Powered By Blogger

divendres, 10 de febrer del 2012

Chacón (III i final)

Québec

O potser sí, podem acabar de retratar, de desemmascarar el personatge amb una faceta potser encara més desconeguda que l’anterior. 

La història començaria fa bastants anys, cap a mitjans dels 90. La Carme Chacón, que milita en el PSC des dels 18 anys, acaba la carrera de Dret a Barcelona, i el partit, veient el seu potencial, i en previsió d’un creixent augment de l’independentisme, decideix enviar-la a Canadà perquè estudiï en profunditat els referèndums secessionistes del Québec i les contraofensives unionistes de l’Estat canadenc per aturar-los. La Carme Chacón es matricula, successivament, a la Osgoode Hall Law School de Toronto, a la Universitat de Montréal i a la Universitat Laval de Québec.

En aquests cursos de postgrau, Chacón té l’oportunitat d’estudiar les polítiques de Pierre Elliot Trudeau i de Stéphane Dion, acèrrims unionistes del Québec al servei de les polítiques centralitzadores d’Ottawa. La qüestió és tenir algú, arribat el moment, ben preparat per fer front a l’auge de l’independentisme català, moviment per al que sempre ha demostrat antipatia, dient, per exemple, que “neix de les emocions negatives” (i el nacionalisme espanyol no? O tots o ningú) i de ser econòmicament insostenible (ha quedat a bastament demostrat que és més aviat al revés).

Tot fa pensar que la Carme Chacón va aprofitar degudament els llargs mesos passats a Canadà. El seu aprenentatge va quedar plasmat, entre d’altres, en el treball que va titular “Comentario del Dictamen del Tribunal Supremo canadiense de 20 de agosto de 1998 sobre la secesión de Quebec”, publicat a la revista Teoría y Realidad Constitucional, número 3, de 1999: http://www.pisunyer.org/publicaciones/punts5.pdf.

Va ser amb bases intel.lectuals com aquesta que la professora de Dret Constitucional de la Universitat de Girona, Carme Chacón Piqueras, va anar construint-se el seu ideari polític. Conjuntament amb homes com en Jesús Caldera (ex-Ministre de Treball i Afers Socials), i l’ex-Ministre de Justícia Juan Fernando López Aguilar, encarna l’ànima més neojacobina del PSOE (que ja és dir), partidària d’una progressiva implicació de l’Estat central en totes les competències, fins i tot en aquelles suposadament exclusives de les comunitats autònomes.

Per assolir aquest objectiu, l’estat central té el recurs dels diners, de la seva enorme, formidable capacitat de finançament (aconseguida, en gran mesura, gràcies a l’espoliació fiscal de Catalunya: amb més de 20.000 milions d'€ anuals, corresponents al 40% dels impostos que es paguen a Catalunya i NO tornen a Catalunya, es poden fer moltes coses...). L’estratègia seria la següent: l’estat compra la participació en àrees de competència autonòmica, mitjançant el seu poder de despesa. Així les comunitats autònomes, a canvi de finançament, renuncien a la seva competència legislativa o executiva, que és recuperada de facto pel govern espanyol. Un exemple flagrant d’això seria la Llei de Dependència promoguda en el seu dia per Jesús Caldera. Tot consisteix, doncs, en impulsar iniciatives populistes que posin els governs locals i autonòmics contra les cordes, fent que molts d’ells es rendeixin gustosos a l’intervencionisme central, òbviament, a major glòria del govern espanyol.

Ara bé, resulta que aquest poder de despesa del govern espanyol no és una innovació pròpia. És quelcom copiat de l’estratègia que des dels anys 70 duent a terme els governs liberals canadencs, ferotgement contraris a la independència del Québec. L’ideòleg d’aquesta política anti-independentista no és altre que l’Stéphane Dion, un dels actuals líders del Partit Liberal del Canadà, i ex-professor de la Carme Chacón quan va estudiar a Canadà.

En Dion és el pare de la Llei de Claredat que en el seu moment va aprovar el govern d’Ottawa i que regula les condicions en les que el govern canadenc acceptarà negociar amb una província la seva secessió de la federació. No cal dir que es tracta d’unes condicions draconianes (avalades per una jurisprudència del Tribunal Suprem molt important sobre el tema).  

