Powered By Blogger

dimarts, 2 d’octubre del 2012

Viatge a Edimburg (XXXII)


Aquest servei actiu, el documental no s’estava de dir-ho, havia suposat, en el seu moment, la participació en conflictes de “velles arrells” (i la veu i el text coincidien amb la imatge del patrullar de soldats britànics per Belfast). Salvant les distàncies (no excessives): com en Franco enviant uns pobres gallecs i andalusos sense ofici ni benefici a fer de policies nacionals i guàrdies civils a Catalunya o al País Basc (i, pel que fa a Galícia i a Andalusia, agafant i disfressant els candidats in situ d’entre els molts que emigraven, no tenint manera de treballar i aprofitar degudament una terra que, així, quedava erma o subdesenvolupada).     

El documental acabava amb la situació en l’actualitat, en la que la fi de guerra freda va suposar el desmantellament de bases i la dràstica reducció d’efectius (amb la desaparició de regiments “històrics”, etc.). Amb tot, venia a dir el documental, en les noves guerres (ometent pudorosament de mencionar quines) la participació escocesa és un fet (i es veien avions a reacció maniobrant i un Trident atòmic navegant per la superficie…). Aquest final, no cal dir-ho, no seria gens del gust dels assistents a l’acte indepedentista d’uns dies abans.

Hi havia també tota una sala dedicada a la reconstrucció del cos humà: tot el món de les pròtesis, a partir de la primera o segona guerra mundial fins a l’actualitat, on la cosa s’esplaiava amb tot de fotos d’esportistes (atletes, esquiadors, etc.) amb una sola cama o sense cap. Una foto dels anys quaranta o cinquanta mostrava un home de mitjana edat, vestit de civil i llegint el diari. Duu pantalons curts o els té arremangats, el cas és que els dues cames són, fins al genoll, ortopèdiques i, i això és el que crida l’atenció, hi té estampades sengles figures femenines –d’aquelles de calendari pin-up- en postures inequívocament eròtiques. El tio fuma en pipa i ni mira la càmera, perfectament absent i indiferent.

Vistes les proeses esportives que fan alguns paralítics que apareixen fotografiats, per moments quasi sembla que t’hagin de fer enveja. Fora bromes: l’exposat deixa prou palès que es fan autèntiques meravelles en el sentit de recuperar, mecànicament, la funcionalitat de les extremitats perdudes. Meravelles, això sí, a les que potser no s’hauria d’arribar passant per una guerra, o les seves conseqüències: hi ha fotos de gent jove víctima de les mines antipersona (la fabricació i la venda de les quals, Arcadi Oliveres dixit, va impulsar a gran escala el nostre estimat Felipe González, el gran farsant…).

Una foto curiosa mostrava un dels protagonistes de The best years of our lifes (una pel.li immensa, de William Wyler: malenconia i realisme a l’estat químicament pur): el nano que torna de la guerra amb dues mans i braços ortopèdics) rebent, en un clima cordial, instruccions del que sembla ser el metge inventor de l’aparell, que ell mateix porta posat igualment per partida doble…

És interessant veure com el museu navega entre dues aigües. Això es veu sobretot en els panels explicatius que obren cada secció: són una mostra d’un gran i diplomàtic savoir faire en l’acontentament de tothom, els independentistes i els anglòfils: una de freda i una de calenta. És un deliciós plaer intel.lectual percebre la subtil dualitat, ambigüitat de la cosa. Cada paraula està avaluada, sospesada en la més precisa de les balances semàntiques.

A la sortida vaig voler demanar el nom del barret típic dels soldats escocesos amb gaita (pipe, en diuen) i kilt escocès, o en tot cas el més vistós: l’esmentat amb plomes d’estruç (en el que també es veu, a la base, m’hi vaig fixar, una franja de quadres vermells i blancs. Un guia un xic més jove que jo em va donar, pregant-li, a partir d’un cert momento, que tingués la gentilesa d’escriure-m’ho a la llibreta, una explicació en detall dels diferents tipus de barrets (els feather bonnets esmentats, el Guards Bearskin –fets amb pell d’ós bru canadenc-, l’a.k.a. o “Busby” dels grenaders…). Li vaig agrair i, un pèl saturat, vaig sortir del museu.

