Powered By Blogger

dimarts, 6 de novembre del 2012

L'Esquirol o l'escala fatal (III)


El problema és d’ordre dialèctic. Si no llegim Josep Maria de Segarra, Port de la Selva tampoc ens parlarà d’ell, tampoc conservarà el seu rastre, el Cafè de la Marina desapareixerà o no ens dirà res de l’autor. Si els representants públics de l’Escala no han llegit mai Víctor Català quines ganes i quina inspiració seguiran perquè l’Escala transmeti, “respiri” una mica l’esperit de la seva conspícua escriptora? No n’hi ha prou amb saber que Verdaguer va néixer a Folgueroles; anant a aquest poble ens han de venir ganes de llegir-lo. Ho fa, prou? Ho fa l’escola catalana? Ho fan les institucions culturals del país?... Fan el que poden, que de tota manera és poc. Es digui el que es digui, estem encara molt lluny de dotar de sentit el nostre entorn. La interpretació que fem del que ens rodeja segueix sent molt pobra, monstruosament làbil i inconnexa. Els ponts amb l’origen són escassos i esquifits, i sense significació o amb una significació “de baixa intensitat” o directament espúria es cau en el sentiment d’absurditat i d’alienació, el terreny abonat de la decadència, l’antesala de la barbàrie populista.

I aquí lliguem ja amb la segona part del que hem explicat breument sobre el cas francès. Hi ha un buit, un no dit, una dissimulació, una negació, una superficialitat: un tall, un “gap”. Sabem d’on ve. Hi ha hagut el turisme de massa, sí; la immigració dels 60 i 70, sí; el boom del materialisme consumista (amb les urbanitzacions, golfs i ports esportius a tort i a dret), sí, però per damunt de tot hi ha hagut el franquisme: la profunda i radical negació de la continuïtat històrica, l’amnèsia davant la seqüència temporal, el girar l’esquena a la tradició local, natural. En una paraula: l’alienació col.lectiva i sistemàtica; l’embrutiment furibund de tot un poble al llarg de quaranta anys. Els de dalt condemnats a una mena d’abstracció tan artificial com segregadora i paranoica; els de baix a una ridícula, mesquina i patètica caricatura d’ells mateixos.

El que fa la cosa encara més escruixidorament dramàtica, més desesperant és que aquesta aparent falta d’identitat, a partir del moment en que s’instal.la en les consciències, no fa més que augmentar la distància mental, intensificar la desafecció de propis i aliens respecte al territori, a la cultura donada. El desconeixement crida al desconeixement, la ignorància a la ignorància, el desinterès al desinterès. La gent, també els nacionals, els propis fills d’aquella cultura, mira cap a una altra banda, busca altres referents, cerca el “caliu” en altres horitzons i cultures: marxa físicament o psicològica, es casa simbòlicament o no tant amb una altra cultura. I fins un cert punt és normal: qui no fuig de la desgràcia i la tristesa, de les coses que semblen tocades pel mal averany, minoritzades i que no gaudeixen del favor de la moda i dels altaveus oficials? L’instint de supervivència i la voluntat igualment instintiva de ser feliç ho manen així...

A mode de justificació, l’altra, la cultura eclipsada per l’adversitat (que és sempre política més que econòmica, i sols excepcionalment demogràfica o natural), passa a ser considerada residual o fins i tot inexistent; se la relega a un paper decoratiu, d’entranyable comparsa subsidiària, tot esperant que l’oblit i la mort “natural” la porti a la desaparició... i que no surti mai més dels museus, les biblioteques, els estudis antropològics i les tesis universitàries, i això encara en el millor dels casos... Tothom, també molts dels seus hereus naturals, la mira i tracta amb desdeny i sobre ella s’estén el complex del desprestigi, la vergonya d’un suposat endarreriment rural i provincià i el silenci del tabú.

I és que a la que es trenca el cercle, el circuit retroalimentador que una cultura té amb ella mateixa (a través de la triada d’habitants, territori i història), costa molt de tornar a regenerar-lo. En aquests casos sols la (re)creació d’un estat sembla capaç de salvar la cultura en procés de dissolució.

Es dirà que el franquisme cau lluny, però el problema rau en el fet que la seva inèrcia segueix viva. No s’ha resolt res del conflicte històric. De la negació visible i autoritària s’ha passat a la negació indirecta i mental, això és tot. De les, posem, quatre generacions que hi ha en vida, tres han crescut, han estat educades en aquesta buidor, en aquest dèficit, en aquesta mancança identitària: gent que sols coneixem del país el hem vist al llarg dels nostres anys d’existència, i poca cosa més. Sols la generació més jove sembla tenir, gràcies a la llibertat de la democràcia, una aproximació congruent, una noció troncal de la nació, sense pors ni contorsions pudoroses. El futur els hi correspon i pertany.

El nacionalisme no és, o no hauria de ser altra cosa, que amor i coneixement (no hi ha un sense l’altre) a la pròpia cultura, que és la que ha fet la persona que som i sense la qual un no seria tal com és. 

Ara sí, potser sí que he explicat una mica perquè em costa sortir de casa. Tot i així, el  dissabte aquest del que parlo vaig vèncer aquestes antigues i particulars aprensions i vaig sortir. I va anar com compto a continuació.