Powered By Blogger

diumenge, 27 de maig del 2012

Atlàntic africà (II)



Abans, el mobiliari urbà i la majoria del que era obra de l’home i constituïa el seu paisatge artificial, estava carregat de sentit, desbordava de significació, de creença en ell mateix (massa i tot, segons com es miri): la ideologia, l’ontologia s’havien cosificat i et parlaven; hi podies dialogar. Ara, el món exterior és, com dic, una cosa insulsa, un decorat exànime i barat, fart d’ell mateix, de tu, de tot, i que sols aguanta per obligació, per cobrar a finals de mes. Tot s’ha devaluat; sols sobreviu la pressa i la pela. En el camí cap a l’utilitarisme l’ànima ha saltat per la borda.

Aquesta decadència dels espais públics és una doble desgràcia (insuficientment narrada, sospito), ja que sovint són l’únic luxe que es pot permetre el pobre, és a dir el poble: nou desenes parts llargues de la Humanitat. A l’estació de França, tristament caiguda en desgràcia, com la del Nord, en pro d’una Estació de Sants on no fa cap il.lusió d’arribar, on el glamur de l’arribada i la sortida es converteix en la tristesa del metro d'extraradi, a l’Estació de França, dic, conserven encara la cafeteria d’època, i per molts anys, si pot ser, però “a canvi” es van carregar l’estació de Rodalies, d’una estètica funcional anys 40 perfecta (i tot per fer no sé quin pàrquing soterrat i uns blocs anodins que han trigat anys en acabar i que deuen estar encara deshabitats, i de passada enterrar, aquest cop definitivament, el tram de la Muralla de Mar que es va descobrir tot fent els fonaments). 

Algú se'n recorda de l’Hereu? Aquell poca-solta amb ínfules d’estadista futurista? Un regal enverinat en forma de bromista? Devastador, no cal dir. Si posem en Pasqual Maragall, i la seva cara de vedell, en Clos, i la seva educada nul.litat, i l'Hereu, amb la seva fatuïtat arximediàtica tenim ja tres genets de l'Apocalipsi; només en falta un, que bé podria ser en Trias i el seu continuisme zigzaguejant. Massa per a Barcelona. Si la virtualitat passa per degradar la realitat física, doncs baixo a la següent parada, mercès.

En la vessant portuària de la cosa, no puc deixar de somiar, com qui diu d’enyorar, basant-me en els documents gràfics que m’han arribat en un moment o altre, indrets com La Valetta o Alger, o d'altres, pel que m’ha semblat veure amb els propis ulls, com Marsella, Gènova o Nàpols (tot i les presumibles destruccions de l‘última guerra, probablement superiors a les de Barcelona). És de témer, tanmateix, que a tot arreu s’estigui produint el mateix fenomen de substitució de la “realitat real” per la “realitat líquida”, insubstancial, intercanviable, indigent, miserable, químicament privada de caràcter i de bellesa tot i l'opulent faramalla que sovint l'acompanya. Mai s'havia produït un fenomen com l'actual: mai amb tants diners s'havia generat una realitat tant eixorca, insípida, mancada d'interès. Tot és com igual però singularment incongruent, en un perfecte equilibri entre l'agressió i l'amorfisme, l'aparatós i l'inútil, la estridència i la desolació: la inèrcia d'una inèpcia que ve de lluny i que no sap fer res més que exagerar-se a sí mateixa.

Tot fa pensar que a Barcelona hem estat capdavanters en aquesta deriva insensata. Aquí fa dècades que hem apostat pel plàstic, el vidre, la palmera i l’alumini com els 4 elements essencials del cosmos, ep, versió moderna. És evident que aquests elements, en sí, en dosis raonables, no tenen res de dolent, però l’abús profús que se n’ha fet no té perdó. I sols un cataclisme geològic a escala del problema o un asteroide de proporcions amistoses poden revertir la tendència. Hi ha coses que ja no tenen solució; caldrà esperar a que s'acabi el temps per poder, alleugerits, respirar de nou. Inter nos, ja són ganes de tocar la pera i perseguir les neurones de la bona i pobra gent.

En fi, érem allí, tots tres, parlant del viatge, de les parades obligades, de la ruta seguida, dels dies disponibles, de la breu estada prevista a Sidi Ifni, al port d’Al Aioun, potser a Dakhla, del visat per transitar Mauritània, del preu de les butaques i de les cabines, del fet que ara el preu del passatge no inclou els àpats, de quant gasta el cotxe, de com el vaixell es converteix en una gran haima, amb tot de gent, de famílies, dormint en els meandres dels passadissos i replans estirats sobre mantes, etc. En D., com és habitual, estava loquaç; la seva és una loquacitat de qui vol acabar ràpid per no acaparar la paraula, però que en una mena d'acceleració, de crescendo cada cop més precipitat, conscient de que s'allarga, no acaba d'acabar mai, per l'asimptòtica pruïja de ser exacte, de dir el darrer detall; penses que la cosa acabarà estimbant-se, però no, finalment es desinfla i desintegra en un xiuxiueig i amb un somrís com de timidesa trapella. Divertit i entranyable, i sempre intel.ligent, instructiu. 

El cas d'en JP és diferent, allò seu és la definició sintetitzada, per bé que repetida des de diferents angles, del tema a debat; també és amic de resseguir causes i efectes, però té el do de la fórmula que ho recull tot en pocs i justos mots; assumeix, per esperit de servei, la funció, sempre d'agrair, d'establir una composició de lloc, de condensar sòlidament i clara les dimensions de la qüestió. És una màquina de crear sentit, de combatre contra el caos sempre rampant arreu, també en un mateix.

Jo em limitava a observar i a escoltar (que també costa però que finalment és més descansat), afegint de tant en tant alguna cosa, més per cortesia o vanitat que per altra cosa (llevat de quan vaig entrar a discutir amb en David el nombre de dies que havíem trigat a arribar a Bamako, un brot imprevist de puerilitat però també de servei a la veritat, que va quedar entre ell i jo, potser més de la seva banda). Val a dir que cada dia sóc menys el parlador incontinent que havia estat; millor per a tothom, diria.