Encara quedava teca. Pujant cap a la part més alta i central s’arriba a un mena de plaça petita, gairebé tancada pels quatre costats per edificis, de la mateixa pedra negra que tot el conjunt, de patent pàtina històrica. Vaig començar pel més espectacular, un memorial als morts durant la primera guerra mundial, amb l’entrada flanquejada per una mena de cavalls aquàtics de pedra (o eren, un cop més, unicorns?). Era una simbiosi perfecte entre l’exaltació religiosa i l’hagiografia guerrera. Paganisme sacrificial revestit de grandiloqüència cristiana. Imposava bastant. Inscripcions, frases lapidàries, banderes, grossos llibres amb milers de noms de caiguts, noms de regiments i batallons, oracions fúnebres, noms de batalles, baix-relleus de sobrepujat patetisme, urnes… Tota la parafernàlia del culte als difunts: un petit temple dedicat a la memòria, a l’apoteosi sense fi dels soldats morts en aquella absurda guerra.

Sorties d’allí força aclaparat, amb el pes de la mort de tants joves i homes ja fets en condicions espantoses. 148.000 morts, deia el documental, li havia suposat a Escòcia prendre part a la Primera Guerra Mundial. Comparativament, més que a qualsevol altra part del Regne-Unit. Una xifra realment enorme. Si partim de la idea (hipòtesi versemblant) de que la població escocesa de fa cent anys era d’uns dos milions, posem dos milions i mig de persones, estem parlant de més d’un 10% de la seva població masculina (que s’eleva a més d’un 20% si afegim mutilats, esguerrats i disminuïts de tota mena, i a més del 30% si ens centrem en la franja d’edat de, posem, 18-45 anys). Vint i pocs anys més tard encara en moririen unes quantes dotzenes de milers més (inclosos no pocs dels joves que s’havien lliurat de la primera matança).

Vaig pensar –era, del que coneixia, el que s’apropava més a aquella mena de llocs- en l’ossari i monument de Verdun. Aquí no hi havia ossos, restes (que tampoc vaig arribar a veure, ni recordo que es poguessin veure, a Verdun), tot era estètica de cenotafi, però l’efecte era el mateix: el pes de la mort et deixava esclafat i pensarós. Quanta mort inútil, injustificada, injustificable: què va reportar al Regne-Unit la seva victòria a la Primera Guerra Mundial? Algunes possessions colonials i poca cosa més…

Travessant la petita plaça de pedra vaig dirigir-me cap a l’entrada de l’edifici del davant. Ja l’entrada, per algun detall com l’escut, l’any en relleu o el marc mateix de la pedra, et deixava clar que entraves en el rovell de l’ou de la història local. Es tractava d’un gran sala d’aparat, com un saló del Tinell, però no tan gran. Parets recobertes de fusta i successió de panòplies de piques, espases, casc i escut. Pel que deia algun rètol, era el lloc escollit per celebrar actes institucionals d’un determinat caràcter.

Seguint amb la visita, passaves a un altre dels edificis que donaven a la placeta. L’entrada d’aquest, si no era la de l’anterior, portava l’any 1556 esculpit i pintat a la llinda. Hi havia una successió de sales posades, restaurades, amb un gust exquisit. Eren estances reials (on havien nascut i viscut reis i reines escocesos) deixades i mostrades en el seu màxim despollament, la seva discreta però noble essència: parets de fusta pintada en elegants grisos o verds, llars de foc monumentals però de contenció hieràtica, algun sitial i poca cosa més. Un dels detalls em va cridar profundament l’atenció: la il.luminació era producte d’un aplics amb dues o tres espelmes que reflectien la llum en un disc de metall (crec que de bronze però potser era d’aram o estany: en tot cas era de color tènuement daurat amb un punt vermellós) fixat verticalment a la paret, per tal de projectar i donar major intensitat a la llum. Es pot dir, sense exagerar gaire, que l’efecte era màgic.