Powered By Blogger

diumenge, 12 d’agost del 2012

Konstanz (XI)





La ciutat, o en tot cas el seu centre, queda enclavada en el fons d’una àmplia depressió. Tot baixant anàvem deixant enrere hotels d’aquests de carretera (el que em pensava que era un tàcit acord de dormir en el centre històric no era més que distracció per part d’en D.: menys mal). Vam creuar un pont llarg i ens vam situar en l’entramat urbà antic.  
Va ser com entrar en un món estrany, en un somni, en el decorat d’una pel.lícula histórica. Era ja relativament tard, els carrers eren pràcticament deserts. Vam començar a donar voltes, a preguntar, a passar dues, tres i quatre cops pel mateix lloc. Tot era un dèdal de carrers homogenis, tot fet de pedra grisa, d’una mateixa época, lúgubre, com d’internat o d’hospici de luxe sinistre…  Els trets distintius eren pràcticament absents: els cotxes, l’asfalt (quan no eren carrers de llambordes) i poca cosa més. No hi havia ni publicitat lluminosa, ni ensenyes vistoses, ni taxímetres, ni cabines telefòniques, ni paperes visibles, a penes semàfors… El despullament a l’essencial era radical.
La grisor pètria, el silenci de la nit buida i la llum esmorteïda dels fanals (vuitcentistes: amb cobertura de coure i sortint directament de les façanes de les cases), això, en una mena d’ambientació Second Empire tétrica era tot. Les cases eren baixetes, totes al mateix nivell; els carrers s’estiraven en la monotonía d’un únic i mateix organisme petri. Aquella pedra grisa, ben cisellada, precisament neoclàssica, era la sola protagonista del lloc, tot era ella, fet d’ella, inundat d’ella...
Venint de l’Alemanya alegre i desenfadada del Bodensee, allò era caure en un univers opressiu i obsessiu, en el malson piranesià de I Carceri en versió horitzontal, o en l’ideal, el paradís napoleònic fet pedra…  En tot cas era endinsar-se en la fredor i la severitat del barroquisme francés més clàssic, castrense i castrador que hom es pugui imaginar. Dic barroquisme, parlo de classicisme, però hi havia també la densitat urbana, l’atapeïment medievals. Sobre un traçat vell de 700 ó 800 anys s’havia sobreposat, desenvolupat i fixat, a partir de, posem, el segle XVII, un model de ciutat, un estil arquitectònic que, amb lleus modulacions, s’havia perpetuat fins a mitjans del segle XIX, moment en el que havia quedat definitivament fixat, fossilitzat, com consagrat per a la posteritat. 8, 9 ó 10 generacions de” besançonnais” havien nascut, viscut i mort, en bona mesura, en un mateix marc urbà. Almenys aquesta era la sensació que desprenia el lloc. Tot un experiment psicològic, ni de bon tros exclusiu, però dut a terme, amb més intenció, perfecció, consciència que en la majoria dels altres casos.
Unes noies van dedicar-nos gairebé deu minuts a pensar i trobar l’hotel que ens podia convenir. Era a prop però vam donar encara un parell o tres de voltes fins trobar-lo (les indicacions confuses i les direccions prohibides ens ho van posar complicat). Era un hotel antic, amb la seva entrada cotxera i el seu jardí-pàrquing. Tot prou acollidor, començant pel jove recepcionista. Vam decidir-nos a sortir a treure el nas i mirar de menjar alguna cosa; teníem de temps fins les dues (hora en la que el recepcionista pujaria a arreglar les habitacions: curiosa hora per fer neteja, posar ordre). Caminant, la sensació anacrònia era encara més aguda. Totes les cases tenien les seves carboneres arran de terra. Rètols esmaltats de blau i blanc feia potser més de cent anys que informaven: “gaz à l’étage” (pisos amb gas). Sobri, elemental, gairebé conceptual.
Semblava que el porter de nit tenia raó, que tot era ja tancat i barrat, però no del tot: en una de les places, amb església important, grups de joves feien barrila bevent i menjant pel carrer. Vaig tancar un lloc de falafells: el darrer swarma del dia (amb el final de les llonces de carn ensartada): potser el més bo que he menjat mai (en D. va anar a la competència occidental i no es va poder acabar l’entrepà de dolent que era). Un gat, crec recordar que negre, es va creuar en el nostre camí i ens va seguir una estona, tot deixant-se tocar: una nota més per a completar el quadre fantasmagòric (i per què no fantasmagòtic?, versió cartesiana, geomètrica, hexagonal, això sí) de l'hora i el lloc.
Ens vam llevar d’hora, amb la intenció de dedicar una estona a conèixer una mica més aquella ciutat declarada patrimoni universal per l’Unesco i lloc de naixença de Victor Hugo (no podia ser altrament: l’estètica Notre Dame de Paris i Les Misérables era omnipresent). Amb la claror del dia, la pedra grisa i casernària era molt més amable. En realitat, no era grisa: era de color blau-gris (com de núvol) i crema: taques sinuoses i allargades d’un to i l’altre. La tranquil.litat seguía sent dominant. El lloc semblava adormit en el seu passat. Van pujar turó amunt, amb el propòsit d’arribar-nos fins la fortelesa. Vam passar pel davant d’una llibreria de vell: hi havia consciència pública del potencial romàntic de l’indret… Com si algú, alguna cosa t’estigués dient que la vida de Besançon era més literaria que real, més la invenció d’un dibuixant de còmics que una ciutat bategant al ritme dels temps i de les activitats actuals.