Seguidament, sortint un cop al pati d’armes, entraves per la darrera porta,
pensant que ja sols et quedava pujar fins a la torre de l’homenatge, amb el seu
petit mirador en rotllana (hexagonal, o així) amb parapet de merlets i mástil
on onejava la Union Jack, que
s’alçava a partir del terrat d’aquest darrer cos d’edifici. Pujaves un o dos
pisos per una escala de cargol i et trobaves, inopinadament, amb el nucli del
museu, la raó de ser, el “sancta sanctòrum”. Tot començava amb un repàs
històric que es remuntava als primers reis escocesos, que eren coronats dempeus
o asseguts (no em va quedar clar) en la Stone
of Destiny, un bloc de pedra que simbolitzava la unió de “ruler, land,
people”; convincent, no es pot negar. El nom aquest em va fer somiar, el vaig
trobar molt Tolkien, molt artúric, wagnerià i tota la pesca. Cap al 1200 ó
1300, els anglesos, després d’infligir una derrota als escocesos, es van endur
la pedra cap a Anglaterra i la van retenir allà durant segles (durant els
quals, em sembla que vaig llegir, es va acabar perdent per reaparèixer més
tard). Aquesta forma de coronar els reis havia donat pas, per autorització
papal, a la canònica: unció, ceptre, corona (que va acabar essent imperial: amb
el doble arc per sobre del cercol) i, crec, espasa. D’en Wallace (Braveheart), aquí, no se’n parlava
(finalment era un plebeu, no?), però d’en Bruce sí, com d’un rei que, pel que
fos, va marcar època.
Com sol passar, els escocesos no en van tenir prou amb barallar-se amb els
anglesos, també van acabar barallant-se entre ells: partidaris de la mare
contra partidaris del fill, uns amb les joies de la corona autèntiques i els
altres amb una còpia… Això devia passar cap a finals del segle XVI. El castell
on érem va patir el setge de les tropes que anaven a favor del fill (la foto
ampliada d’un gravat representava la cosa). Es va arribar a un acord i es van
fondre les joies falses. En una de les sales hi havia allò de Dieu et mon droit, la divisa de l’escut
reial anglès: sempre m’ha fet gràcia la possibilitat de perfeccionar-la en clau
teocràtica, per no dir totalitària: Dieu est mon droit; fonèticament sona
igual però el sentit és més ambiciós, en la línia del Gott mit uns de la sivella del cinturó de l’uniforme alemany
durant les dues guerres mundials. Tothom es cura en salut i vol tenir a Déu de
la seva banda, no fos cas… Val a dir que s’entén i suposo que arribat el cas ho subscriuria com un més.
El darrer rei escocès va ser coronat, amb pompa, cap al mitjans del segle
XVII. Les dues dinasties, l’anglesa i escocesa, s’havien acabat emparentant, i
aquest rei va ser també rei dels anglesos. Un arbre genealògic d’ambdues
dinasties permetia, teòricament, fer-te una idea però tot era molt enrevessat,
massa complicat per fer-se’n una idea en uns pocs minuts. Et quedaves amb el
final, que sí sabies: ni rei, ni regne independent per a Escòcia.
Una sèrie de sales, ja del tot de didactisme de museu de cera, mostrava els
diferents artesans que havien confeccionat les últimes, les “definitives”,
joies de la corona (l’orfebre, el sastre que va fer el barret de vellut i
alguna cosa més), etc. Tancaven i vaig haver de fer amb una revolada les
darreres sales del museu. En una d’elles vaig preguntar a un vigilant com era
que l’abadia on es coronaven els reis escocesos, a Holy Rude (sagrada rudesa?)
era una ruïna, i em va dir que va ser en la guerra contra Cromwell. “Bad man”, li vaig dir, i va dir
cosa així com “Oh, yeah, he was a bad man!” Mig buscant la sortida vaig anar a petar a la sala
on tenien exposades, en una vitrina, la corona, el ceptre, l’espasa… i la pedra
(amb les anelles de ferro amb la que la pèrfida Albió se la va endur cap a casa
seva): era això, era aquí! Una mica més i m’ho perdo. Sí, la pedra era
l’autèntica… Tot denotava un cert protocol majestàtic, el que s’empra amb les
coses sagrades: la llum focalitzada, els coixins de vellut vermell on eren
dipositats els màxims símbols de poder i glòria escocesos, el recolliment de la
sala, etc. Recordava molt allò del Ceptre
d’Ottokar de Tintín, i també aquesta mena de tresors reials vistos a
Budapest i a Londres, o potser tot són composicions mentals a partir de fotos i
pel.lícules, no n’estic segur ara mateix (ni segurament mai més).
