Powered By Blogger

divendres, 19 d’octubre del 2012

CAPPROBLEMA bicicletes (VII)


Una altra font de problemes venia, curiosament, pel seu mateix sentit de la justícia apuntat més amunt. En els desacords amb els altres, no és tant que dubtés de les pròpies raons, de la pròpia posició, com el voler donar una oportunitat a l’altra d’equivocar-se, de donar-li l’opció d’arribar a les mateixes conclusions que ell fent la marrada, l’experiència de l’error, si això l’havia de convèncer. Aquesta actitud és certament lloable (i a llarg, sinó a mig termini, avantatjosa), però en l’immediat, és clar, comportava perjudicis al funcionament de la botiga. Un cop més, l’etern dilema entre la tolerància i l’eficiència, entre l’autoritat i la pedagogia. Dit això, ell també, per descomptat, cometia errors, per bé que en general, a diferència de molts, ho reconeixia i rectificava amb rapidesa. Encara que no ho fes per això, el fet de ser autocrític li donava dret a ser-ho amb els altres. De forma innata, era dels que veneren la veritat i accepten que aquesta no tingui favoritismes amb ningú, tampoc amb ells mateixos.

Conscient de que el marge d’error permès és sempre molt estret, en D. vivia sempre en el neguitós dilema, en la doble tensió del voler i l’haver de delegar, i el resistir-s’hi un màxim; resistència que venia, em sembla, no sols de l’esmentada pruïja de fer les coses com ell creia que s’havien de fer, i les sabia fer, immillorablement, sinó també d’un cert afany de “possessió” material, tangible, manual i directa de la cosa.

Aquest és un “fenomen”, un tret psicològic gairebé “clàssic”, que hom pot observar arreu, fent-se particularment visible, contrastat en els grans homes o si més no, en les personalitats importants. Un cas paradigmàtic seria el de W. Churchill, que no content amb mapes, informes, xifres i estadístiques, fotos i filmacions, volia viure la guerra en directe, tocant terra amb la primera o segona onada de desembarcament a Normandia. Hi ha, en el poder, una passió demiúrgica, que cap abstracció pot satisfer plenament. És allò de voler estar a dalt i a baix, de voler ser-ho tot, i per tant fer-ho tot. No cal dir que més enllà d’un cert punt és un problema, un factor d’entorpiment i de disfunció greu. 

En D. es passava la vida, no sols predicant amb l’exemple, sinó fixant pautes, establint protocols d’actuació, donant, quasi diria que formulant, instruccions. Per a ell tot era evident, matemàtic, científic, i volia contagiar el seu esperit, el seu goig per la perfecció als seus col.laboradors. No comptava prou amb els personalismes, els mals hàbits i les limitacions mentals de la gent. Ell era algú amb passió per millorar, per detectar al seu voltant, i també en ell mateix, tot el que fos defecte, mancança, insuficiència, desviació. La seva intel.ligència incisiva el portava a nivells de detall mínim, a allò ja pràcticament invisible i aparentment insignificant. Era d’aquelles persones que comprenen que el món es juga, es determina en allò petit, en el gest, en el segon, en el mil.límetre, en el número, en la intenció. Si una roda feia un determinat frec, un soroll curiós ell endevinava de seguida on i perquè, quin cargol fallava, per on calia collar, què calia canviar. Sabia, de forma intuïtiva i per l’aprenentatge de l’experiència (aprofitada, escurada fins a la corda) que la simplicitat, la facilitat, la bellesa de la superfície és el resultat d’un equilibri de forces, d’una organització estricta en la profunditat del ser de les coses. La seva ment escrutadora i analitzadora descomponia tot el real en les seves darreres parts constitutives...

Tenir aquest tarannà, aquestes qualitats, aquest nivell d’autosuperació en un país com el nostre i encara en el món, en el comerç de les bicicletes, en el que fa una desena d’anys, almenys casa nostra, era un sector poc valorat i escassament professionalitzat (o, per dir-ho més exactament, amb gent formada sobre la marxa, en la vocació de l'autodictisme i la necessitat), podia ser i d’alguna manera va ser un problema. Començant per l’interessat: vivia en un estrès permanent, en la sotsobra constant d’haver d’avaluar fins on havia d’adaptar-se a la “normalitat” mediocre, deixant passar certes coses, i fent com els altres. La seva idea, convicció de que fent el millor acabes sent el millor, el primer i que això té alguna mena de compensació en aquest món, sense ser falsa, tenia l’inconvenient de verificar-se només a llarg termini, i ell, com tot jove, era impacient. En el món del comerç (i en general), qui vol triomfar ràpidament, qui vol fer diners i aconseguir fer-se un nom i una posició a ritme geomètric ha de deixar de banda molts escrúpols i consideracions ètiques. Es pot donar alguna excepció, el cas d’algun geni que aconsegueixi arribar a dalt de tot sense deixar res ni ningú a l’estacada, a la cuneta, però és rar, i mirant-ho amb lupa el més probable és que veiéssim que en un moment o un altre ha fet trampa i s’ha alleugerit la motxilla: que, en conjunt, ha preferit l’ascensió de l’ego a la difusió del bé (valent-se, tal vegada, de la coartada, no prou vàlida, de que un cop a dalt el seu exemple seria benèficament alliçonador).

