Fa uns deu dies vaig participar
a una concentració en suport a la independència d’Azawad, nom que donen al seu
territori els habitants de la meitat nord de Mali. Es tracta d’un vast
territori (850.000 km2) en forma de polígon més o menys regular, que representa
una porció gens desdenyable del que coneixem amb el nom del desert del Sàhara.
Darrerament ha estat notícia perquè després d’un període breu d’hostilitats amb
l’exèrcit de Mali, les forces independentistes del MNLA (Moviment Nacional
d’Alliberament de l’Azawad) han aconseguit fer-se amb el control del territori
reivindicat i, cosa determinant, les principals ciutats: Kidal, Gao i Tombuctú.
Amb aquest exitós resultat es posaria fi a l’annexió a Mali que França, la
potència colonial del moment, va dur a terme el 1958 tot i ser sabedora de l’oposició
de la població local.
Es dóna la circumstància que fa
un parell d’anys vaig fer un viatge per aquella banda de l’Àfrica que em va dur
a visitar la darrera de les ciutats esmentades. Fa ja uns quants anys que la
part antiga, amb les seves mesquites, va ser declarada patrimoni de la
humanitat per la UNESCO. Aquesta part de la ciutat és tota ella d’edificis de
fang i pel que em va semblar veure, no paren de refer i restaurar vells
edificis seguint els mètodes i l’estètica tradicionals de construcció. La
majoria dels carrers estan coberts per la sorra del desert, que és allà a
tocar, encerclant la ciutat. La població és una barreja de les diferents ètnies
de Mali, sense que hi hagi un clar predomini dels autòctons, els tuaregs (que
sent nòmades prefereixen la tenda, els dromedaris o 4 x 4, i els espais
oberts). Fins a mitjans del segle XIX Tombuctú va ser una d’aquelles ciutats emboirades
en la llegenda, en el misteri. Els primers exploradors anglesos, francesos i
alemanys que van aconseguir accedir-hi,
més o menys disfressats de musulmans, al ser descoberts, en la majoria de casos
van pagar amb la seva vida l’haver gosat entrar-hi. Profanar un mite té el seu
preu.
Tot i ser una ciutat petita és
una de les capitals de l’Islam. Prop del riu Níger (en el seu tram mitjà, amb força
mosquits (almenys a l’hotel on érem, una petita joia arquitectònica, per cert),
amb nens de somriures blancs jugant al carrer, amb biblioteques-arxius curulles
de manuscrits àrabs, amb les seves mesquites de fang eriçades de biguetes de
fusta (reforç estructural i bastida permanent), amb foscors nocturnes i uns
quants turistes amunt i avall sota la blanquinosa calima d’un sol de justícia.
L’any que hi vaig ser, per tot allò dels segrestos, el turisme havia caigut en
picat; en l’actualitat deu ser ja inexistent: l’assassinat l’any passat d’un
alemany que es resistia a ser segrestat i la present inestabilitat deguda a la
guerra de segur han acabat d’esbandir els últims curiosos occidentals i nipons.
La veritat és que els negres del
sud (bambares i altres) desentonen una mica en aquell paisatge, però aquesta és
una observació molt subjectiva. Entre els combatents que es veuen en les imatges, fotos i vídeos, que van circular ara fa un mes es veuen alguns negres, però tot fa pensar que són minoria. Com és sabut els tuaregs poden ser molt foscos de pell, però tenen faccions caucàsiques, diguem.
Sigui com sigui el que és un fet és que en els darrers 50 anys hi ha hagut repetits enfrontaments entre el poder central de Bamako (1963, 1990, 2006, 2010 i 2012) i les tribus de l'ètnia tuareg. D'altra banda, les grans sequeres episòdiques (1967, 1973, 1984, 2010) haurien estat ocasions per accentuar un maltractament que hauria buscat afavorir un genocidi indirecte del poble tuareg.
Sigui com sigui el que és un fet és que en els darrers 50 anys hi ha hagut repetits enfrontaments entre el poder central de Bamako (1963, 1990, 2006, 2010 i 2012) i les tribus de l'ètnia tuareg. D'altra banda, les grans sequeres episòdiques (1967, 1973, 1984, 2010) haurien estat ocasions per accentuar un maltractament que hauria buscat afavorir un genocidi indirecte del poble tuareg.
El guia de l’hotel on érem ens
parlava de la darrera guerra, la de l’any 2006 (o era la de 1990?), en la que
els militars havien assassinat el seu germà gran. En aquell moment, semblava
(verb mai tan ben utilitzat) que s’havia endegat un procés de reconciliació
definitiu. Ara es veu que ja llavors es covava l’esclat de violència de
principis d’any, que portaria a la proclamació de la independència el
proppassat 6 d’abril. El que jo no sabia, i l’assistència a l’acte de la plaça
de Sant Jaume en suport a la independència del nou territori m’ho va fer saber,
és que els tuaregs formen part del poble amazic.
Els amazics vindrien a ser doncs
una mica com els kurds, un poble, una nació dividida entre diversos estats. La
invasió àrab a partir del segle VII els hauria arraconat socialment i potser
també pel que fa la ubicació territorial. El nom de bereber seria la manera
àrab d’anomenar-los, i no seria més que l’equivalent de bàrbar; el clar
parentiu entre ambdues paraules suggereix un préstec per part dels àrabs del
nostre vocable indoeuropeu. Els poders colonials, en el moment de repartir-se
els diferents reialmes àrabs del nord d’Àfrica, haurien mantingut la
segregació, la jerarquització secular imposada pels antics conqueridors àrabs, i
també, reforçant-la, la separació per mitjà de les diferents entitats
polítiques creades per ells, més hermètiques que no pas les antigues. És
l’època del traçar fronteres amb tiralínies, com si es tractés d’un immens
formatge per repartir. Fronteres geomètriques: traços nets, ratlles
perfectament rectes de centenars i centenars de quilòmetres (com és el cas de
la frontera entre Azawad (fins fa poc nord de Mali) i Mauritània i Algèria. Simplificació cartesiana al servei d’un món
més rendible.
El poble amazic quedava d’aquesta
manera definitivament esquarterat en 6 estats o més: Marroc, Algèria (Cabília),
Tunísia, Líbia i, ens assabentem ara, també Mali... i Níger, Nigèria, Burkina
Faso, Mauritània!... Com qualsevol poble, i més si està dispers en una àrea tan
extensa com la que abraça gran part del nord d’Àfrica, incloent-hi el desert
del Sàhara, el poble amazic està integrat per ètnies o com a mínim comunitats
diferenciades (només al Marroc ja n’hi hauria quatre, entre les que es
comptaria la del Rif), però cal entendre que això no els hi nega la seva
condició de grup humà diferenciat, amb identitat pròpia: que aquesta sigui més
o menys flexible, variable no és un impediment perquè existeixi un sentiment de
pertinença sentit, compartit pel conjunt de la població en qüestió. Per altra
banda, calen tanmateix uns elements aglutinadors, caracteritzadors de dit poble
(com de qualsevol altre). Pel que he pogut saber, detectar, en el cas que ens
ocupa n’hi hauria almenys 2: una pràctica “light” de l’islamisme i una llengua comuna
amb la seva corresponent escriptura.