Powered By Blogger

dijous, 4 d’octubre del 2012

Viatge a Edimburg (XXXV)


El final del dia es va fer amb aquella sensació d'acceleració de les coses que s’acaben. Suposo que moriré, morirem també amb aquesta sensació de que ens fan marxar molt abans de que haguem acabat la “feina”, allò que volíem fer. Com a The Elephant no tenien connexió internet vaig encaminar-me cap al Brass Monkey habitual. Camí d'allà, pel carrer South Bridge, en un carreró perpendicular, em faig ficar en el Royal Oak (o era Oak Royal?). El nom em va cridar l’atenció: tenia tot el regust condensat de la tradició. Era un pub petit, amb un ambient com familiar. Un noia que podia ser nord-americana i uns acompanyants seus parlaven, amb la desimboltura que tenen els americans, i més si han begut una mica, amb el bàrman. Era allí que vaig veure el quadre de la Batalla de Calloden. També penjava de la paret un facsímil de la declaració d’independència: un text breu amb tot de firmes acompanyades de l’estampat del segell de nacre enganxat al paper amb una cinta. Tenia l’aire de ser un document del segle XVIII (molt probablement un intent dels jacobites de normalitzar i legitimar una –ai!, precària- realitat estatal escocesa.

Al costat de l’entrada hi havia un senyor que cridava força l’atenció, tot i la seva extrema discreció, concentrada reserva. Era un d’aquests individus prims, alts i amb una certa elegància i noblesa que les classes populars produeixen amb compta gotes, però amb regularitat. Seia amb els braços i les cames creuades i tenia la mirada fixa, sempre en la mateixa direcció. Devia tenir uns setanta anys, els llavis xuclats d’una desdentada boca. Cabells blancs escassos i més aviat desordenats, roba de jardiner retirat, pensada per caminar llargament a la intempèrie. Nas afilat, afuat, punxegut, com el dels morts i el dels ocells petits... El que sobtava, captivava més era la mirada, com si hagués tornat de visitar la mort, i a més de perdre les dents i vint anys de cop, li hagués quedat una permanent mirada de quietud esparverada, i alhora perpètuament astorada d’haver sobreviscut. Els seus ulls semblaven sols tenir un pensament: l’embogiment d’haver vist una cosa terrible que feia temps havia renunciat a explicar. Semblava que no tingués res més a oferir als altres, al món que la seva calmosa estupefacció. La seva primor escardalenca, de pardal portat al límit de la inanició, la seva elegància de raça, descuidada, de joventut envellida, el seu mirar extàtic, de terror asserenat, em va fer pensar, amb colpidora precisió, en l’amic T. Al marxar vaig dir adéu i va proferir, musitar una vaga i distreta resposta.

El Brass Monkey estava animat, com sempre. Em vaig fixar, aquest cop sí, que l’element decoratiu central no era altra que una foto d’en Jack Nicholson amb una lupa agrandant-li desmesuradament la boca, donant al conjunt del rostre, en efecte, un aspecte simiesc. De la  paret de l’entrada penjaven fotos emmarcades dels actors clàssics de sempre. La iconografia cinematográfica volia ser un dels leit-motiv del pub.

Vaig concretar quin era el major inconvenient del local: la manca de lloc on seure. Tot era sempre ocupat, a menys que t’endinséssis en uns espais sistemàticament reservats i ocupats pel jovent amb algunes taules i tota una renglera com de llits-sofàs on els nois i noies es podien descalçar i adoptar totes les postures que abellís a l’elasticitat de llur sensual edat. Em vaig haver d’acontentar amb una mena d’ampit de finestra amb coixí de cuir. Allí, mal assegut, vaig escriure una estona, tot suportant una música massa forta (de quan el pop és o deriva cap el rock amb abús de guitarra i veus que s’esgargamellen vociferant repetidament consignes improcedents o ja plenament insolents). Vora meu vaig acabar reconeixent una noia vista el primer dia, que semblava haver-me reconegut; el pentinat o diferent manera de vestir no m’hi havien fet caure abans. Va ser observant-la que vaig concretar la diferència, de matís, entre sex-appeal i atracció. La primera és purament física, i la segona és més general. Aquella noia, amb la seva mirada i somriure de sana fruita explosionada s'alineava clarament en la primera categoria.

Em vaig refugiar, com sempre en el si no fos. Si no fos que havia de marxar, si no fos que estava mig constipat, si no fos que no era guapo, si no fos que el meu anglès era pobre, si no fos que no era ric o famós, si no fos que amb tan de brogit em costaria d'entendre-la, si no fos que li portava més de vint anys… atacaria i me la faria. Així doncs, tot va quedar, com sempre, posposat a un hipotètic futur en el que tots els obstacles haurien desaparegut i la felicitat i la facilitat triomfarien en lliure expansió.

Potser també va ser aquí (o no, però la situació detonant de la idea podria bé haver estat aquesta) que vaig perfilar la dicotomia (o hauríem de dir disjuntiva?) escriure-viure (contada ja en alguna ocasió anterior) amb l’exemple del principi d’indeterminació d’Heisenberg: o coneixes la velocitat de la partícula o la seva posició, però no pots conèixer ambdues a l’hora. Aplicat al cas de l’escriptura i la vida, la cosa seria: o escrius, i no vius, o vius i no escrius. Dilema terrible… De tota manera, amb el meu acostumat optimisme difuminat, haig de dir  que tinc l’esperança de que l’escriptura (per una mena de velocitat i de refinament qualitatiu) em desembarqui tard o d'hora en la vida. Una mica com una catifa voladora que et portés pels aires, sí, però et permetés aterrar on vulguéssis (sense per tant, de cap manera, condemnar-te a romandre suspès en l’aire).  

Vaig esperar una estona el bus. Un cop més vaig veure passar algun cotxe o furgoneta de la policia amb els llums blaus giravoltant (o sols vaig veure els llums despuntant per la perspectiva d'algun carrer): no va haver-hi vespre que no veiés aquest ballet de llums, com si les nits esdevinguessin sobtadament conflictives, violentes: eclosions etíl.liques? tràfic de kilts farcits de droga? partides de bitlles a la via pública amb ampolles buides de whisky i pilota de rugby? Un misteri.

Sí, n’estava una mica fart de tornar sempre caminant cap a casa, i el temps plujós tampoc acompanyava. La parada em va deixar just al davant d’un pub que no havia vist fins llavors (i al costat de casa, el que sempre és un avantatge). També es deia Monkey, a seques, i també aquí, com al Royal Oak, va ser la silueta d’alguna noia entrevista des de l’exterior la que em va decidir a entrar-hi.