Powered By Blogger

dimecres, 28 de novembre del 2012

Pilar Reactiu (XII)


Pel que em va semblar copsar en la meva breu estada, El Caire de l’era Mubarak tenia bastants dels ingredients del moment “dolç” de l’època franquista. El President egipci, un dictador de facto, feia tretze anys que manava de forma pràcticament incontestada, amb el suport dels americans i la benedicció de la comunitat internacional (quina vergonya...). Tot indicava que els rics, com aquí amb en Franco,  recolzaven el règim i a canvi vivien en l’abundància i el luxe. L’oposició dels Germans Musulmans era limitada i seguia patint la inveterada repressió de l’Estat (ja practicada en temps de Nasser, sinó abans). Si hom és observador, veu senyals inequívocs, que si combina amb la informació que li arriba, li permeten treure algunes conclusions i fer-se una composició de lloc prou ajustada.

Tot feia pensar que el règim de Mubarak era un més d’aquells règims del 3r món instal.lats, repapats, es diria, en la contradicció de buscar l’occidentalització i alhora negar la democràcia i una mínima distribució equitativa de la riquesa. Es detectava aquella cosa tan odiosa i ridícula d’una occidentalització (purament material) de les classes privilegiades i una abandó en la letargia de la supervivència la majoria de la població (amb puntuals, escadussers i insuficients esforços de servei públic). Em ve aquí a la memòria, el creuar-me pel carrer amb un grup de col.legials que sortien de l’escola americana. Tots ells eren autòctons, però llur posat i manera de vestir era calcat al d’una sèrie televisiva americana sobre adolescents; intercalaven, al parlar, tot de mots en anglès. La majoria d’ells, uns pocs anys més tard, marxaria a estudiar fora, preferentment als EEUU, i tornarien preparats per reproduir uns lustres més les estructures del règim i contribuir a consolidar uns anys més la mentalitat dominant... o no: es convertirien més aviat en els impulsor de la revolta del 2011. Hi haurà hagut de tot, és clar.

En tot cas, Egipte, com s’està veient aquests dies, té mala peça al teler. Trobar la fórmula d’una democratització que no suposi una occidentalització (impossible en termes pràctics i alhora rebutjada per una part massa important de la població) no serà cosa fàcil. És de témer que no s’estiguin creant les condicions per a un cop d’estat per part de l’exèrcit, uns pro-occidentals a l’estil Mubarak: occidentalització, sí, però per a uns pocs, els de sempre, i per poder anar de compres a Londres i escollir la marca del cotxe que volen importar. La llibertat del diner, per a la família i per als que “són com nosaltres, ja ens entenem”. I si fracassés el cop d’estat, doncs la cosa potser degeneraria en guerra civil; una altra...

Alguna d’aquestes reflexions o percepcions em devia venir acompanyant un dels dies  els meus amfitrions a un club selecte al que, sense ser socis però havent empescat un tripijoc rocambolesc, tenien accés. Venia a ser el Club Polo de Barcelona d’allà. A penes recordo res, llevat que era un lloc molt agradable, amb un jardí extens (amb gespa, àrees de terra sorrenca i grans arbres) i un ambient amb aquell punt casolà i distès que gasten els rics entre ells: el goig de la complicitat entre els escollits i afavorits de la fortuna. Els meus familiars hi anaven, de tant en tant, sobretot per les facilitats que hi trobaven per el nen petit. El podien deixar lliure una bona estona sense gaire perill que es fes mal. No treu que també, tot i les reserves mentals que poguessin tenir, apreciaven (qui no ho hauria fet) la possibilitat de gaudir d’aquella tranquil.litat i benestar.

Segurament va ser aquesta visita al club, junt amb algunes altres circumstàncies i detalls, la que em van fer aprehendre per primer cop l’avantatjosa posició de l’occidental en els països del Sud. A l’exotisme de l’expatriació, s’hi afegeix un doble avantatge gens negligible: el cost de la vida és baix, i pots viure bé, bastant millor que aquí, per poc que feina que facis sigui pagada amb sou del 1r món; poc o molt, la mera condició de “blanc” et dóna, ja d’entrada, un estatus social superior. Per poc que sàpigues aprofitar aquests dos atots, que t’ho sàpigues fer venir bé, viuràs amb un marge de llibertat i de benestar impensable en el 1r món, i menys ara. Serà això sí, no ens enganyéssim massa, la llibertat del diner i del racisme (interioritzat, subliminal). Allà on vagis, d’una manera o d’una altra, estaràs fent el joc a la casta dominant.

Com en tot, tanmateix, aquí també hi ha intersticis vàlids, maneres de fer que permeten sortejar el risc de l’abús. Com arreu i en tot àmbit, també aquí la cosa passa per l’esforç. L’esforç de conèixer, d’entendre el país on vius, d’aprendre –fins on puguis- la seva llengua. L’esforç de demostrar als indígenes que aprecies com són, que comprens la dificultat de llur situació, que saps o endevines quins són els seus problemes, i que portes, és clar, aquesta presa de consciència fins al gest, fins a l’actuació solidària... Per definició, com qui diu, molts dels occidentals que treballen amb oenegés en el terreny ja deuen adoptar aquesta actitud, però tot i així queda per veure si ho fan prou, o si no és, en bastants casos, més una aparença que una realitat, més una màscara de respecte que un respecte autèntic, que passaria per voler ajudar, sí, però sense voler canviar, sense voler, de passada, occidentalitzar. Complicat.

Pel que fa als occidentals que viuen al 3r món treballant per a multinacionals (o fins i tot grans institucions internacionals com l’FMI, el Banc Mundial, la UE o àdhuc l’ONU), tinc bastants dubtes sobre els efectes ètics o útils de llur feina i la influència que es dimana d’aquesta.

No puc evitar d’evocar ara i aquí la casa que en Rudolf Hess tenia a Alexandria, o l’exili i refugi cairota del Dr. Mort. I em pregunto si, en clau literària o cinematogràfica, s’entén, hi ha res més saborosament inquietant i exòtic que un nazi a l’Àfrica (el cas i tema del refugi a Sud-Amèrica ha estat prou tractat, per raons òbvies, perquè hagi perdut part del seu caràcter sinistres...). Quants malfactors emboscats hi deu haver a l’Àfrica i al 3r món en general? Gent fugida de la justícia que mena una vida regalada i se’n riu de nosaltres. Uns quants, no hi ha dubte.

No, no és fàcil viure en un país pobre i no beneficiar-te d’alguna manera de la seva pobresa. Conec un cas proper que penso se’n deu sortir prou bé, o prou malament com la resta de nosaltres: fem realment el que hauríem en favor dels que passen gana o pateixen privacions, també a prop nostre? L’única manera de lliurar-se del dilema, de la permanent requisitòria de la nostra mala consciència, és esdevenir pobres. La crisi ens hi està ajudant, però fins i tot amb ella, sempre hi haurà qui estarà pitjor que nosaltres i necessitarà la nostra ajuda. Per aquesta banda, doncs, no hi ha doncs sortida. Ric o pobre, sembla que cal ser igualment solidari, sense demora, sí, però fins on, fins a quin límit? Farà uns quaranta anys que em faig aquesta pregunta i encara no he trobat una resposta prou clara i fidedigne. Això també, com tantes coses, ho deixo a la improvisació, a l’humor del moment. Tot fa pensar que és manifestament insuficient, però no en sé més i ja em sembla bé que l’Altíssim em condemni, quan vulgui, per això.