Powered By Blogger

dimarts, 23 d’octubre del 2012

CAPPROBLEMA bicicletes (XI)


Potser per tot això, tal vegada com a símbol i culte a tot aquest univers mecànic, en D., en el seu moment, ja fa anys, es va fer tatuar, en el turmell, un cercle amb dos radis en forma de llamp o ganiveta (suggerint doncs velocitat) que de bon principi es va convertir en l’emblema de la casa. Es dóna la curiosa circumstància que fa un parell d’anys, en una peli xinesa sobre la sagnant ocupació de Nankin per part de les tropes japoneses l’any 37 o 38, surt, en una cerimònia mortuòria japonesa (una mena de ballet-processó amb la capseta amb les cendres dels companys caiguts en combat) sortia exactament el mateix símbol del cercle travessat per una doble traç corbat. Vaig quedar de pedra. L’única explicació, descartant la improbable coincidència, és que el tatuador tingués en el catàleg l’antic símbol japonès, finalment una mena de versió militarista del yin i el yan, i a n’en D. li fes gràcia. Correspondències curioses de la vida.

En el capítol de les aficions no es pot ometre d’esmentar una pràctica prou allunyada de les bicicletes i de la mecànica terrestre, com és la vela. Hi va arribar a través d’un client. Aquest, a canvi de que l’arreglés, li va deixar un veler de franc (que en D. va finalment acabar comprant, crec). Invertint-hi gran part del seu temps lliure, i amb l’ajuda de la xicota del moment i algun company, el va posar en solfa en qüestió de setmanes. Es va treure el títol, va aprendre a navegar (fins llavors em sembla que tot just havia fet windsurf) i navegar va esdevenir, durant uns anys, la principal passió. Aquesta fal.lera, combinada amb altres motius més prosaics, el va dur fins a fer del veler casa seva, en un amarrament del Port Olímpic. La cosa va durar el seu temps, potser dos anys o més, fins que els vaivens de la vida (les relacions de parella, les humitats i les estretors o el que fos) van acabar amb la residència flotant. Més tard, diria que es vengué el veler, però coneixent-lo estic segur que encara té mitja canya penjada en això de la vela.  

Queden ja poques coses més per contar. No voldria deixar el tema sense mencionar alguns personatges, situacions o detalls que conformen, en el meu cap, aquests onze anys llargs d’existència de la botiga  Capproblema. Seran pinzellades breus.

Una de les coses que no voldria passar per alt, és els dos cops (o van ser tres?) en les que en D. va aconseguir recuperar-me la bicicleta robada. Tots els que els que hem patit el robatori d’una bici sabem que és una pèrdua prou dolorosa (com qualsevol altra pèrdua equiparable). És com un cop, un buit en la nostra integritat moral i física, una atemptat a la llibertat i dignitat personal, que deixa el forat d’una humiliació. Malauradament tinc una dilatada experiència en el tema. A Luxemburg ja me’n van robar dues, a Barcelona dues més, i encara una, l’any passat, a La Jonquera (justament una “D. Milián”!), tal vegada la de “dol” més dolorós, més profund. També, gràcies a n’en D. vaig viure la immensa alegria que suposa recobrar el que creus haver perdut definitivament. Va ser fruit de la casualitat, com no podia ser altrament, i de la determinació d’en D.: tot veient-la passar la va reconèixer, va parar el conductor, va explicar-li el cas tot comminant-lo amb l’amenaça d’avisar la policia i va aconseguir recuperar-la; no sé si en els dos o tres casos va anar sempre així, però sí almenys una de les vegades. Es tractava de la bici que m’havia venut al principi de la nostra relació.

Al final la vaig passar a ma germana C., que va circular amb ella feliçment durant anys, fins que farà un parell d’anys li van robar, com tantes a la nostra ciutat i arreu. Va ser amb una bicicleta holandesa, proporcionada òbviament pel mateix D., que vaig acabar la meva etapa de cinc anys de ciclista barceloní. Era d’aquelles negres, elegants i de quadre femení, amb retropedal (aquell sistema de fre amb els pedals, accionant-los en sentit invers al de l’impuls de marxa), que curiosament és precisament el nom de la societat (Retropedal Bicicletes). Al cap d’uns dos anys de gaudir-ne, a punt ja d’anar a viure fora de Barcelona, algú que la va veure lligada al costat de la sortida del metro de Pl. Catalunya, davant del Zürich, s’hi va fixar més del compte i ja no la vaig tornar a veure. Em va saber molt greu: era maca i amb uns dos anys de fer-la servir me l'estimava.