En D., com tots, estava travessat per la dicotomia de la quantitat i la qualitat, així com per la correlativa de l’horitzontalitat i la verticalitat. En el cas de la primera dicotomia, què calia fer? Vendre un màxim de bicicletes sense importar si una determinat model convenia o no a aquell client, donant per bo el seu caprici inicial, aconsellar el client sempre en el sentit del model més car i amb el màxim nombre d’accessoris, prescindir de tot servei de post-venda, cobrar per tot i car? Era evident que ni la honestedat ni la viabilitat comercial permetien aquest enfocament: no era manera de fer-se una reputació, ni els clients ni la competència haurien trigat a fer-nos el buit (els primers) i a arraconar-nos (la segona). La resposta era fer tot el contrari? Sí... però així no et fas ric, o trigues dècades.   

Pel què fa al binomi horitzontalitat-verticalitat, no ens referim aquí a la disjuntiva que es planteja en termes d’espiritualitat i de materialitat o materialisme (en la que la verticalitat fa el bon paper i l’horitzontalitat el dolent), com a la de signe invers, ja abordada anteriorment: la relativa a l’èxit i al poder (el pujar, l’escalar posicions), per una banda, i a l’ajuda i el servei, universalment entesos i estesos, per l’altra. En D., poc o molt com tots, endevinava que ajudar a esquerra i a dreta, al primer vingut i al de més enllà, no és la millor manera de propulsar-se a posicions preeminents. Alhora, però, el seu sentit de la generositat, el seu temperament solidari li feien molt difícil no donar-se a tot i a tothom. 
  
Tinc el convenciment que secretament buscava desesperadament un equilibri entre ambdues tendències, ambdues necessitats. Buscava el somni de molts: ser bona persona i alhora triomfar. El conte de fades i de Hollywood... L’heroi d’una causa justa, guapo, jove, intel.ligent, ric i famós (i què més?). Aprofito l’avinentesa per fer una breu digressió al respecte.

Vaig trobar escandalós que a El senyor dels anells els dolents fossin majoritàriament lletjos (amb els esgarrifosos urcos) i en canvi els bons majoritàriament bells (amb els elfs, sense anar més lluny: una colla d’efebs i sílfides tan andrògins -per allò de fer camí cap a l'hermafroditisme per la via de la bisexualitat- , asèptics com angelicals). Qualsevol que tingui una mínima edat i experiència de la vida sap que tot està molt més barrejat i que, posats a filar prim, la bellesa (externa) sol estar més aviat del bàndol del Mal. Perquè hi hagi lluita els bàndols tenen que estar més o menys equilibrats. El Mal compta amb les seves cartes, molt  bones, altrament el Bé hauria guanyat la batalla fa temps. No, les coses no són simples. En la guerra entre el visible i l’invisible la bellesa s’arrenglera (i és natural que ho faci) del costat del Mal. 

Tot fa pensar que la bondat i la intel.ligència, fins que no assoleixen un cert nivell, “pateixen” molt, i això es tradueix, inevitablement, en una certa deformació. Entre una cosa i l’altra, sembla que es pot concloure que la proporció de bellesa, així, a simple vista, és d’ú a cinc a favor del Mal (primer havia escrit deu, però m'ha acabat semblant excessiu, exagerat). Dit altrament, per cada bella persona, també en sentit físic, n’hi ha cinc de belles (sense el “plus” que hi  afegeix l’esperit, és cert, i per tant potser no “tant” belles, però això és només un matís subtil) que tenen l’ànima tirant a fosca i presta (si no hi posa remei una sòlida educació en els valors) a caure en la temptació de menjar-se el món, elles que poden, ni que sigui intentar-ho... És un fet: “El Príncep del món” té els seus seguidors, i junt amb els esguerrats (amb un exterior que mostra llur abjecció interior), també hi ha molts Dorian Gray. És així, i deu estar bé que sigui així.