Powered By Blogger

divendres, 17 de febrer del 2012

V de vendetta (I)


Fa poc un bon amic em va parlar d’un guionista de còmic dient-ne meravelles: un tal deixar Alan Moore. S’estava llegint, amb fruïció i profit, una obra seva al voltant de Jack the Ripper/Jack l’Esbudellador. Per tal d’introduir-me al dit guionista, em va deixar un dels seus còmics: BATMAN La broma asesina (amb il.lustracions de Brian Bolland). El vaig trobar prou bo, molt cuidat en el dibuix i en la composició. Em recordava de forma molt directa la pel.lícula Batman dels anys 80, amb un extraordinari Jack Nicholson en el paper de “Joker”: una mena de pallasso assassí amb el rostre pintat en un permanent somriure.

A la biblioteca de Gràcia, on vaig a aprovisionar-me de dvds i de còmics (de llibres en principi ja en tinc prou a casa), vaig topar un cop més amb V de Vendetta, sabent ara que era considerada l’obra mestra d’Alan Moore. Aquest cop no m’ho vaig pensar i me’l vaig endur prestat.

És un còmic relativament dens, llarg, i per tant em durar uns quants dies. Va ser una companyia d’aquelles que alimenten, que et donen substància: un diàleg seriós, adult. Un goig per la intel.ligència, que sovint ha de tractar i acontentar-se amb coses menors (i més que rebre ha de posar...). Dit això, el món del còmic, curiosament, escapa bastant a la consideració que acabo de fer. Estic gratament sorprès del nivell intel.lectual i artístic amb el que m’estic trobant; és més, estic admirat i ple de gratitud. Fa temps que em roda pel cap confeccionar una llista amb tot lo bo, en còmic, que he llegit aquests darrers mesos: una manera de retre un homenatge i de, tal vegada, animar algú altre a treure el nas en un o l’altre dels títols. Crec que ho acabaré fent, però avui vull centrar-me en un únic títol: V de vendetta. Ho faig avui, també, perquè fa ja un parell de dies que s’ha acabat el termini (molt generós: 30 dies) del préstec i vull tenir-lo a mà per escriure això abans de tornar-lo.

La presentació de l’obra, en forma de pròleg i d’epíleg, escrits pels seus realitzadors, l’esmentat Alan Moore i el dibuixant David Lloyd, ens assabenten bastant de tota la peripècia, del trencament que suposa aquest treball en l’evolució del còmic i el més interessant per a mi, el rerefons mental que el va inspirar: la hipòtesi de l’adveniment d’un estat feixista al Regne Unit en els anys 90. S’ha de dir que l’obra va ser escrita a principis dels 80, en plena ofensiva thatcheriana, amb tot el que va comportar, tan a nivell simbòlic com pràctic. Els autors van voler, a partir d’aquest estat de coses en procés de mutació i degradació, fer un exercici d’història ficció a priori. L’Alan Moore arriba a dir, en un moment donat, que creia que caldria una guerra nuclear per portar el seu país a la instauració d’un règim feixista (i és així com ho presenta en l’obra), deixant entendre que la realitat ha superat la ficció: no cal cap guerra nuclear per arribar al feixisme. La pilota, la pregunta, el dubte està llençat. Vivim o no una època feixista? Com és, com seria el feixisme actualitzat? V de vendetta no té la pretensió explícita de contestar aquestes preguntes, però sí que es mou en el terreny del versemblant. Per això és de lectura recomanable, gairebé obligada. Una lectura indubtablement inquietant.

Evidentment no explicaré la història, per no malmetre l’al.licient, el suspens de qui vulgui llegir-la. Em limitaré a donar quatre pinzellades sobre l’obra i seguidament m’esplaiaré una mica sobre el que em suggereix, sobre el que crec qui hi ha de forma subjacent.

Per una banda hi ha el guió, per moments d’un gran nivell intel.lectual, i potser també literari. La narració, de desenvolupament lògic i convencional, està tothora ritmada pel flash-back, per la digressió onírica, per la sentència poètica (en forma de versos o lletres de cançons), tan admonitòria com críptica. El conjunt és enormement suggestiu. 

