar feina com a periodista en els diaris i revistes de tendència esquerrana de l’època. Al ser rebutjat pels comunistes, es va alinear amb l’oposició d’esquerra lligada a Trostki, però també se’n va distanciar per la intransigència del líder... Esdevenint així gairebé un pària.

Seguim llegint que tanmateix no va renegar mai de les seves idees , el que el fa també poc interessant per als nihilistes... Un home aguantant ens les seves soles conviccions i forces contra tot i tots. Tremend.

Va assistir a moltes desfetes, de manera que les seves memòries també van ser titulades com les de Mons desapareguts, aquells mons on la revolució va ser possible i no va arribar a ser, i aquells on la seva realització va ser desastrosa. Però no va perdre l’esperança. Difícil d’entendre com s’ho va fer...

Va continuar creient en la humanitat i per això en la revolució. Sense ingenuïtat, però. Un lucidesa sense cinisme...

Ajudat per aquells que ell havia ajudat abans (per exemple, el primer secretari de la CNT, Josep Negre) aconsegueix defugir la persecució de nazis i estalinistes al París de l’any 40 i després d’un periple tortuós, como solia ser el cas, i arribar-se a Mèxic, poc després de l’assassinat de Trotski amb un piolet per part de l’agent de Stalin Ramon Mercader. És a la capital, a Mèxic D.F., que un atac de cor fa que uns quants anys després d’arribar, el 1947, ens deixi prematurament. Tenia 57 anys. Ens hauria agradat poder-lo seguir molts més anys, però el destí era aquest.

Tal com dèiem, en Víctor Serge forma part sens dubte d’aquest tipus humà, aquesta raça d’homes que es fan admirar i estimar, almenys per un servidor. Són els herois tal com jo entenc aquesta condició, tal com m’ho hauria agradat ser-ho o creia, en l’edat en la que un es forja la personalitat i fixa els seus models, que volia ser. En Serge encarna a la perfecció l’intel.lectual compromès que lluita, tant amb la paraula com amb l’acció, per canviar el món, abatre les injustícies, alliberar l’home de l’opressió d’ell mateix. És un més d’aquesta mena d’homes que tenen la generositat i la gosadia de creure que poden canviar les coses. Cal una força d’amor descomunal per creure’s investit d’aquesta missió. Tot fa pensar que en Victor Serge la tenia, aquesta força, aquesta integritat.

Certament en Víctor Serge és únic, però com diem es fa inevitable comparar-lo, relacionar-lo, associar-lo amb tota una colla de personatges amb qui he anat entrant en contacte ja des de l’adolescència i dels que ja no m’he separat mai. Són noms, són cares que formen, integren el meu panteó particular, el meu “santoral” personal, la meva fe laica. De moment no els he abandonat ni m’han abandonat. D’ells he anat sabent i aprenent al llarg dels anys, dibuixant millor el seu perfil, coneixent més el detall de la existència, apreciant millor el seu esforç, fent-los meus cada cop més familiars, més meus. Nogensmenys, tampoc és que hagi buscat deliberadament llur proximitat: sigui per negligència o per la intuïció innata de que un ha de viure la seva pròpia vida sense identificacions excessives, el meu “culte” mai ha passat de l’admiració distant i afectuosa. El que en el curs de la vida el que m’ha arribat d’ells ha estat més accidental que cercat. No he tingut ganes, i per tant no hi he posat ni energia ni temps, de fer-ne ídols als que hom sotmet la pròpia voluntat en una imitació artificial, forçada, i per tant grotesca. Tots ells eren l’antítesi d’això i per tant hauria estat la pitjor de les traïcions caure en aquesta mena d’infantilisme. A més, si l’existència de qualsevol individu ja és per se difícilment imitable, la dels homes excepcionals ho és encara més, és clar. Queda sempre, això sí, la possibilitat d’emular-los... bé, possibilitat no exactament: però sí l’anhel, l’impuls, l’ideal, el deure de fer-ho. L’obligació de ser millors que nosaltres mateixos ens incumbeix a tots, i és inextingible mentre som vius, mentre el nostre alè és encara d’aquest món.

Qui són aquests altres Victor Serge? Doncs el primer, el principal és certament l’Albert Camus. Potser l’escriptor, la persona, l’home amb qui he sentit una major afinitat intel.lectual, moral, vital. La seva lucidesa, la seva ploma van estar sempre del costat de la veritat, van denunciar sempre la injustícia, l’engany, les trampes de la debilitat humana. Els seus llibres han estat companys inoblidables: L’Étranger, La Peste, La Chute, L’Exil et le Royaume, Noces... Un cant a la bellesa del "dur métier d'être homme", una apel.lació constant a la noblesa, a la generositat, a l’esforç sempre renovat de ser just, en acte i en judici. I tot això amb una prosa desproveïda d’artifici que no fos el clam i l’expressió de la sublim tensió que hi ha en el fet d’estar viu i d’haver de lluitar pel sentit, per l’honor, per la dignitat de la pròpia existència. Mai l’exigència ètica havia estat tan amarada de poesia, de sensibilitat: un equilibri gairebé màgic entre la comprensió i l’exigència. En Camus ens invita, ens exhorta en tot moment a donar lo millor de nosaltres mateixos, i ho fa mostrant-nos que és possible, comprenent i descrivint totes les mancances i fugides d’estudi de les que som capaços. Va entendre, conèixer l’ésser humà com pocs, i per tant va saber quina era l’exigència que s’esperava de nosaltres. Viure té un preu, i ell ens el presentava perquè el coneguéssim i acceptéssim.