Un altre detall que em sembla val la pena de deixar escrit és l’episodi de l’endeví xinès. Vivia encara a Luxembourg, quan una dia una amiga em va convèncer d’anar a visitar un xinès que t’endevinava el futur, et veia el destí. Recordo que vivia a Arlon, al sud de Bèlgica, a una mitja hora en cotxe. Hi vaig anar, per curiositat i per tenir algun element més per aclarir-me una mica les perspectives de futur, com sempre molt confuses. Entre les coses que em va dir, la més clara, i que per això em va quedar gravada, és que obriria una tenda d’esports. En aquell moment em va semblar ridícul per impossible, però què hi ha que s’assembli més a una botiga d’esports que una botiga de bicicletes? S’ha de convenir que hi tocava bastant, el bruixot xinès aquell.

Unes paraules també per a n’en M.R., amic d’en D. de sempre, i de la botiga des dels seus inicis. La veritat és que ell sol ja mereixeria un post. Bastant més gran que en D., de fet té la meva edat, és algú que fa fer costat a n’en D. des del principi, potser ja quan aquest, amb tretze anys, treballava de mecànic al punt de lloguer de bicicletes a la Carretera de les Aigües, que portava en M., si o m’erro (de poc no deuria anar que els conegués tots dos ja llavors: com tanta gent, també jo anava a córrer per allà, i més d’un cop m’havia passat pel cap de fer-hi un tomb llogant-hi una bicicleta, però no vaig fer mai la passa, en part perquè tampoc sabia on era exactament el punt de lloguer). Amb els anys, en D. va poder anar retornant tot el suport que va rebre durant tots aquells primers anys per part d’en M.R. Entre ajuts, consells, "farres" i viatges es va anar teixint una amistat d’aquelles sòlides i per a tota la vida.

En M.R. és potser l’home que més ha fet per dinamitzar el vessant lúdic del turisme a Barcelona. És l’”inventor” de les sortides nocturnes en kayak (ja no sé si amb torxes incorporades, no això deu ser imaginació meva; la cosa es deu limitar als frontals) combinades amb sardinades a la platja de la Barceloneta, de les “bicicletades” i escapades en patins, i de coses per l’estil. El seu cim, però, el va assolir fa uns tres anys, quan va muntar una mena un servei de restaurant dalt del telefèric (sopars després de l’horari de funcionament normal) que travessa de banda a banda el port de Barcelona. Una tauleta per dues o quatre persones, amb violinista incorporat, segon plat a la parada de la segona torre i postres a l’arribada (!). TV3 en va fer un reportatge, amb entrevista inclosa, però la cosa, no sé si per un problema de permisos o de costos no va acabar de funcionar prou per durar més enllà d’uns dies o curtes setmanes. S’ha de reconèixer que la idea era bastant fantàstica: menjar entaulat, penjat d’un cable, amb la ciutat, cel crepuscular i lluminària portuària i urbana, als peus i a l’horitzó immediat. Em trec el barret. 

En tot cas, el que sí que li està funcionant prou bé és “La caseta del migdia”, el “xiringuito” que va obrir fa uns anys arran de camí de ronda del Castell de Montjuïc, a una lloc ben elevat, doncs, amb vistes sobre el port, i la immensitat de mar i cel. Sota una pineda i en diferents nivells de terreny, hi té tot de taules amb parasols, i algunes gandules. Amb un personal de tres o quatre persones, hi serveix amanides i carn i peix a la brasa, amb soirées musicals i tot la xerinola que faci falta. Resumint, la simpatia encarnada en un tio espavilat que ha sabut sempre buscar-se la vida fent i provant en el movedís terreny de la diversió, la moda, les tendències... sempre, això sí, mirant d'afegir un cert valor afegit de descoberta cultural, o com a mínim l'originalitat, l'humor i una mica de sana suor.