Powered By Blogger

diumenge, 5 de febrer del 2012

Garzón i Chacón al "paro-dón" (II)


Ja veurem com acaba tot això, però el que està clar és que s’està posant pals a les rodes de la memòria històrica de mala manera. Contràriament a d’altres països que s’han enfrontat amb el seu passat, Espanya no sembla disposada a fer-ho. Argentina i Xile ho han fet (i això que es tracta de casos bastant més recents que no l’espanyol). Alemanya ho va fer ja fa anys i ho continua fent. Espanya prefereix situar-se al nivell de Turquia, país que segueix negant l’existència del genocidi armeni (fins i tot pots acabar a la presó, per llei, per difondre, investigar, ventilar el tema). Finalment la diferència amb els països que sí han fet els deures, és que aquí, malgrat les aparences, la democràcia no ha acabat de guanyar, de superar la història. Seguim enganxats al passat. No se’l vol remoure, perquè encara és viu, perviu. Una part important de la societat segueix creient en el que fa fer i basant la seva legitimitat, tal vegada la seva autoestima i àdhuc identitat, en el que va fer. En aquestes condicions no es pot girar full de veritat.

El judici del President Companys segueix sense ser anul.lat. Una part dels Papers de Salamanca segueixen segrestats a Salamanca. Els nens robats del franquisme (nens arrabassats a mares i pares desafectes al règim i adoptats per famílies addictes a aquest) segueixen sense saber quins eren els seus autèntics pares i sense que es reconegui els culpables de dita monstruositat. Milers i milers de cossos jauen en fosses comunes per tot el territori sense que els familiars puguin, tinguin dret a desenterrar-los, donar-los convenient sepultura i tancar, d’una vegada, la ferida de més de 70 anys...

En Garzón ha fet al.lusió també a un pla per fer desaparèixer oponents, vigent de l’any 1939 fins a principis dels anys 50. Ara mateix no tinc més detalls, però seria absurd sorprendre’s: el règim franquista va demostrar, des del primer dia, una voluntat de persecució i extermini com poques s’han conegut a Europa. Per tant, que ordís i portés a la pràctica un pla per fer desaparèixer persones, és més que creïble.

L’Estat espanyol ha anat sempre retardant les pensions, les compensacions, els gestos de reparació envers les víctimes del bàndol perdedor; fins i tot quan manaven els socialistes. Els arguments sempre han estat els mateixos: no reobrir velles ferides, preservar la pau social, recordar que amb la Llei d’Amnistia de 1977 quedava tancada tota possibilitat d’exigir responsabilitats.

La qüestió era guanyar temps, de tal manera que els afectats directes anessin desapareixent per edat. Però la memòria és llarga i la gent és longeva. El greuge irreparat, a més, pot convertir-se en un motiu per no abandonar el combat, per seguir vivint... L’ésser humà estima, encara que sigui inconscientment, la veritat, i abans de marxar del món, vol que les coses quadrin.

L’Estat espanyol, deliberadament i també segurament també per error, ha confós oblit amb perdó. No ha entès o volgut entendre, que sols des de la comprensió i l’aclariment dels fets un pot fer el doble exercici de superar el trauma i  perdonar els culpables. Sols l’explicació detallada, “científica”, de com van anar les coses, permet el sublimar-les. Descrivint i raonant els fets un es pot alliberar d’aquests, i també de l’odi cap als que han estat causa, agents del teu sofriment. Sols veient el caràcter contingent i alhora fatal de l’encadenament dels drames, podem entendre la condició humana i esdevenir capaços d’acceptar-la i de reconciliar-nos amb ella.

Cal tenir present, també, que el reconeixement de la veritat històrica no sols allibera la víctima del seu odi, sinó que allibera també el botxí de la seva vergonya, del seu sentiment de culpabilitat (els que en tenen, clar). Un cas paradigmàtic d’això, encara que indirecte, és el de Pedro Urraca, l’agent de la policia franquista que va capturar el President Companys a França. Ell no es va penedir mai del seu acte, però sembla que ho va viure amb un cert malestar i que tendia a admirar en Companys. D’una manera o d’una altra, va transmetre aquesta inquietud al seu fill, i ara aquest, fa pocs mesos, ha cedit a l’Arxiu Nacional de Catalunya el fons documental del seu pare, en el que hi hauria els 15 dietaris escrits entre 1922 i 1948, incloent, doncs, tot lo referent a la detenció i deportació del President de la Generalitat de Catalunya. Aquest gest, de desgreuge, de reconciliació, del fill Urraca, no sols l’honora a ell, sinó que fins i tot dignifica una mica el pare. Es tanca el cercle, es reunifica, en la memòria compartida, la vella polarització, l’antiga confrontació. Tot un exemple de com podrien i haurien d’anar les coses. Que sigui el fill qui demani perdó és quasi millor i més prometedor (també més fàcil?) que no que sigui l’autor de l’acte injust (a qui sempre li costarà posar-se en qüestió).

Sense veritat no hi ha objectivitat, i sense ella no hi ha equanimitat, magnanimitat, perdó. Sense aquest esforç de cura, la ferida segueix activa, burxadora, obsessiva; segueix sembrant discòrdia, alimentant una rancúnia, un ressentiment, un odi desmesurats de la força d’un fantasma. El perdó, com la tolerància, es basa, o almenys passa, pel coneixement i la comprensió de la cosa. El perdó és un acte de saviesa, i la saviesa demana dues coses: el temps (l’experiència) i el saber. Ambdues coses són igualment necessàries: el pas del temps en la ignorància no porta (prou) fruits (un es pot quedar perfectament anquilosat, sense avançar un mil.límetre); saber sense l’experiència del viure, sol ser igualment insuficient (donant peu a purismes excessius)... Tot això és sabut, ja sigui des del sentit comú, des de l’experiència o també des dels coneixements elementals de la psicologia.

Es poden fer algunes concessions de forma pel que fa a la veritat, però mai renunciar a un bocí del seu fons. Si no es respecta aquesta regla sagrada, després surt el que surt, la merda: la nova, generada a partir dels fonaments espuris; i la vella, encara més podrida i enverinada.

L’Estat espanyol ha preferit no fer mai aquest exercici; en el millor dels casos l’ha deixat sempre per a més endavant, el que és el mateix. Això ha fet que no sols no cicatritzés la ferida, sinó que empitjorés. Fins i tot ara, que la majoria de víctimes directes o indirectes ha desaparegut, les altes instàncies de l’Estat, com són la magistratura, s’entesten en frenar el procés d’autèntica reconciliació. Frenar, fins i tot, perseguint aquells, com en Garzón, disposats a assumir la magna tasca de netejar d’una punyetera vegada les miasmes de la rèmora del passat.