El tercer tenia nom marcià, començant per M. Tenia cara com de nen
espantat, amb pell blanca, un pèl translúcida, i ulls esbatanats; de petit,
cofat amb gorra, hauria quedat rodó en el paper d’un nen del gueto de Varsòvia.
Bona persona, honesta i fiable; mecànic conscienciós però amb un punt
despistat. Tenia un no sé què de persona com desvalguda i patidora que el feia
entranyable. Va estar-se a la botiga uns anys i va acabar marxant a treballar a
una altra botiga de bicicletes, per finalment fer el salt instal.lant-se pel
seu compte. La seva botiga és per Gràcia, en un carrer que no recordo i que
tampoc dec agafar mai, el que fa que no l’he vista ni visitada mai; està pendent. De tant en tant
ens creuem i saludem; s’ha casat amb una noia catalana i fa uns mesos que és
pare. Es pot dir que és un cas d’immigrant exitós, o en tot cas ben integrat.
Pel que fa a l’evolució del negoci, ja abans de la crisi en D. va
optar per anar reduint l’espectre de les marques i models de bici. Si ja
d’entrada s’havien descartat les mountain
bikes, la cosa es restringia més i més; la competència i la manca d’espai
així ho exigien. El servei de reparació diria que es va anar circumscrivint
cada cop més als clients de la botiga (és a dir a la bici o bicis que havien
comprat en ella, a les revisions, etc.). Els passavolants que necessitessin un
cop de mà, se’ls deixava que s’ho fessin ells mateixos, proporcionant-los
alguna eina; una manxa d’aire, fixada o deixada permanentment a l’entrada a
l’abast de tothom, quedava a lliure disposició de qui n’hagués de menester. La
idea era centrar-se, focalitzar la cosa en un segment productiu. S’havia de
tirar endavant, salvar, mantenir el negoci obert i en funcionament. També, com
a millora per als que hi treballaven, va arribar el dia en que es va instal.lar
aire condicionat. Potser més d’un haurà agafat algun refredat, però aquelles
hores xafogoses de feinejar encofurnats entre blocs de pedra, sense aire,
amarats de suor, talment un captiu Comte de Montecristo, van quedar en enrere,
en el record.
A partir d’un cert moment, farà uns cinc o sis anys, la botiga es va
anar especialitzant en la bicicleta plegable, concretament amb les marques
Dahon, i sobretot Brompton. Amb el temps Capproblema ha esdevingut un referent
estatal, i es pot dir que internacional, d’aquesta darrera marca. Es tracta
d’una casa anglesa, imbuïda encara d’esperit tradicional, que fabrica un model
de bicicleta realment sorprenent. El disseny no ha canviat en els darrers 35
anys o més. Val a dir que són bicicletes cares, però d’una qualitat
excepcional, que a més, gràcies al fet de ser plegables i fàcilment transportables, no presenten el risc de ser robades (o sols ja amb intimidació o violència).
Tenen les rodes petites, un quadre de tub cilíndric lleument arquejat i es pleguen, en un tres i no res, en un paquet que hom pot portar en una mà passant per qualsevol porta i pujant per l’escala o l’ascensor. Es pot dir que són petites joies. Els diferents colors en les que es venen són els clàssics, aquells amb la consistència de les coses que no passen de moda (crema, negre, vermell, blau cel, verd i algun més). Lògicament hi ha tota una sèrie d’accessoris (en l'actualitat molts d'ells concebuts pel mateix D.) per satisfer tots els gustos i necessitats.
L’experiència i l’aposta per aquesta bicicleta fa que la botiga ofereixi una venda molt personalitzada, diríem gairebé un “tunejat” de cada bicicleta Brompton que ven. Per altra banda el servei de post-venda que s'ofereix sembla que no té competidors. A mode de publicitat, un cop l’any, la marca Brompton organitza una cursa amb bicicletes Brompton, és clar. Se celebra sempre a Londres, o en tot cas més d’un cop s’ha fet allà. L’equip de Capproblema hi ha participat més d’un cop, sortint-ne vencedors en una ocasió, crec. Es pot dir, resumidament, que la bicicleta Brompton va suposar el reflotament de la botiga i hores d'ara és el seu millor aval i salvavides davant de la crisi. Me'n felicito tot esperant que duri: creuo els dits...
