Powered By Blogger

dimecres, 14 de novembre del 2012

L'Esquirol o l'escala fatal (V)


Reprenent el fil del que contava, un cop superat el peatge vam anar trobant, amb aquella sensació de tobogan i d’autos de xoc pròpia de l’autovia de l’Atmella el camí cap a Vic. Devíem xerrar i distreure’ns així més del compte perquè ens vam passar de llarg la sortida-enllaç amb l’Eix transversal. Va començar llavors una d’aquelles tournées confuses i confoses per recuperar el fil del trajecte. Obrint-nos pas entre la multitud de possibilitats (qui sap quantes d’inútils o duplicades) vam anar a petar, glups!, a Gurb. Allí vam poder comprovar un cop més la lògica irracional que presideix aquest país la col.locació dels indicadors de trànsit. Les modalitats són variades i tots les coneixem i les hem patit a bastament. La més elegant i suau és l’absència total de rètol: pregunta, intueix, busca’t la vida. La ja més perversa és posar-te un rètol i a la següent rotonda o creuament ja no posar-ne cap: “endevina endevinalla, quina de les quatre sortides no faràs falla?” Una tercera espècie, molt nostrada, és la de posar-te un senyal de direcció: 1. d’unes dimensions que calen uns prismàtics per llegir el que hi posa; 2. vint o trenta metres després de la disjuntiva, de la bifurcació: “t’informen que aquesta opció que has agafat et mena a X, si volies anar a Y t’ho hauries hagut de pensar abans i agafar la direcció alternativa, ho sentim.”; 3. que no es “mulla”: orientat de tal manera que no queda clar si t’indica, t’invita a anar a la dreta o tot recte, com qui diu per acontentar tothom, en un terme mig d’una opinió i de la contrària (així tots contents)... La veritat és que planyo els turistes i als forasters en general. Si els locals hem desenvolupat un sisè sentit per orientar-nos en la jungla d'asfalt (variants, enllaços, polígons, viaductes, urbanitzacions, circumval.lacions, rondes, autovies, grans superfícies, camins de carro i culs de sac), estant avesats al caos circulatori, els estrangers a tot això deuen suar suor lubrificant quan es veuen immersos en el nostre vesper (per o dir merder) viari. Pobres. Em permeto demanar disculpes en nom dels autòctons... 

Perdre’s, ja se sap, és la millor manera de conèixer el país, la Catalunya “real”. Sense anar més lluny, privat de la marrada per Gurb no hauria vist mai la fàbrica d’embotits (i pizzes) Tarradellas. De tan gran que és, més que llonganisses sembla que hi facin zepelins (i platets voladors, més que no pizzes)... Han conservat l’edifici antic (posant-lo al dia amb uns enormes finestrals fumats de mal auguri) tot ampliant-lo pels costats amb unes línies i volums en continuïtat geomètrica i tonal. Té un punt massiu, imponent que impressiona i que hauria agradat a més d’un totalitari. No sóc consumidor dels productes “Tarradellas”, i després de veure les dimensions industrials de la factoria dels seus fuets, espetecs i porqueries farcides i precintades em sembla que continuaré no sent-ne.

Després d’aquesta mitja hora instructiva donant voltes i enfilant finalment amb l’Eix, crec que en obres en aquell tram (i sortides desviades i altres distraccions pròpies d’un rally amb cursa d’obstacles) vam sortir camí de la reserva verda. Vam creuar Roda de Ter, amb l’estampa d’un pont sobre el Ter prou pintoresc, planant sobre la població  un aire alegre, mercès al sol brillant més que no pas a la conformació arquitectònica del conjunt, tot just passable. Si no m’erro, aquí va néixer i treballar d’obrer el poeta Martí i Pol. El seu amor a la vida, a l’amor i a la pàtria es van haver d’obrir pas entre les bromes humides del riu, l’estrèpit de les filatures i la grisor de la sòrdida repressió mental i política. Que allò que cantava i anhelava sigui ben real i palpable allà on es trobi...

Ens apropem al nostre destí. Amb tant de cotxe o romanalles d’un constipat tinc més acúfens de l’habitual i visc encara més amb la mirada, com per oblidar-me de les oïdes. Una sèrie de rètols amb el nom de l’Esquirol i/o de Santa Maria de Corcó ens indiquen que, per bé que amb dues o tres hores de retard (la darrera sí avisada), arribem al terme geogràfic de la nostra escapada. Un dels rètols porta la taca de pintura blanca que s’ha fet servir per tapar alguna inscripció. Crec endevinar quina és. Efectivament, el següent rètol i el subsegüent porten, imprès a l’estergit, una estelada vermella i la sentència “NO ÉS ESPANYA”. Ostres, aquí sí que som lluny de Pedralbes... Anem endinsant-nos en la població i dues de cada tres cases (o com a mínim una de cada dues) duu penjada una estelada a la finestra o al balcó, o té un pal a la punta del qual penja pansida per la manca de vent o flameja ufanosa (recordo algun pal però no si feia prou vent: ho sento). Passem pel davant del bar principal (que és com dir l’ànima del lloc). Recordo haver-hi pres alguna cosa fa una dotzena d’anys, un dia que em vaig apuntar a fer una excursió amb un amic que freqüentava un grup excursionista. Curiosament, no recordo que fos conscient, aquell dia, de que estava trepitjant el lloc mon pare havia mort dos anys abans.

Després d’emprendre una falsa direcció i de preguntar a alguns passants locals (en un dels casos una noia amb un accent profundament castís) vam finalment localitzar la urbanització (no recordo ara el nom) i en ella el carrer que buscàvem, Verge de Montserrat. La casa dels nostres amics quedava una mica enretirada del carrer i prou dissimulada pel brancam d’un arbre gran del jardí. No es veia rastre d’estelada o senyera. Els nostres amics són gent apolítica; enveja em fan.

Ens van rebre amb un gran somriure de simpatia i mitja rialla de cordialitat. Eren més de les dues i tot era ja a punt per a l’àpat. Tanmateix l’E. ens va fer els honors d’ensenyar-nos el seu nou domicili, una casa a quatre vents, amb jardí al davant i, encara més, al darrera, lleument en pendent amb vistes a la gran vall-depressió del Ter, mirant a ponent. A la part posterior, construïda amb travessers ennegrits de ferrocarril, hi havia una caseta que no era altre que el taller on el matrimoni confecciona encens. Aquell petit espai, amb les seves quatre parets, finestretes i fustam per totes bandes feia pensar en una isba, una cabana de pesca noruega o el  refugi budista d’un sant japonès. Desprenia un sobri caliu. Les barretes amb mixtura d’encens penjaven, en atapeïdes rengleres, de files de cordills suspesos a l’interior de l’habitacle. Capses de cartró amb que contenien les diferents mescles botàniques s’amuntegaven unes sobre les altres; a l’entrada es veia un cubell amb argamassa batuda preparada per impregnar tota una munió més de palets de fusta, en un racó la pala batedora, semblant, sinó igual, a les emprades per barrejar la pintura... El terra era ple de bocins aparentment regulars de fusta, com mistos sense capçal: el resultat de l’escapçament amb guillotina dels palets a fi d’uniformitzar-ne la llargària. Tot estava previst. Manufactura artesanal al servei de la meditació i l’evasió exòtica: moltes gràcies.