Powered By Blogger

divendres, 17 de febrer del 2012

V de vendetta (II)


Per a mi V de Vendetta ve a ser una mena d’eco, una mena de referendament (teòric, artístic) de velles idees, d’antigues hipòtesis meves sobre el caràcter feixista de la nostra època. Ja fa anys em vaig aventurar a pensar que el capitalisme era simplement un feixisme a llarg termini. El que el feixisme històric volia aconseguir en pocs lustres, el capitalisme es proposava aconseguir-ho en un període de temps més llarg. El capitalisme no seria doncs altra cosa que un feixisme “dilatat” en el temps: una mateixa cursa en nom i cap a la demència però amb un tempo diferent, més pausat (i per tant amb més garanties d’èxit, també). Aquesta diferent velocitat vindria donada i alhora donaria peu a uns mitjans diferents. 

Si el feixisme “clàssic” utilitzava preferentment la política, el capitalisme, molt més hàbil, empraria, bàsicament l’economia. Allà on el feixisme usava la força de la violència, el capitalisme, en un primer moment, faria ús de la violència del Mercat. L’objectiu, el punt d’arribada seria el mateix, però: la fantàstica acumulació d’energia al servei del somni delirant d’uns pocs. És cert que el nazisme ja era industrial i esclavista, però arrossegava encara la rèmora del romanticisme guerrer. El capitalisme estaria sent molt més pragmàtic... no debades és un invent essencialment anglosaxó. Sigui com sigui, deixant de banda els matisos, estaríem al davant d’una mateixa història de domini, d’esclavatge, d’abús, d’atropellament, de racisme, de manipulació, d’engany, però amb mètodes i ritmes diferents. La grolleria precipitada hauria donat pas a una sofisticació i planificació més acurades i maquiavèl·liques.

Finalment, el que va perdre al feixisme històric va ser la seva acceleració, fruit, d’alguna manera, de la seva sinceritat: vull?, doncs puc, ho intento. El capitalisme seria molt més sibil.lí, indirecte en els mitjans, però en els resultats. Es val, com el vell feixisme, del desig, en el pathos de l’home modern, àvid i desesperat, però canalitza aquest desig, afany cap a la transformació tecnològica del món, no cap a la seva possessió i domini superficial, nominal, simbòlic, aparent... L’antic feixisme ja sabia que calia introduir-se en les consciències individuals per tal d’aconseguir uns plena submissió (i per això existia un Ministeri de Propaganda, amb un Goebbels al capdavant), però estava encara molt massa llastat pel dualisme maniqueu, pel reflex tribal, ètnic. 
 
La qüestió és fer participar a la gent en la seva pròpia explotació, en l’autoexplotació. La vida deixa de ser una finalitat en si mateixa per passar a ser el mitjà d’una persecució. La gent és només un recurs que cal explotar per tal d’assolir una fita cada cop més gran, cada cop més difícil: un horitzó que no deixa mai de ser un horitzó. La industrialització a marxes forçades substitueix la guerra com a modalitat principal d’enrolament massiu; la ciència desbanca definitivament la religió com a credo col.lectiu. Des de l’histerisme maltusià, el pànic economicista, el fanatisme darwinià s'aconsegueix crear un univers mental de submissió, de terror, d’obediència cega. L'  espantall de la necessitat permetrà el xantatge de la por, que, escampat i multiplicat fins al paroxisme, obté el que cap altre mitjà podria assolir: el sotmetiment consentit i participatiu de la immensa majoria. 

Aquesta dimensió totalitzadora, que ja es donava en el feixisme “clàssic” (pensem sobretot en el seu màxim exponent, el nazisme), aniria vehiculada, acompanyada de tres condicions que V de vendetta reflecteix perfectament respecte a la societat de ficció que descriu, que seria alhora, en darrera instància, també la nostra, la real, l’actual. Per una banda la jerarquització: no tothom és oprimit, explotat de la mateix manera i en el mateix grau: hi ha diferents nivells de privilegi. La segona és la naturalitat amb la que ho viu molta gent que en treu, mentre va bé, un profit psicològic i material molt considerable. La tercera seria el caràcter malgrat tot humà i la intel.ligència (que reforça aquest caràcter) del sistema i de la seva cúpula dirigent.