Tenen les rodes petites, un quadre de tub cilíndric lleument arquejat i es pleguen, en un tres i no res, en un paquet que hom pot portar en una mà passant per qualsevol porta i pujant per l’escala o l’ascensor. Es pot dir que són petites joies. Els diferents colors en les que es venen són els clàssics, aquells amb la consistència de les coses que no passen de moda (crema, negre, vermell, blau cel, verd i algun més). Lògicament hi ha tota una sèrie d’accessoris (en l'actualitat molts d'ells concebuts pel mateix D.) per satisfer tots els gustos i necessitats.
L’experiència i l’aposta per aquesta bicicleta fa que la botiga ofereixi una venda molt personalitzada, diríem gairebé un “tunejat” de cada bicicleta Brompton que ven. Per altra banda el servei de post-venda que s'ofereix sembla que no té competidors. A mode de publicitat, un cop l’any, la marca Brompton organitza una cursa amb bicicletes Brompton, és clar. Se celebra sempre a Londres, o en tot cas més d’un cop s’ha fet allà. L’equip de Capproblema hi ha participat més d’un cop, sortint-ne vencedors en una ocasió, crec. Es pot dir, resumidament, que la bicicleta Brompton va suposar el reflotament de la botiga i hores d'ara és el seu millor aval i salvavides davant de la crisi. Me'n felicito tot esperant que duri: creuo els dits...
Respecte a l’evolució de la plaça, amb el temps ha anat guanyant
humanitat, caliu. Fa ja uns quants anys, uns argentins van obrir un
restaurantet amb tauletes a l’exterior i interior com de salonet de te. Una
mica més enllà un altre local es va renovar i el va imitar. El resultat és que durant
set o vuit mesos la meitat de la plaça és una estesa de tauletes a la fresca,
unes quantes d’elles sota l’ombra arbrada. Dels “històrics” sols queda la
nostra tenda i el pàrquing d’ous-bici: un invent que es va treure de la màniga
un alemany espavilat (amic i aliat d’en D. de sempre) que ve a ser el rick-shaw (o un nom semblant) nostrat:
un tricicle, amb xassís de forma ovalada i allargada, per a passejar parelles
de turistes (un al costat de l’altre). Per la banda del Moll de la Fusta,
d’Espanya i la Barceloneta se’n veuen uns quants. És un negoci que dura de fa
anys i sembla que es manté ferm. Sense haver desbancat del tot les calesses de
cavalls tradicionals en actiu de fa 50 ó 60 anys (sinó més), és clar que
d’alguna manera en són la continuïtat modernitzada. Diria, pel que m’ha semblat
entendre i intuir, que el xicot aquest alemany (que com molts ja té els seus
anyets), en més d’un moment, sobretot al principi, ha fet una mica, des de l'apreci, una mica de germà gran d'en D. Saber envoltar-te de gent que val i acceptar l’ajuda i el consell
que et brinden, també es compta entre les qualitats del meu soci; no dubto ni
un segon que aquest ha sabut, en aquest cas i en altres, correspondre amb reciprocitat
a la confiança i generositat rebudes.
Ahir vaig tornar a viure un atzar d’aquells et deixen parat i que et
proporcionen una íntima i divertida satisfacció. Havia sortit de casa, havia
estat escrivint algunes de les planes que precedeixen, entre d’altres les que
parlen de la bicicleta Brompton, anava a creuar el carrer Còrsega perquè en el quiosc s’havia
ja esgotat el diari que compro, i va i se’m para al davant en M.R. pujat dalt d’una
Brompton! Ens vam saludar amb l’alegria d’aquests encontres improbables i
fortuïts. Tenia al davant el seu trempat i empàtic rostre nòrdic, un xic hipertens, com esclatat i recremat
pel sol, la diversió i l'activitat trepidant.
