Powered By Blogger

dijous, 26 de gener del 2012

El visitant (i 2)

Em veia amb passió i deia que això era vida. M'ha preguntat per la meva vida sentimental (no recordo ara si l’expressió ha estat exactament aquesta) i li he dit que d’ençà que ho vaig deixar estar amb la N. (no ens enteníem prou bé i patia una ofensiva d’acúfens), rien de rien. Que esperava anar-me sentint cada cop més centrat, millor i que a partir d’aquí confiava sorgís alguna cosa, tot i no amagar-me l'enorme retard acumulat, i que per tant no podia tampoc descartar que em quedés “així” definitivament... He seguit tot dient que de fa mig any porto molt millor lo dels acúfens i que això em procura pau amb mi mateix, alhora que semblo haver entrat en una fase com més tolerant envers tot, com tocat per una mena de tendresa (poètica, mística) ja una mica de comiat... La mort com a via de confraternització amb tot i tothom, finalment. Al meu parer, he continuat dient, la condició mortal es va revelant per etapes i que, pel que feia a mi, havia fet una nova passa “endavant”. Que el pas dels anys, i segurament també l’escriptura, m’estava permetent superar l’odi (més tard pensaria també en la por: motors fantàstics de la Història que deuen anar sempre junts, no?) que m’havia tingut tenallat tota la vida. He coronat el tema dient que a través del llenguatge (del seu abús, ai las) potser havia evitat de convertir-me en algú perillós, almenys per a mi mateix (d'això darrer no n'estic del tot convençut, val a dir): la curiositat et porta a posar-te en la posició de l’altra i ja l’has “cagada": volies fer de lloctinent de Cèsar Borja i et veus fent de patge de Sant Francesc d'Assís... Se m'acut que per un procés de decantació, de destil.lació, de sublimació verbal, la cosa -la mala llet acumulada - hauria quedat en un acudit, en una caricatura, en una jaculatòria de vocació còsmica amb efectes anecdòtics i tirant a inofensiusHa semblat entendre'm perfectament. No m’ha demanat més detalls de la meva vida (millor), ni m'ha donat cap consell concret, contràriament al que potser esperava i tal vegada hauria volgut i temut (podria ser que estableixi, marqui una distància pel fet de ja no anar a les seves classes; normal). No hi ha res que ens agradi més que tenir una norma, una llei, un principi, i no seguir-los. El que l'home vol no és tant la llibertat com la irresponsabilitat. Preferim no fer el que se'ns mana, que no fer el que volem (que tampoc sabem massa que és de tan gran que ens ve).

Li he dit que tot el que hagués de venir vindria a través de l'escriure, que gairebé no sortia de casa, tot el dia amorrat a l'ordinador. Com no vull passar per ingenu (encara que ho sigui), li he dit que tampoc em sorprendria quedar-me en aquest punt ja per sempre més, en una mena de repetició deliqüescent de mi mateix, en una progressiva evaporació literal (de lletra, s'entén), tancat, reduït a la mínima expressió, en fase d’autoconsumpció cada cop més gasosa i irreversible (suposo que l’anorèxia deu anar per aquí)... Com el personatge aquell de Kafka que viu en una gàbia de circ i un bon dia comença a aprimar-se fins pràcticament desaparèixer, fer-se gairebé invisible. Haig de dir, aquí, que sempre m’ha fascinat la negació, el buit, l’autarquia, l’absència, l’absolut de la no-necessitat, la moral de setge: estirar la resistència més enllà de l’humà... El menys com a valor suprem (una versió quantitativa, i sense tanta mala folla, del “pitjor és millor”, subversió, aquesta, de caire qualitatiu, que em limito a contemplar amb simpatia). Els oposats, l’abundància, el luxe i tot això, sempre han exercit sobre mi una poderosa atracció, però alhora el seu caràcter aparatós i onerosos, el seu deix arrogant i pretensiós sempre m'han fet mandra... i por: sempre m'ha aparegut molt massa aptes a concitar la fúria divina, que veuria en ells un blanc massa temptador de tant visible, brillant. En l'anonimat, en el passar desapercebut hi ha una estratègia de supervivència (de vol ras: la millor) que em té robat el cor. Definitivament, l’estètica de camp de concentració és la meva.


No he volgut rematar ni esplaiar-me massa en la cosa, ja que tinc un costat supersticiós: evitar descriure massa clarament els perills de l'esdevenidor, de projectar amb massa claredat el fracàs, no fos cas que el dir, el descriure fos una crida misteriosa, parasimpàtica a la seva concreció real (molt en la línia de The secret, el súper vendes de fa uns pocs anys). En tot cas, he volgut mostrar enteresa i he afirmat que si era el cas (si lo meu havia de ser un naufragi cada cop més minimalista, una mena d’apoteosi per la via de la misèria), doncs ja m'estava bé. Que fos el que fos, escriure era la meva manera de viure, que no en tenia una altra (ho deia convençut, però també amb la recança de l'altíssim preu que es paga: o viure o escriure?), i que n’assumia més que mai les conseqüències. M'ha vingut a dir que tingués confiança, que mai se sap per on van i surten els trets, i un cop més m'ha donat exemples seus (li entreveig una certa vanitat, però ningú és perfecte...), resumits en el cas genèric de trobar-se un bon dia algú que li se li atansa i li presenta el seus fills, volent dir: aquests fills són gràcies a vostè (que em va presentar a la meva futura dona, o va aconsellar-me que fes això, o em va recomanar tal lectura que va canviar la meva vida). M'ha demanat el link del blog, li he dit que era en català, no s'ha sorprès ultra mesura (sap que sóc catalanoparlant) i me l'ha demanat igualment -un simple reflex de cortesia, segurament- tot dient que el llegeix prou bé. M'he prestat, és clar, a explicar-li, a traduir-li, arribat el cas, el que volgués. És un dels perills del llenguatge: com ets fora de tu i del temps, sols ser d'una generositat que després et pesa com una làpida tombal. 

