Powered By Blogger

diumenge, 12 d’agost del 2012

Konstanz (XIII i final)


Volíem agafar l’autopista paral.lela a l’Autoroute du Soleil, evitant d’anar massa cap a l’est i trobar-nos ja a Ginebra) però vam poder experimentar en perjudici propi que una autopista pot travessar un territori sense tenir entrades i sortides durant 70 ó 80 quilòmetres, si no hi ha un flux de trànsit que ho justifiqui. O potser simplement la vam cagar agafant el camí equivocat. Seguíem amb el mapa continental, que era poc més que tenir un brúixola. Per fortuna per a mi, vaig estar endormiscat una bona part del que va durar l’excursió aquesta.  Al final vam poder entrar a la ditxosa autopista, però en el punt en el que l’hauríem creuada camí de Beaune… Res greu, ja se sap, coses de la conducció. La baixada cap a Lió es va fer sola, com qui diu.
El panell anunciant l’existència d’un Coq de la Bresse ens va fer pensar que aviat seria l’hora de dinar. Vam decidir, però, fer tirada fins a Lió. En poc més de cent quilòmetres vam veure el resultat de dos accidents, tots dos en el carril ràpid (en un sentit i l’altre). El primer cotxe s’havia desviat contra la barrera divisòria i sortint disparat helicoïdalment havia quedat cap per amunt sobre el mateix carril pel que circulava. Uns nanos negres, manifestament sencers, parlamentaven amb la policia arran del cotxe cap per avall. Quina xamba… El segon era igualment espectacular: un cotxe havia quedat travessat en sentit perpendicular a la marxa, també en el carril ràpid; un camió l’havia envestit en angle recte. L’impacte no semblava important i tot feia pensar que tothom s’havia salvat… d’una i bona. En aquella autopista, aquell dia, Déu havia tingut feina.
Lyon sempre és un parany per als viatgers; la vols contornejar però no sempre l’encertes. Després d’una o més errades, no vam tenir més remei que creuar-la, el que pot ser ràpid o a velocitat de còagul sanguini. Va ser més aviat això. Vaig aprofitar per prendre vistes d’una ciutat que, pel poc que la conec, té el seu atractiu, el seu charme: el passeig de plataners al llarg del Saône, elegants i sòlids edificis vuitcentistes, el turó amb no sé quin temple catòlic, les perspectives que ofereix el Ròdan i els ponts que el creuen. Poc o molt, una mena de petit París on segurament es viu millor que en el gran. La seva localització geográfica no pòt ser més céntrica, a escala europea. Si Europa (almenys el que es coneix com Europa occidental) hagués de tenir una capital geogràficament centrada, aquesta no podria ser altra que Lió).
Superar Lió és com passar el Rubicó: et falten encara uns 600 quilòmetres per ser a casa, però la sensació de que ja tot va de baixada, cap al mar i el sol s’apodera psicològicament de tu. Vam fer un halt per dinar en un Courtepaille (la peça de xai de 180 grams de la foto, un cop en el plat era una cosa més aviat ridícula, però ja se sap). Poc després, aprofitant un parada benzinera, per primer cop agafaria jo el cotxe. Va ser la típica conducció densa, de vacances, amb el sol de tarda de cara. La calor i el sopor eren aclaparadors. Reconeixent un cop més un paisatge que segueixo ignorant pel que fa a la majoria de llocs, poblacions, vam arribar a La Jonquera i poc després a casa. Tot era sec, menjat pel sol.
En D. es va quedar l’estona de descansar un moment i donar un cop d’ull. Em vaig quedar sol, contrariat per no trobar-hi ningú (la gent vindria l’endemà, la festa prevista no seria fins al 21). La sensació de que tot era per fer, de que el país estava destrossat, deixat de la mà de Déu, amb massa gent que no l’estimava (o l'estimava d'una manera ben rara i curiosa) em va enterbolir una mica l’ànim. Venia d’Europa i arribava a un no man’s land africà. Estàvem com sempre, on sempre havíem estat. Tenia, també com sempre, molt a fer, i em vaig activar (el pencar és un antidepressiu considerable). El primer i principal era regar. Part del que vaig regar quedaria reduït a cendra menys de tres dies més tard.
Casualment, visitant l’altre dia per un tema de plaques solars un amic que viu com jo, aïllat (però tot l’any, amb familia i més bregat que no pas jo), semblantment afectat per l’incendi, tenia a casa una familia amiga francesa de prop de Belfort. L’home, amb un rostre inconfusiblement gavatxo (o com a molt belga) em va dir que el nucli antic de Belfort no està malament, però que la resta no té gaire interès (o és el que em va semblar entendre). A instàncies del seu amfitrió em va parlar però del que es coneix com els “1.000 étangs”, una zona amb una gran quantitat d’estanys, molts de propietat privada. La gent hi pesca o els lloga per pescar i un cop l’any els buida, els queda els peixos grossos i deixa que els vius facin el seu desenvolupament. De tot això aquí no en tenim. No és terra d’abundància, la nostra. És terra de treball segur i guany incert.
Vist i parlat del tema de les plaques, ja camí del cotxe, va sortir el tema dels generadors. Si hi ha un tema en el que a n’en C. li agradi esplaiar-se és aquest. Si t'enganxa estàs perdut. Que fa quinze anys que s’hi baralla, que si la marca Honda és l'única bona de veritat, que malfiar-se de les imitacions, que el butà gasta molt menys, que amb un de 1.500 ja fas, etc. 10 minuts sota un calorós sol de tarda. Amb un cap com un timbal vaig tornar cap a casa. Vint, trenta, quaranta feines, grans i petites m’hi esperaven, com sempre, com cada dia, com ara que acabo aquesta modesta narració viatgera, un matí de diumenge de 12 d’agost.