Bé, crec que amb aquestes pinzellades coneixem una mica més qui és la Carme Chacón, i podem avaluar millor els seus sentiments i intencions respecte a l’autogovern català. En vista d’això, s’haurà de veure i vigilar el marge de maniobra que li quedi o recuperi en la política espanyola i en l’estrictament catalana, amb el benentès que tot marge i tota influència, per petits que siguin, serà contrari als interessos d’una Catalunya amb personalitat i capacitat de decisió pròpies.

Una altra qüestió, molt diferent, és d’escatir què era millor, a la llarga, per a Catalunya: el triomf d’en Rubalcaba o el seu? Preguntar això és preguntar amb quin candidat el PSOE tindria més possibilitats de derrotar el PP (amb Rajoy o algú altre al capdavant) d’aquí 4 anys o abans. Sembla que la resposta és clara: en Rubalcaba. Per què? Doncs perquè la Chacón, d’aquí 4 anys, seguirà sent “la catalana” malgrat els seus meritoris esforços per no ser-ho o no semblar-ho, ja no serà la nena mona, sinó una mena de proto-Hillary Clinton, i no està gens clar que pugui comptar tampoc amb el vot femení (més envejós que sexista, segons com).

Amb aquesta perspectiva, hi ha qui pensa, de cara als catalans que creiem en la sobirania popular, començant per la catalana, que aniria molt bé que la Chacón fos la candidata socialista. Perdria les eleccions generals i tindríem 4 anys més de govern del PP, amb lo qual el gap entre  Espanya i Catalunya no pararia d’eixamplar-se. És la tesi del pitjor és millor, força arriscada però que té el seu sentit. Es parla, en aquests casos de la granota i l'aigua calenta. No sé si tracta d'un experiment empíric rigorós o sols d'una hipòtesi versemblant, el cas és que si fiquem una granota en aigua bullent, aquesta salta i fuig; si la posem, en canvi, en aigua tèbia que mica en mica anem escalfant gradualment més i més, la granota no reacciona i sense gairebé adonar-se'n acaba bullida. El perill socialista seria aquest: el de la progressiva anestèsia fins a la mort, més o menys dolça i insensible. El PP seria l'atac frontal i bestial, que si no mata a la primera, t'obliga, per instint, a reaccionar. A veure què ens reserva el futur, confiant en que el PP no hagi assimilat prou la tàctica del PSOE-PSC. En aquest cas, i potser només aquest, la supèrbia ens pot fer d'aliat. 

Finalment a la Chacón li ha passat el que els hi ha passat a tots els líders polítics sorgits de Catalunya que han volgut fer política espanyola. 

La llista de polítics catalans que han procurat fer carrera a la capital de l’Estat i que no se n’han sortit és força llarga. El General Joan Prim, President del Consell de Ministres el 1869 mor assassinat el 1870. El que fora segon President de la Primera República Espanyola, el federalista Pi i Maragall no va durar ni cinc setmanes en el càrrec. A Francesc Cambó, ministre en dues ocasions, el Rei Alfons XIII li va arribar a dir que havia d’escollir entre ser el Bismarck espanyol o el Simón Bolívar català; com no va fer ni una cosa ni l’altre el seu lloc a les pàgines d’història és minso (en una barreja de merescuts elogis per tot el que va fer, que fou molt, per la cultura catalana, i l'oprobi  pel lamentable ajut financer que va brindar al cop d’estat de 1936, ajut pel que mai fou recompensat: Roma no paga traïdors...). L’Operació Roca que volia fer president del govern espanyol en Miquel Roca i Junyent va acabar en estrepitós fracàs (cosa que no ha impedit al seu protagonista principal d'enriquir-se mentre el seu país d’origen s’empobreix a marxes forçades, gràcies, entre d’altres a la seva negativa d’aconseguir, en el seu moment, per a Catalunya, el Concert Econòmic: el genuí, no el descafeïnat d'ara que es malda penosament per aconseguir). Li hauria arribat el torn a la Carme Chacón; faltava una dona a la llista.

Queda, molt, molt a dir sobre el socialisme, el PSC, el bipartidisme imperant, l’unionisme, el federalisme, la diversitat, l’autodeterminació... Però serà per una altra ocasió.