Powered By Blogger

dimecres, 16 de maig del 2012

Una substitució (III)


Ahir em van dir que la titular torna dilluns i que per tant la meva substitució s’acaba aquest  divendres. Des de que ho sé visc amb lleugeresa primaveral, no sóc el mateix. Em sento com aquell reu a qui comuniquen que s’ha descobert una errada judicial i enlloc de 5 anys sols li queden 5 mesos per ser de nou al carrer i lliure.

És cert que ja no visc el tràngol dels primers dies, que la rutina ha fet la seva tasca. Sigui a la trinxera, a la patera o en el camp de concentració l’ésser humà té una capacitat d’adaptació espectacular. Una estona lliure es converteix en un preuat regal, el marxar cap a casa després de la jornada, en una festa inefable, l’arribada del cap de setmana en unes vacances sense fi... Hom viu de petites fugides, de breus recessos, de precaris refugis. Saps que el temps és tant un aliat com un enemic, però t’hi deixes portar, sabent que malgrat tot juga a favor: algun dia s’acabarà (tot). L’únic que esperes és passar tot morint amb dignitat o almenys un xic de sentit.

Amb tot, mentre menes aquesta guerra d’usura metafísica amb, contra el temps i l’existència, fas coses, les has de fer, i no totes et surten malament. Els alumnes deixen d’horroritzar-te i  acceptes deixar-te bressolar pel seu xivarri. Amb una mica de sort aconsegueixes fins i tot col.locar algun gram de saber en les seves testes sense perdre la veu ni fer-te mala sang. Cal seduir-los, cal estimar-los... cal riure-se’n d’ells i de tu mateix. Els hi agrada la broma, és més fort que ells. Cal satisfer-los aquesta inclinació. Però ai de qui no hi posi energia! Els adolescents, com els humans en general, sols respecten el desplegament d’energia, la por (simbolitzada, a aquestes tendres edats, en l’examen), i llur vanitat (poc o molt a tots els hi agrada competir, tots volen brillar i ser iguals o millors que els altres...).

La fotocòpia és el teu gran aliat; t’estalvia explicacions que no escolten i els traspassen, amb la feina, també el teu sentiment de culpa (de no fer prou): amb elles la pilota està en el camp dels alumnes; els hi marques un gol sense que n’hi se n’adonin. El dictat també és un recurs d’emergència de gran ajuda; és l’únic mitjà dispensador de silenci quasi pur; la correcció per part del veí de pupitre et descarrega de la correcció, però treu rellevància, solemnitat a la cosa: esmussa l’efecte terrorífic que havies aconseguit d’entrada. No hi ha dubte que l’examen (el “control”, sigui parcial, global o tret de la màniga) és la gran arma secreta, la sola força, l’únic dic capaç de contenir el caos. Es tracta, però, d’una arma de doble fil.

Ho he pogut comprovar a bastament aquests darrers dies. Tocava corregir el control de la 3a avaluació dels de 2n de batxillerat. Vaig començar diumenge al matí amb la ingenuïtat de creure que al vespre ho tindria enllestit. Ni de bon tros. Patia el corcó afegit de tenir que corregir la part de morfosintaxi, per a la qual estava tan preparat com el pitjor dels alumnes que em disposava a avaluar (algú sap i em vol explicar el que és una oració subordinada substantiva completiva o una d'adverbial concessiva o encara una adjectiva impròpia concessiva? Gràcies). Vaig empaitar l’amiga que m’havia ficat en aquest vesper i, ja tard, vaig poder saber a què atenir-me. Talment com fa uns anys, el mateix perfeccionisme, la mateixa pruïja detallista, el mateix gust per l’exhaustivitat van fer que estigués una mitja de 20 mn o més per còpia. Vaig esgotar un bolígraf vermell (comprat ad hoc per a l’ocasió, amb la particularitat de tenir incorporada una goma d’esborrar la seva tinta, i cap altra) i vaig seguir amb un altre de semblant. Es van fer 3 quarts de 6 del matí i finalment vaig plegar. Em quedaven encara una trentena de còpies per corregir però em semblava prudent dormir, ni que fos una estona. 

Al cap de mitja hora sonava el despertador per anar cap al front. Hi ha una abnegació de combatent, un masoquisme que t’ho fa aguantar tot. Surts al carrers, ets dels primers, el dia és verge, la llum és maca i el verd dels arbres és màgic. Ajuda, i molt, com deia, aquest microseccionament del temps: ser dalt de l’autobús ja és una petita victòria que et donarà 7 ó 8 minuts d’evasió; el tren te’n proporcionarà uns 20 més; a l’arribar encara en tindràs 5 ó 10, assegut, prenent potser un cafè de màquina... A classe no podràs fugir, però tindràs algun moment en que la cosa rutllarà, en que et podràs refugiar en els instants observant lliscar el retolador a la pissarra tot procurant fer bona lletra, descansaràs en alguna cara que et somriu... sobreviuràs, i el temps, amb la campana, t’alliberarà un cop més. Tot passa tan ràpid que ets i no al lloc, enlloc: ets i no ets a Montcada, ets i no ets a casa: tot és un somni que es repeteix cíclicament; només cal deixar-se endur pel corrent...

 Durant el dia vaig aguantar prou bé la son insatisfeta, almenys fins a la darrera hora, en que l’imperi dels sentits podia més que jo i assegut a la meva taula i cadira de professor anava fent, per a major fruïció dels alumnes, petites capcinades. La consciència no hi pot res, sucumbeixes sense ni adonar-te’n. Ja no recordo si els hi havia donat alguna tasca per fer o simplement havia cedit a llur xantatge moral de que els hi cedís l’hora per preparar l’examen d’alguna altra matèria. El cas és que ens vam deixar en pau mútuament.

Vaig agafar el tren cap a Barcelona i no sé quants cops vaig perdre l’estat de vigília. Sigui com sigui vaig passar de llarg la meva estació. Res greu si no fos que tenia la meva mare esperant-me al carrer per dinar plegats amb mon germà. La vaig tenir una mitja hora a peu dret. Imperdonable. Aquella mateixa tarda havia d’anar a l’ICE del campus Mundet a buscar el certificat del CAP (l’original no sé on para ara mateix; lo de la titulació ha estat una guerra paral.lela que m’haurà perseguit gairebé tota la durada de la substitució). Vaig arribar sense problemes (no podia fallar ni el dia ni l’hora); tot seguia exactament igual que feia 11 anys quan hi vaig anar a fer el curs per treure’m el CAP. Hi ha quelcom fascinant en el fenomen de la continuïtat. Vaig recollir, pagant, el certificat i em vaig encaminar de nou cap al metro, ruminant ja les hores que m’esperaven de correcció...  Com era d’esperar la son no s’havia oblidat de mi em vaig despertar arribant a la darrera parada de la línia, en el sentit més curt, afortunadament, ja que m’havia equivocat de direcció. Un avís...