La primera condició, la de la jerarquia, assegura la lleialtat. És la cadena de la “complicitat sense amistat” que descriu La Boétie, l’amic filòsof de Montaigne. Els de baix vigilen els de dalt (per veure si no fan una passa en fals i els poden substituir), i els de dalt fan lo propi amb els que tenen més amunt. És el regne de la vigilància universal, un Big Brother disseminat i atomitzat en el conjunt de la població. Una fidelitat basada, més que mai, en la por: la interiorització de l’autocensura, de la repressió portades a la perfecció; però també en la complaença vanitosa, en la satisfacció egòlatra de dominar els de sota: per una petita porció de poder hom renunciaria al poder, infinitament més gran, de disposar de la pròpia vida i persona. Un es recrea en la il.lusió de ser un escollit, un afavorit, quan en realitat sols és un miserable engranatge de la descomunal maquinària. Si sumem a això les diverses i variades compensacions i recompenses materials segons l’escalafó, veiem que solidesa de la subjecció de l’individu al sistema és d'una consistència difícilment trencable.

La segona condició consisteix en aquesta capacitat que té l’ésser humà d’acostumar-se, de donar per natural, normal, el que és patològic. El que és una opció (política, ideològica, cultural) entre d’altres, pel simple fet de triomfar en un moment donat, és presentada, es presenta a si mateixa com a necessària en sentit filosòfic: la realitat no pot ser altrament que de la manera que ella encarna. El curs del temps i la repetició insistent del mite fundacional (que recalca el caràcter inevitable de la forma, de l’organització social en la que hom es troba, viu) no faran més que reforçar aquesta “naturalitat necessària”. El “real” anirà agafant la pàtina, la densitat, la “textura”, la familiaritat de les coses que “sempre han  estat així”, que no poden ser altrament... i que, comptat i debatut, i per mor de sentimentalisme, tampoc no volem que canviïn. La monstruositat, gràcies al rentat de cervell i a la quotidianitat esdevindrà quelcom banal, trivial. Tindrà ja carta de naturalesa, de ciutadania, que es diu: per reduccionisme, per ofuscació, de la potencialitat immensa de la vida i de l'esperit s'haurà passat a una representació i concreció de la realitat completament esquifides i degradades. I tanmateix, el sentiment generalitzat serà el de que "les coses o no poden ser altrament o serien necessàriament pitjors. Davant d’aquests disjuntiva em quedo amb el que ja tinc"...

La tercera condició és un dels grans encerts, dels tocs genials de V de vendetta. És una condició doble. Per una banda ens mostra un líder amb sentiments: el Poder és humà... i per tant com nosaltres, i per tant igualment bo. La qualitat humana dels poderosos, natural i inevitable, pot ser perfectament utilitzada pel mateix poder per tal d’aparèixer sota la semblança de la igualtat: si té sentiments, és com jo, també pateix i necessita i mereix la meva ajuda. En V de vendetta, aquesta faceta fràgil, dubitativa del líder sols és patent per al lector (i, lleument, per als col.laboradors immediats del líder). Rau el dubte aquí, queda en l’aire l’interrogant de quin és el grau d’humanitat (en contraposició a certesa científica, per exemple) que ha de revestir el poder per tal d’aconseguir un màxim reconeixement i recolzament. L’etern debat entre persona i màquina, entre humanitat i perfecció. Volem els dos alhora (la identificació amb un i el poder que dóna l’altre), però encara no existeix l’òptima combinació. Paciència: la biotecnologia i la robòtica hi estan treballant dia i nit.