Powered By Blogger

dimarts, 21 d’agost del 2012

Brockwood (VIII)


Anit vaig tenir una segona conversa sobre la mentalitat Brockwood amb la J. Vaig descobrir una J. d'una intel.ligència i profunditat insospitades. Sempre m’havia semblat una persona desperta i lúcida, però no li coneixia aquest grau de curiositat i exigencia intel.lectual. Resumint molt, el que busca l'ensenyanca de Krishnamurti és crear allò ja apuntat d’un sol individu entre un mateix, els altres i el món. Superar l'ego i tot el món de crispacions, més producte de la nostra ment que no existent per ell mateix. Vaig fer l'advocat del diable tot el que vaig poder: que si el món té una dimensió irremeiable irreductible, que si la salvació espiritual sols és possible per a individus aillats, mai per al gran nombre (com la fe, oberta a tothom, però en la pràctica reservada als escollits per la gràcia), que una cosa és la potencialitat i l'altra l’efectivitat, que el món es necessàriament imperfecte perquè no som Déu i que per tant sols Déu ens pot treure del nostre pou...


No vaig poder evitar treure tot el que porto de conviccions judeocristianes amarades de culpabilitat, de pecat original i d’apocalipsi com única escatologia possible. A mesura que m’esplaiava em va sorprendre veure fins a quin punt estic lligat a aquesta visió de les coses (que no sols són cristianes, ja que també hi ha elements moderns: el darwinisme social, la lluita per la supervivència com a moral, el pessimisme fatalista materialista, etc.). Suposo que sóc carn de teràpia, però sempre he optat per el meu propi terapeuta, ni que fos perquè surt més barat.


Des de fa uns dies l'escola està pràcticament buida, el que ho fa tot encara més “balsàmic” i aristocràtic, si es vol. El temps segueix sent prou bo.


Com segurament no estic prou bé en la meva pell m'està costant (i per moments desagradant) tractar amb humans: massa responsabilitat i complicacions (per moments en tinc prou amb assumir el pes dels meus 85 quilos d’inestabilitat, sempre a punt, cada tres segons o tres passes, de desplomar-se sobre meu i d’arrossagar-me a l’abisme).


A vegades em recreo imaginant-me en el paper humil (sinó humiliant, venint d’on vinc o sent com sóc) de l'escombriaire, el sagristà, el porter, el conserge, el sepulturer, l’escarceller, el repartidor, el transportista, el jardiner, el vigilant, el venedor de bitllets de metro... Feines ben subalternes, amb escassa responsabilitat, solitàries, mecàniques... absents. La mortificació, la pentitència, la discreció, el perfil i vol baixos com a modus vivendi... Penitenciagite!! exclamava constantment, a tort i a dret, el monjo mig foll de El Nom de la Rosa. Sempre l’he entès d'allò més bé.


Al final m’han acceptat de guest helper (ja veurem quina de les dues coses pesa més), amb un horari de 4 hores al mati i 2 a la tarda. Un goig això de tenir la teva pròpia habitació amb bany, accés a la cuina, a internet, a la biblioteca... Això és com viure en un monestir però sense maitines. El tenir una tasca a fer també em centra mentalment i em vincula una mica al lloc; em dóna aquests drets esmentats, em permet relacionar-me una mica amb els quatre membres de l'staff que corren per aquí, (tot i que, com dic, tampoc estic massa sociable: sigui per introversió, per mandra o el que sigui  prefereixo estar amb mi mateix i amb els succedanis vitals de la lectura, l'escriptura, la meditació més o menys vaga…).


L'I. està molt divertida i sembla que ja no em té por; ahir vaig estar sol amb ella per l'hort i no va haver-hi problema: ja no fa ganyotes ploroses quan em veu. Millor, tot i que en tot cas prefereixo suscitar rebuig que indiferència: tota la nostra vida és una lluita, al cap i a la fi inútil, per superar la inexistència, la invisibilitat que pesa sobre el nostre ésser des del primer dia... No valorem prou la comoditat del no-ser; provocar rebuig o admiració implica unes conseqüències que cal "gestionar", i això sol ser feixuc. 


Dormint a l’escola, com faig de fa poc, deixo més tranquil.la a la família, i els permeto centrar-se en els preparatius de la marxa amb menys entrebancs i distraccions.


L'altre dia, al vespre, vam anar al pub Thomas Lord. Gràcies a la targeta argentada (l'altra, la groga, és la “reserva estratègica”) vaig poder obsequiar amb unes cerveses, sucs i unes "tapes" locals. Que sigui posseïdor d’una tarjeta platejada ja té conya i indica a quin grau de disbauxa creditícia hem arribat... Es tracta del pub més famós de Hampshire, que és com dir d’Anglaterra, a uns deu minuts en cotxe. Molt clàssic. En D. em va explicar que l'origen dels pubs eren cases "PÚBliques", és a dir cases privades que obrien al públic per servir beguda. De camí cap allà vam fer benzina: caríssima. Sembla que està súper taxada (fins a un 50%).


El lloc era francament agradable (estampes antigues, ambient campestre benestant, vinyetes humorístiques, ambient relaxat, comfortable). En aquell ambient era fácil ficar-se a la pell del gentleman farmer que no ha viscut mai la por d’una revolució o d’una guerra civil (almenys des de 1688) i que sols espera noves del preu del blat provinents de la capital o vaporoses notícies, amb aura de drama gloriós, dels confins de l’imperi ultramarí. Entre aquelles parets farcides de fumada història, aquelles grasses vistes ajardinades, aquella fusta gastada per innombrables vesprades era natural, impossible no imaginar-se, representar-se, sentir el goig de viure de la gentry.