Bé, acabo aquesta humil anàlisi
històrica i psicològica tornant a la realitat present. D’aquí unes poques hores
començarà la final, Esperanza Aguirre i Rajoy ja han dit que no hi assistiran.
Es comprèn i és molt respectable.
Dins la caldera del camp i fora
d’ella es donaran cita aquests 200, 300 o 500 anys de malentesos, travetes, topades
i escanyades. Dic també fora perquè a l’exterior del camp les bèsties "pardas" de la Falange (altrament
coneguda com la SA ibèrica) i altres plataformes ultres s’han posat d’acord per
treure les banderes preconstitucionals (aquelles amb l’àguila carbonitzada) i
corejar els seus himnes i bramar les seves consignes incendiàries (que almenys
van més enllà de les habituals acusacions consistents en endossar a la víctima
les pròpies qualitats i pecats, taxant-la de nazi, xenòfoba, nacionalista
excloent, racista...). En una foto vista fa un parell de dies apareixia una d’aquestes
banderes amb la següent frase, brodada o estampada: “Vencimos y venceremos”. Sí,
no diré que no, però a quin preu i amb quin resultat, mare meva...
Estem pagant el preu de no haver
fet els deures, ja no en els darrers segles, sinó ni tan sols en els darrers 30
anys. Hi ha quantitat de nanos de menys de 30 anys que el mínim que et farien, només
per ser català, seria escopir-te a la cara. Nanos que els mitjans de
comunicació, els diferents governs, la televisió, l’escola (i potser l’Església
i tot) no han educat en la tolerància, la curiositat, l’interès envers el que
és diferent, sinó en l’afirmació visceral i reiterativa d’un patriotisme tan
egocèntric com buit, en la imposició, sovint sense més argument que la força
del nombre i de la intimidació, de la seva veritat.
És clar que el botxí no ha fet
la feina (no en tant que botxí, s’entén: com a tal l’ha fet massa i tot), però
la víctima tampoc. La víctima ha seguit fent de víctima, cultivant la síndrome
d’Estocolm, l’avergonyiment, el reflex mesell, el servilisme abjecte.
No vull allargar-me gaire, tal
vegada per no ferir més del compte certes sensibilitats (probablement majoritàries),
per no suscitar, despertar, inútilment, velles discrepàncies, que romanen, malauradament, ben actuals: és un tema
candent, que es diu, que aixeca passions.
Em limitaré, però, a assenyalar
algunes consideracions que crec s’han de tenir en compte a l'hora de jutjar, avaluar tot l'assumpte.
La primera, i la més important,
és la ja sabuda, també aplicable al cas que ens ocupa, que són els vencedors els
qui escriuen la història. Segons la versió que aquests han promogut,
referendat, convalidat, oficialitzat etc., de la història, Catalunya no va ser,
no va tenir mai un Estat al darrera. O bé, diuen, no va passar mai de ser un
borrosa Marca Hispànica, o bé, addueixen, a l’Edat Mitjana no es pertinent
parlar pròpiament d’estats. A això solen afegir que el caràcter confederal (un
principat i diferents regnes amb un mateix comte-rei) desdibuixa encara més la
cosa, i si de cas el que comptava era Aragó (i que per això se la coneixeria
com a Corona d’Aragó), obviant que el rei residia bàsicament a Barcelona i que
es tractava sobretot d’una potència marítima.
És cert que tractant-se de l’Edat
Mitjana no es pot parlar d’estat en el sentit modern del terme, però és obvi
que aquí s’empra aquest terme en el sentit de l’existència d’un centre de poder
polític amb tots els aparells i institucions propis d’una entitat governativa
sobirana (cancelleria, administració de justícia, exèrcit, representació
diplomàtica, fisc, etc.) i això, està més que provat, a Catalunya i a la resta
de la Corona d’Aragó va existir de forma ininterrompuda durant uns quants
segles. Sense aquesta base es fa difícil, per no dir impossible, de creure que
es pogués organitzar la conquesta de territoris com València o Mallorca, que es
colonitzessin illes Sardenya o s’establissin emporis comercials a Nàpols i
Sicília, tampoc que s’establissin per tota la Mediterrània els Consolats de Mar
(veritables ambaixades), i encara menys que pogués rivalitzar i batre enemics
com Gènova o els Anjou o la mateixa França. O que en l’ordre de les creacions
culturals l’estil gòtic florís de la manera com va florir (després d’un romànic,
per cert, enlloc inigualat), i la literatura donés un Tirant lo blanc.
No cal, em sembla, allargar-se
en els exemples d’obres i arts humanes l’existència de les quals prova de forma
fefaent que a Catalunya va haver-hi, durant varis segles, un vertader centre de
poder tant o més actiu i civilitzat que els altres existents en aquell mateix
moment.
Hi ha qui admetrà tot això però argüirà
que va desaparèixer amb l’entrada a la Modernitat, tessitura, prova segons ell
excessiva, que no es va superar, donant pas al que es coneix com la “Decadència”.
Actualment aquesta visió de les coses està sent desmuntada. No va haver-hi tal
decadència o molt menys del que se’ns ha volgut fer creure.
Tot això, però, sembla, és de
témer, és temps perdut. Hi ha una idea que ha calat i que s’ha fet forta. Per
indicis i proves que s’aportin de que hi ha una continuïtat històrica (d’intenció
i d’obra) entre aquest passat remot i el present; que aquell viu en la
pervivència i la persistència d’una llengua, d’un tarannà, d’un llegat
cultural, que hi viu i que l’explica, el fa possible, per molt que salta a la
vista que les coses tenen un origen del brolla l’energia i en el que tot aquell
que vulgui hi pot poar sentit i identitat, tot són orelles sordes i capes i més
capes d’oblit, tergiversació, i intoxicació.
Se’ns demana que fem l’exercici d’imaginar que potser hem estat víctimes d’una superxeria. Personalment accepto el repte, però què faig amb la història, amb els vestigis que són aquí, que ens han arribat des del passat. A partir de quina llum els haig de reinterpretar? I sobretot què faig amb la llengua, amb la meva idiosincràsia, amb l’íntim sentiment de ser una altra cosa, de ser diferent (i que per molt que ho intenti no crec que sigui induït, impostat de cap manera). Com puc sentir-me proper de gent que ignora tot el que em fa ser com sóc? Quina garantia puc esperar d’ells en la salvaguarda d’aquest llegat, d’aquest patrimoni?
Se’ns demana que fem l’exercici d’imaginar que potser hem estat víctimes d’una superxeria. Personalment accepto el repte, però què faig amb la història, amb els vestigis que són aquí, que ens han arribat des del passat. A partir de quina llum els haig de reinterpretar? I sobretot què faig amb la llengua, amb la meva idiosincràsia, amb l’íntim sentiment de ser una altra cosa, de ser diferent (i que per molt que ho intenti no crec que sigui induït, impostat de cap manera). Com puc sentir-me proper de gent que ignora tot el que em fa ser com sóc? Quina garantia puc esperar d’ells en la salvaguarda d’aquest llegat, d’aquest patrimoni?