Powered By Blogger

dimecres, 8 d’agost del 2012

J'accuse (III)


Recapitulem. Els rics posen al seu abast la bellesa del món gràcies als seus diners. Fent-ho incorren en tres contradiccions (les reconeguin o no, ens siguin o no conscients). La primera és que destrueixen els equilibris naturals i culturals que fan possible allò mateix que volen per a ells. La segona és que massa sovint la seva mateixa manera de conèixer l’objecte desitjat té un impacte negatiu en aquest objecte (sent, a més a més, una manera superficial, consumiste de tenir-hi contacte). La tercera és que el que podria semblar una justificació és, en realitat, una nova contradicció amb uns suposats postulats conversacionistes i tradicionalistes: escollint la part accepten, tàcitament, implícitament de desatendre el tot, amb la irresponsabilitat que això suposa.

2. Una responsabilitat reivindicada però no assumida (o sols en benefici propi)

La segona crítica té a veure amb una mancança, amb un contradicció d’ordre religiós.

Des de l’ateísme dominant es deixa entendre, amb freqüència de forma explícita i grandiloqüent, que la Humanitat està capacitada i es dóna la missió d’acabar amb els mals que assoten el món (fam, malalties, desigualtats, injustícies, guerres). La creixent organització racional, científica de l’existència permetrà anar eliminant les xacres que pateix de sempre l’ésser humà, se’ns diu (de fa uns 200 anys). Nosaltres farem la feina de Déu, que ningú pateixi, se’ns ve a dir.

Haig de dir que em sembla perfecte que l’home vulgui asumir la resolució dels seus mals, el que passa és que no acabo de veure els resultats. La realitat sembla desmentir o la capacitat o la intenció (i, el més probable, una cosa i l’altra).

Estem, al meu parer, al davant d’una cas flagrant, escandalós de presumpció i d’engany. Es diu i es repeteix fins a la sacietat que la Humanitat pot fer una cosa i després no la fa, perquè no pot o perquè no vol (prou). En pro d’aquest pretès ideal, per tal d’aplanar-li el camí i fer-lo viable, es proclama la necessitat de fer taula rasa de tots els sistemes de creences preexistents, i s’actua en conseqüència: les estructures de creença anteriors, alternatives són esbandides i bandejades. Acusades de fatalisme, de superstició, d’anacronisme, d’irracionalitat se les estigmatitza i persegueix de forma oberta o subtil. Segons el nou paradigma mental hegemònic, els vells sistemes de creença perpetuen i consagren la injusticia: cal acabar amb elles.

Insisteixo que el “programa” em sembla molt bé, però vistos els resultats es pot afirmar que no ha funcionat, i s’ha de poder dir amb tota rotunditat. El mite del Progrés ha durat el que ha durat. La seva inercia durarà encara uns decennis (o fins i tot segles), però anirà, inexorablement, perdent força i sent substituït per una altra cosa, tal vegada alguna de les “fórmules” precedents que havia arraconat en la seva marxa i implantació.

Davant del fracàs difícilment dissimulable de l’”ordre modern”, els que l’han professat i s’hi han abonat en vida, intenten variades respostes i sortides.

Una (que en el passat solia ser la principal i gairebé única) és que “aviat” arribarà el gran dia, que queden alguns serrells per resoldre (algunes malalties endèmiques, alguns focus d’atavisme social, unes poques dictadures, quatre descobriments científics per perfilar), i que un cop fet això (finalment una minúcia), entrarem per fi en la nova era. L’horitzó és nostre. L’Evolució, encara que es retardi una mica, no ens fallarà. Podem estar tranquil.ls i prendre simplement paciencia.

Una altra, sempre present però molt en boga darrerament, és la comparació amb el passat o amb regions del planeta encara no del tot aliniades amb la nostra manera der fer i pensar occidentals. Aquesta comparació, no cal dir, sempre és favorable a la nostra concepció i organització de l’existència. La cantarella consisteix en dir que val, d’acord que estem podrits, que som uns cínics corruptes, però abans estàvem pitjor, i en les zones del globus fora del nostre control (on no s’han incorporat, adoptat els nostres valors) estan molt pijor: mira això que monstruós, mira allò altre que horrible…

Una tercera línia de resposta va en el sentit d’atribuir el nostre –ep, sols relatiu!- fracàs a les forces immobilistes, involucionistes, obscures encara existents, actives dins i fora del sistema. Atribuir a la intervenció de tercers els  nostres fracassos és el un recurs clàssic, de mal perdedor, que sempre funciona en menor o major mesura. Es tracta, un cop més, de desviar l’atenció: responsabilitzant altri de les pròpies insuficiències quedem exonerats de cap culpa i l’interès criminalitzador recau en un tercer.

Heus aquí les tres reaccions a l’ús davant la necessitat d’explicar perquè encara “no hem arribat” tal com se’ns havia promès… Cadascuna d’elles pot funcionar per separat, però solen anar plegades, ja que són perfectament combinables: aviat arribarem, manca resoldre uns petits detalls, ja hauríem arribat si no fos per aquests bàrbars… que aviat reduirem (o no, i seran els únics responsables de que el gran projecte humà no hagi culminat).