Pel que fa al dibuix, és molt anys 40-60 (es diria directament sortit de la factoria Marvel), no particularment atractiu, als meus ulls, però sí solvent, potser pel seu mateix realisme. Ni exageracions ni edulcoracions excessives. És cert que molts dels personatges tenen un no sé què de maniquís trets d’un aparador de fa 50 anys, però no hi fa res. El gest, la ganyota, l’expressió són reals, calcats de la vida, i això dóna una força indiscutible a la història. L’acoloriment també sobta bastant: colors "lleigs", sinistres, “sintètics”, híbrids: tonalitats fúcsies, grocs translúcids, verds i blaus elèctrics, marrons i ocres depriments ... una estètica bastant d’aerosol i de neó amb predomini de l'ombra, de la foscor o de la llum artificial. El que marca la pauta és el traçat, el marcat, en negre, de les formes, dels contorns, dels volums. El conjunt d’ambdues coses dóna una certa aspror, duresa, sordidesa (tal com pot i sol ser el paisatge urbà modern) a la imatge, però de seguida te’n adones que aquesta opció il.lustrativa escollida era la bona, ja que va com un guant a la història que se’ns conta. Tal vegada sols el cru realisme té la virtut d’anar acompanyat de la dolçor, del reconfort, l’adhesió a les coses conegudes, familiars, estimades. És el nostre món aquell que se’ns presenta; és la nostra derrota la que se’ns pinta: no podem mirar a una altra banda; no hi ha distància ni desviació possible.

L’acció se situa en una modernitat perfectament recognoscible, molt impregnada d’una percepció i definició molt anys 80 de la realitat (cosa segurament inevitable, atès que l’obra es va fer a principis d’aquella dècada, i que no té la major importància: és creïble, i punt). La intriga, el suspens està servit de la primera pàgina fins a la darrera. És la història d’un combat entre un home i tot un sistema, entre un terrorista i un Estat totalitari: la història d’una venjança amb voluntat salvadora. No diré com acabava, i de fet tampoc queda clar. La qüestió és que hi ha un misteri i que aquest és magistralment dosificat. Hi ha quelcom viu, important, emotiu en aquesta lluita. El lector hi participa, s’hi sent màximament involucrat. Això passa amb qualsevol història ben explicada; és el cas. El que li dóna, segurament, un plus, és que per moments és molt la nostra pròpia història, la nostra pròpia vida, el nostre propi món. És el nostre Occident el que ens estan descrivint. La distància de la ficció es perd: ens sentim involucrats. La tristesa elegíaca, la pena commovedora que travessa i amara les pàgines de V de vendetta s’apodera de nosaltres: estant parlant de nosaltres, de tot el que era o hauria pogut ser i de com s’ha torçat sempre el destí col.lectiu, i per extensió i rebot, també el personal. La intriga, el costat thriller batega en tot moment, però l’aire general i les digressions en històries personals són de profunda recança, de fatalitat dramàtica: de món, de passat irremeiablement perduts. Es vol redreçar un tort, però la innocència sembla ja definitivament perduda, sols viva en els versos que va desgranant l’heroi.

El gran mèrit de V de vendetta és fer creïble el feixisme, donar-li cara humana, fer-lo banal, comprensible. També aquest es presenta com un ordre per al bé comú. També aquest s’ocupa de distreure i donar feina a la gent; també aquest té l’aparença de la normalitat, de la vida “tal qual”; també aquest ha creat una rutina de penes i alegries, de premis i càstigs; també aquest s’ha creat el seu sentit, la seva moral. 

Aquesta dimensió, la del retrat ideològic, antropològic, filosòfic de tota una societat, ens crida potser encara més l’atenció, però no s’ha de menystenir en absolut el vessant psicològic, emotiu esmentat, ja que  aquest serveix de vehicle al primer i li dóna la credibilitat del viscut. Estem davant d’una crítica d’un món, que de tan semblant al real, el prenem com a tal.