Li vaig dir que estava escrivint sobre Capproblema i que justament el dia anterior havia parlat d’ell i, feia tot just una estona, de les Brompton. Li vaig parlar d’això de les coincidències, de les “sincronicitats” que es diu que estan a l’ordre del dia. Em va escoltar distretament. Va pujar a la vorera i em va estar explicant la seva recent participació en una cursa popular amb bicis anteriors a l’any 1986, crec (amb les cables dels frens encara per fora i altres antigalles) per la Toscana (La ruta Bianca, crec que em va dir que es deia la moguda aquesta), amb gent com l’excampió Delgado (que admeto em sona molt vagament). Em va estar ensenyant unes fotos en el mòbil. Sí, força gent; animat. Li va semblar oportú ensenyar-me també una foto del seu nét d’un o dos anys (diantre, ja és avi...!). Molt maco, felicitats.
Li vaig dir que estava escrivint sobre Capproblema i que justament el dia anterior havia parlat d’ell i, feia tot just una estona, de les Brompton. Li vaig parlar d’això de les coincidències, de les “sincronicitats” que es diu que estan a l’ordre del dia. Em va escoltar distretament. Va pujar a la vorera i em va estar explicant la seva recent participació en una cursa popular amb bicis anteriors a l’any 1986, crec (amb les cables dels frens encara per fora i altres antigalles) per la Toscana (La ruta Bianca, crec que em va dir que es deia la moguda aquesta), amb gent com l’excampió Delgado (que admeto em sona molt vagament). Em va estar ensenyant unes fotos en el mòbil. Sí, força gent; animat. Li va semblar oportú ensenyar-me també una foto del seu nét d’un o dos anys (diantre, ja és avi...!). Molt maco, felicitats.
Li vaig preguntar per com anava “La Caseta del Migdia” i em va dir que
molt bé, que, seguint amb el patrocini de la Moritz, estava a punt de llançar, una
tanda de dijous amb “Escarxofes amb claqué”, en la línia de propostes
músico-gastronòmiques encetades l’any passat amb “Calçots i cabaret” i “Cargols
i flamenco”. Ho vaig trobar d’una genialitat molt propi d’ell. Com a futura
possibilitat li vaig suggerir un “Costelles a la brasa amb swing”, que li va
agradar, admetent que el swing està de moda; després se m’acudiria un “Botifarra
amb seques i sevillanes”, i ara que escric, un “Sardines i pasodoble”, per bé
que “Sardines amb sardanes”, ni que sigui per l’eufonia, també podria
funcionar.
Em va també voler explicar que finalment havia trobat un soci vàlid
per crear una societat d'esdeveniments lúdics, etc. Me’n va donar una targeta,
en forma de xapa de cava, on es llegia Pumm
(el so del destapar de les ampolles d’aquesta beguda) encapçalat amb un “AVENTURES
URBANES” i subratllat amb un “since 2011” i amb el lloc web abaix: http://www.pummbarcelona.cat/. En el revers, com a fons de les
seves senyes, es feia una foto seva de quan era petit, amb armilla amb l’estrella
de xèrif, ja quasi amb el mateix somriure d'alegria contagiosa, de fruició a punt d'explotar, d'encesa complicitat que tindria d'adult... Amb el seu entusiasme de sempre, natural i alhora empresarial, em va contar que aquell mateix vespres tenien organitzada una baixada en patinet des del Castell de Montjuïc, cada patinador amb el seu frontal (emulant la baixada amb torxes nadalenca de no sé quina vall alpina... Sí senyor, hom ha de ser fidel al millor que té d'un mateix, i esgotar-se donant-ho als altres, deixant-hi la pell i morint en l'intent, si cal. Molta sort i èxit!...
Abans d’acomiadar-nos va lloar encara les virtuts de la Brompton, model
de bici que tant de bé estava fent a molta gent que altrament no faria exercici
físic (jo li donava la raó tot pensant allò era, òbviament, vàlid per a
qualsevol tipus de bici, no sols les Brompton...). Ja uns metres més enllà li
vaig cridar que faria bé de dur casc: amb el seu somriure d’orella a orella de gladiador bregat passat a one man show, em va llençar el crit de que
ja en tenia un... (val, però no el duia pas posat). Una moto em va pitar i
passar rabent a pocs centímetres meu; preocupant-me pel cap i salut de l’amic una mica més i sóc jo qui perdo una cosa i l’altra.