Ja està, ja havia pujat al punt més alt d’Edimburg, i conegut, anant de sorpresa
en sorpresa, una part del seu misteri, del seu íntim orgull. Lamentava no haver
pujat a la torre, però preguntant, em va dir que no estava obert al públic.
Menys mal, menys recança. Encara vaig tenir uns minuts per donar un volt per un
dels trams del camí de ronda i topar-me amb el Mons Meg : una bombarda monumental i d’un matusser infantil.
Un cilindre de potser seixanta centímetres de diàmetre, amb un extrem amb forat
de canó i l’altre tallat tot recte, sense cap disminució progressiva, cònica,
pròpia dels canons d’època. Va estar en servei durant mig segle o més, fins que
en una batalla, de tant disparar es va esquerdar (what a pity!, devien dir i pensar els que estaven del costat
tallat...). Per allí la vora hi havia un altre canó, aquest modern; sembla que
disparava una salva a la una del migdia; haig de dir que no recordo haver
sentit cap detonació durant la meva estada a Edimburg; potser és discreta. Uns
panels amb text i il.lustració explicaven l’origen del lloc: ja en l’època dels
romans el lloc estava habitat (es veia uns legionaris parlamentant amb una
família vestida amb pells), més tard seria el punt de trobada per parlamentar,
redactar lleis i impartir justícia… L’home sempre ha buscat les altures per
sentir-se net, important, digne, poderós. Aquí també.
Em semblava que marxava deixant-me coses per veure i una de les
guies-taquilleres em va anotar uns mots en l’entrada perquè pogués tornar-hi
l’endemà. Sempre em sorprendrà la meva ingenuïtat… Arriba l’endemà i en prou feines
tens temps de rentar-te les dents.
Passava, en sentit contrari, l’entrada (amb túnel i fossat) del castell,
deixant enrere un Wallace i un Bruce de pedra vetllant, terribles en la seva
rigidesa impassible, des de les seves respectives fornícules, i el lema NEMO ME
IMPUNE LACESSIT ("Ningú m'ofèn impunement"). Ja a
l’esplanada del davant del castell vaig inquirir una altra soferta guia que
acompanyava els visitants ressegats fins a la tanca d'entrada, que coi era
aquell palau negrós que es veia per aquella banda (nordest). Doncs era una
escola de luxe, la que sortia a Harry Potter com acadèmia de mags (el que
lligava amb els nens amb uniforme que veus de tant en tant, com els del
col.legi Viaró de l’Opus que veus pels FGC, i que en algun somni has atret i t'has endut com un flautista de Hamelin), però amb tons blaus, com es deu,
tractant-se de terra escocesa). Ah!... I aquelles estructures com de grades
penjades com si fossin grues del port, els braços articulats d'aquella cosa horrorosa de les Olimpíades del 92 (actualment rovellant-se a l'entrada d'algun poble de la costa brava) que representava el món o ves a saber què... Doncs
són graderies, en efecte, pensades per les tres setmanes a l’any en que es fa una
desfilada amb tambors (una cosa que es diu “tattoo”, però que no té res a veure
amb tatuatges, almenys a vista). No quedava clar si ho estaven desmuntant o
muntant, suposo que el primer, si pensem en l’hivern que els hi estava caient a
sobre.
Per la banda esquerra, un petit obelisc, l’estàtua d’un Duc d’Edimburg vuitcentista i un cilindre acabat amb creu celta delimitaven l’espai. La visita al castell ja no donava més de sí. Com el conjunt de la ciutat, era un indret tenebrós, sinó tètric, però alhora, i aquesta és la màgia, el tret de genialitat d’Edimburg, ple de vida, amb el color del caliu, amb l’escalf de l’autèntic.
Per la banda esquerra, un petit obelisc, l’estàtua d’un Duc d’Edimburg vuitcentista i un cilindre acabat amb creu celta delimitaven l’espai. La visita al castell ja no donava més de sí. Com el conjunt de la ciutat, era un indret tenebrós, sinó tètric, però alhora, i aquesta és la màgia, el tret de genialitat d’Edimburg, ple de vida, amb el color del caliu, amb l’escalf de l’autèntic.