Per educació i un mínim sentit de l'equilibri (pràcticament només parlava jo) he preguntat per ell, pels seus fills (dos casats ara fa una mica més d'un any), per la seva dona (quan hi penso o me la represento no puc evitar l'astorament, fet d'incomprensió, que el seu costum d’ortodòxia normativa de dur perruca suscita en mi). M'ha dit que molt bé, que fa una vida ordenada, que dóna classes a la universitat... Ha afegit, amable, segurament per afalagar-me i encoratjar-me, que de tota manera no podia evitar sentir una certa enveja pel meu estat d'efervescència creativa. He protestat tímidament, amb la punta de desassossec que em produeix sempre confrontar la meva vida amb la dels altres, gairebé sempre més plenes i reeixides, o que així m'ho semblen. Per completar això de l'escriptura he dit que em servia també per alliberar-me enormement del viscut, del pes que duia a sobre; li he esbossat a corre-cuita la imatge d'algú que arrossegués un sac pel mig del carrer (jo estava assegut de cara al tram de Consell de Cent amb Sardenya i era allà que em representava l'escena) d'una llargària, m'ha semblat bé ser hiperbòlic, de 10 km. Com per justificar-me he afegit alguna cosa com que la cosa havia estat forteta, o almenys m’ho havia semblat (però tot és tan relatiu, subjectiu, incomparable, intransferible, insondable, que un no sap mai què és què, ni a què atenir-se... per assegurar-se de no quedar curt en el ranking del sofriment, sempre hi ha el recurs del suplement de masoquisme; jo sóc previsor i no me n’estic, em constitueixo reserves (l'estalvi és un gran valor massa maltractat). Mentre visqui prometo que els pirates d'Astèrix i Obèlix no estaran sols...

Ha donat per conclosa la trobada, no m'he fet pregar i he esmentat el seu natural compromís d'atendre el següent visitant. M'ha acompanyat fins a la recepció, on esperava una senyora, però l'aixecar-nos i l’anar cap allà encara ha donat per a un petit intercanvi més. A la meva afirmació de la necessitat de dir-ho tot, absolutament tot (per acabar d'una vegada), ell ha correspost amb el conegut i fonamental principi judaic de que tot ve del Verb, afegint, cosa que ha estat per a mi com una llum reveladora, que per tant és normal, necessari, que tot torni a ell, que acabi en ell. M'ha agradat, m'he entès millor que mai. Es tancava el bucle! El ser i el dir es vivien un a l’altre en un cercle tancat. Uf!, tot quedava a casa. Una exclamació meva d'exultació intel.lectual li ha fet dir alguna cosa com "acabarás como un ...ino". No ho he sentit bé, però la cordialitat deguda i del moment m’ha permès una mitja rialla de complicitat; m’ha semblat deduir que deia que jo acabaria “lampiño” o “albino”. En ambdós casos li trobava sentit: en el primer estaria anant en sentit contrari al temps, cap a l’origen (com la peli aquella, que no he vist pas, del Brad Pitt en que es va fent cada cop més jove: La curiosa vida de Benjamin Button); el segon, el d’”albino”, era més difícil de salvar, però me n'he sortit prou bé associant-ho a la sentència d’Hesiòde: el dia que els nens neixin amb els cabell blancs s’acabarà el món (funesta predicció que relaciono sempre amb aquesta terrible malaltia d’infants que neixen amb cossos de vells). Afortunadament ha repetit la frase (un recurs retòric o psicològic com un altre: per guanyar temps o escapolir-se del present i d'un mateix) i es tractava de “rabino”... Potser en una altra vida no m’importaria (entre d’altres coses es poden, s'han de casar).


Ens hem abraçat, i per un ressort absurd li he donat encara la mà (que ha encaixat agafant-me també l'avant-braç amb la mà esquerra): per què anar de més a menys? (s'ho haurà pres com un lleig, un senyal de distanciament? Una declinació més del “Per què quedar bé podent quedar malament?”?). Atordit, he dit adéu i bon dia a la recepcionista (una noia de cabell ros de sobri i digne atractiu, en la que ja m’havia fixat a l'arribar), que m'ha contestat amb un "igualment, que vagi bé" que m'ha encantat, però que malauradament no he tingut la rapidesa de correspondre. Sortit en ple Eixample, feia bo i podia tornar a la meva guerra particular.